X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 آذر 1397
تعداد بازدید خبر : 79
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 27 آذر,1397 | 02:52 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 27 آذر,1397 | 02:52 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 27 آذر,1397 | 02:52 ب.ظ

پس از عفو بین‌الملل بنیاد کره‌جنوبی هم جایزه سوچی را پس گرفت

  • پس از عفو بین‌الملل بنیاد کره‌جنوبی هم جایزه سوچی را پس گرفت
انگ سانگ سوچی

یکی از گروه‌های حقوق بشری بزرگ کره‌جنوبی جایزه سال ۲۰۰۴ آنگ سان سوچی را به علت بی‌تفاوتی این رهبر دوفاکتوی میانمار به قساوت‌های ضد اقلیت مسلمان روهینجایی پس می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشربه نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار سال ۲۰۰۴ تحت بازداشت خانگی خونتای میانمار بود و موفق نشد آن زمان جایزه حقوق بشری گوآنگجو را دریافت کند.

با وجود اینکه حزب سوچی در میانمار روی کار است و این برنده جایزه صلح نوبل سمت مشاور دولت را دارد، به بی‌تفاوتی یا همدستی در بحران روهنیجایی‌ها متهم می‌شود. سازمان ملل هشدار داده است این اقلیت مسلمان همچنان هدف نسل‌کشی قرار می‌گیرند.   

چو جین-تائه، سخنگوی بنیاد حقوق بشری گوآنگجو اعلام کرد: بی‌تفاوتی او به قساوت‌های ضد روهینجایی‌ها همچنان با ارزش‌هایی که این جایزه روی آن بنا شده است، شامل حفاظت و تقویت حقوق بشر، مغایرت دارد. از همین رو، ریاست این بنیاد دوشنبه تصمیم گرفت تا جایزه او را پس بگیرد.     

این بنیاد حقوق بشری در ۱۹۹۴ به مناسبت قیام دموکراسی‌خواهانه ۱۹۸۰ در گوآنگجو تشکیل شد. این قیام با سرکوب مرگبار نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ تن به پایان رسید اما بعدا موجی از اعتراضات ضد دیکتاتوری به راه انداخت که هفت سال بعد به شکوفایی دموکراسی رسید.

سازمان عفو بین‌الملل هم ماه گذشته جایزه معتبر سفیر وجدان را از سوچی پس گرفت و به بی‌تفاوتی آشکار او علیه قساوت‌هایی که علیه مردمان روهینجایی وارد می‌شود، اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
برچسب ها:
ارسال نظر: