X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 آبان 1400
تعداد بازدید خبر : 275
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 11 آبان,1400 | 03:45 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 11 آبان,1400 | 03:40 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 12 آبان,1400 | 03:19 ب.ظ

شکنجه‌های سیا در گوانتانامو لکه ننگی برای آمریکا

  • شکنجه‌های سیا در گوانتانامو لکه ننگی برای آمریکا
۷ افسر آمریکایی عضو هیئت منصف نظامی این کشور، شکنجه یک زندانی گوانتانامو از سوی سازمان سیا را لکه ننگی برای این کشور توصیف کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مجید خان، عضو سابق القاعده در سال ۲۰۰۲ که به ۲۶ سال حبس محکوم شده در جلسات دادگاه به افشاگری درباره شکنجه های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در طول این سال‌ها پرداخته است.
 

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اکنون ۷ افسر ارشد آمریکایی که مشغول خدمت در هیئت منصفه نظامی این کشور هستند، از شکنجه این زندانی از سوی «سیا»، به شدت انتقاد کرده و آن را «لکه ننگی بر تار و پود اخلاقی آمریکا»، توصیف کرده‎اند.
 

نامه درخواست بخشش بیشتر اعضای هیئت منصفه، رفتار شکنجه گر‌های سیا را با «مجید خان» محکوم می‌کند. این تبعه پاکستان اعتراف کرده که به عنوان پیک و پیام رسان القاعده فعالیت می‌کرده و از سال ۲۰۰۳ در بازداشت به سر می‌برد.
 

افشاگری این تبعه پاکستان در دادگاه، نخستین مورد از شهادت دادن زندانیانی است که در پی حمله یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ در یکی از مراکز تحت کنترل «سیا» در خارج از آمریکا نگهداری می‌شوند.
 

«مجید خان»، گفته که طی این سال‌ها از سوی شکنجه گران «سیا» هدف انواع شکنجه‌ها مانند آزار جنسی، غرق مصنوعی، ضرب و شتم و ... قرار گرفته است.
 

وکیل او می‌گوید که موکلش با وجود به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مقام‎های اطلاعاتی آمریکا از ابتدای بازداشت، در زندان تحت «شکنجه‌های شنیع و پست» قرار گرفته است.
 

۷ نفر از هیئت منصفه نظامی ۸ نفره در نامه‌ای که خواستار عفو «مجید خان» شده است، گفته‎اند که رفتار با «مجید خان»، «از نظر اطلاعاتی یا هرگونه منفعت ملموس دیگری برای منافع آمریکا هیچ ارزش عملی ندارد؛ این اقدام در عوض لکه‌ای بر تار و پود اخلاقی آمریکاست؛ رفتار با مجید خان در دست پرسنل آمریکایی، باید مایه شرم دولت آمریکا باشد.»

 

ارسال نظر: