X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 شهریور 1403
تعداد بازدید خبر : 47
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 27 شهریور,1403 | 01:14 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 27 شهریور,1403 | 11:03 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 27 شهریور,1403 | 01:14 ب.ظ

گزارشگران سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای ممانعت از نسل کشی در غزه شدند

  • گزارشگران سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای ممانعت از نسل کشی در غزه شدند

گزارشگران ویژه سازمان ملل با اشاره به تداوم نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه ، خواستار پایان یافتن چرخه خشونت و جنایت توسط اسرائیل در این باریکه شدند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به تداوم نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و مردم مظلوم غزه در نشستی در ژنو اوضاع بحرانی و فاجعه‌بار این باریکه را بررسی کردند و خواستار پایان یافتن چرخه خشونت و جنایت توسط اسرائیل شدند.
 

«فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، در این نشست اظهار داشت:  حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه به سطح بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده و تا کرانه باختری نیز امتداد یافته است و حمایت ها از رژیم اشغالگر باید پایان یابد.

وی افزود: حملات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی باعث تخریب زیرساخت‌های اساسی و مهم در اراضی فلسطینی شده است. حضور اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین غیرقانونی و تجاوز به حق تعیین سرنوشت فلسطینیان است. آنها حق دارند در برابر ظلم مقاومت کنند.


هشدار درباره تداوم چرخه رنج در غزه

«سیگرید کاگ»، هماهنگ کننده ارشد امور بشردوستانه و بازسازی غزه، نیز در خصوص جنایت های رژیم صهیونیستی گفت: این یک ارزیابی هوشیارانه و غم انگیز از وضعیت در میدان خواهد بود. من عمیقاً به مسئولیت عمیق جامعه بین المللی در رسیدگی به تراژدی این جنگ توجه دارم.


وی با اشاره به خسارت‌های عظیم وارده به زیرساخت‌های غزه و غیرنظامیان، زنان و کودکان، تاکید کرد: زیرساخت‌های بهداشتی که قبلاً فلج شده بود، بیشتر از بین رفته است. بیش از 625000 کودک از تحصیل باز مانده‌اند، آینده آنها تحت تاثیر "تروما، از دست دادن و محرومیت" قرار دارد.

این کارشناس سازمان ملل بار دیگر خواستار آتش بس، آزادی بی قید و شرط اسیران و دسترسی نامحدود به کمک‌های بشردوستانه شد و بر نیاز به اراده سیاسی فوری تاکید کرد و گفت: زمان در حال سپری شدن است؛ یک بحران انسانی ساخته دست بشر غزه را به ویرانه تبدیل کرده و باید اقدامی عاجل برای ادامه جنگ انجام داد.
 

کاگ با تاکید بر لزوم اطمینان از "دسترسی بدون مانع و ایمن" برای امدادگران برای رسیدن به نیازمندان، گفت: کارزار فلج اطفال نشان می‌دهد که حتی در بدترین شرایط، با اراده سیاسی کافی و تعهد سیاسی در زمان واقعی، اقدام بشردوستانه ممکن است. آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) نقش حیاتی  و قابل اعتماد در بافت اجتماعی غزه به عنوان ستون فقرات عملیات های بشردوستانه، دارد.
 

هماهنگ کننده ارشد امور بشردوستانه و بازسازی غزه ادامه داد: تلاش‌ها بدون تعهد سیاسی قوی‌تر به شکست‌می‌انجامد؛ سیستم های موجود امروز جایگزین اراده سیاسی مورد نیاز برای رسیدن به غیرنظامیان و پاسخگویی به نیازهای آنها نیست. فصل زمستان در راه است، کشورهای عضو باید به بیش از 14000 بیمار نیازمند درمان در خارج از غزه کمک کنند؛ کمک های بشردوستانه تنها یک مسیر موقت برای کاهش درد و رنج است. صلح جامع، عادلانه و پایدار در خاورمیانه الزامی است. اگر اقدامات کافی صورت نگیرد چرخه رنج در غزه ادامه خواهد یافت.


نسل کشی هولناکی را در غزه شاهدیم
 

طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، دکتر «تلالنگ موفوکنگ»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور بهداشت و درمان درجریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سایر گزارشگران این سازمان درخصوص اوضاع غزه و اراضی اشغالی فلسطین در پنجاه و هفتمین دور نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در  ژنو عنوان کرد: غزه از حدود ۱۱ ماه پیش شاهد نسل‌کشی ازسوی اشغالگران صهیونیست است.

وی همچنین گفت: از زمان آغاز حملات و تجاوز رژیم اسرائیل به غزه در هفتم اکتبر شاهد نسل‌کشی هولناکی در غزه هستیم. تخریب سیستم مراقبت‌های بهداشتی را شاهدیم که تنها 17 بیمارستان از 36 بیمارستان این منطقه تا حدی کار می کنند. حملات به بیمارستان‌ها و کارکنان بهداشتی به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده و اسرائیل مرتکب نقض قوانین بین‌المللی با هدف قرار دادن غیرنظامیان، کودکان و پرسنل پزشکی شده است.

غزه نیاز به تداوم کمک های بشردوستان دارد 

در ادامه «خورخه موریرا داسیلوا»، رئیس دفتر خدمات پروژه سازمان ملل متحد (UNOPS)، بر وخامت اوضاع در غزه تاکید کرد و گفت: چالش‌های پیش روی ارائه خدمات بشردوستانه در غزه بسیار زیاد است. طراحی و اجرای سازوکار ما بسیار مهم است. 20 میلیون تن کمک‌های بشردوستانه به لطف مکانیسم ایجاد شده برای حمایت از توزیع بشردوستانه در غزه ارسال شده است که برخی از آنها توسط مقامات اسرائیلی مسدود شده است.
 

داسیلوا همچنین با اشاره به نقش کلیدی آنروا در توزیع کمک‌ها و عزم UNOPS برای ماندن در غزه همراه با سایر آژانس‌های سازمان ملل،گفت: یونوپس، همراه با بقیه اعضای خانواده سازمان ملل متحد، مصمم است که بماند و برای مردم غزه، هم برای پاسخگویی به نیازهای فوری بشردوستانه و هم برای حمایت از تلاش‌های عظیم بازیابی و بازسازی که به شدت مورد نیاز است،  خدمات ارائه دهد.

اعمال فشار از سوی تمامی کشورها برای توقف جنگ علیه غزه الزامی است
 

«پدرو آروژو آگودو»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آب آشامیدنی سالم درخصوص بحران آب در نوار غزه نیز در این خصوص گفت: ساکنان غزه به‌طور متوسط ​​روزانه با ۴.۷ لیتر آب برای هر نفر زندگی می‌کنند، در حالیکه سازمان بهداشت جهانی حداقل میزان آب مورد نیاز در مواقع اضطراری را ۱۵ لیتر تعیین کرده است.

«جورج کاتروگالوس»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه ارتقای نظم بین‌المللی نیز بیان کرد آنچه در اراضی فلسطینی اتفاق می‌افتد یک بحران و فاجعه علنی برای همگان است. این بحران و فاجعه تنها به فلسطینیان محدود نمی‌شود بلکه به‌طور مستقیم با آینده و استانداردهای سازمان ملل متحد مرتبط است. اعمال فشار از سوی تمامی کشورها برای توقف جنگ علیه غزه و به رسمیت شناختن فوری کشور فلسطین بسیار ضروری است.

هفتم اکتبر گذشته سال 2023 تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه تاکنون منجر به شهادت بیش از ۴۱ هزار و ۲۲۶ شهید و زخمی شدن ۹۵ هزار فلسطینی شده است. هیچ دورنمایی از آتش‌بس در غزه دیده نمی‌شود و رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و مالی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به احکام بین‌المللی به‌ویژه از سوی شورای امنیت و دیوان بین‌المللی دادگستری بی‌توجهی می‌کند.


 

ارسال نظر: