X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 03 شهریور 1403
تعداد بازدید خبر : 29
تاریخ ثبت : دوشنبه, 05 شهریور,1403 | 09:17 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 03 شهریور,1403 | 07:09 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 05 شهریور,1403 | 09:17 ق.ظ

دیوان بین‌المللی کیفری خواستار تصمیم‌گیری فوری درباره بازداشت نتانیاهو شد

  • دیوان بین‌المللی کیفری خواستار تصمیم‌گیری فوری درباره بازداشت نتانیاهو شد
دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری از قضات دیوان خواست درباره صدور احکام قضایی برای مقام‌های صهیونیست تصمیم فوری بگیرند.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، کریم اسد احمدخان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری جدیدترین موضع‌گیری خود را در پرونده رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها اعلام کرد و از قضات این دیوان خواست در مورد احکام قضایی برای مقام‌های رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرند.

وی در گزارش ۴۹ صفحه‌ای خود از قضات این دیوان خواست با رد چالش‌های حقوقی ارائه ‎شده برخلاف این موضوع، درباره حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تصمیمی فوری بگیرند؛ چراکه هرگونه تاخیر غیر موجه در این رسیدگی‌ها بر حقوق قربانیان تاثیر سوء دارد.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، در این موضع‌گیری ضمن رد استدلال‌های حقوقی مبتنی بر مفاد توافق نامه اسلو و ادعا‌های رژیم صهیونیستی درباره انجام تحقیقات در مورد شکایت‌ها و اتهام‌های جنایت‌های جنگی از سوی این رژیم، تصریح کرد: این یک قانون ثابت است که دادگاه در این شرایط دارای صلاحیت رسیدگی است.

در عین حال، دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی هم می‌گویند که دلایل منطقی درباره اینکه نتانیاهو و گالانت مسئول جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت هستند، وجود دارد.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری تاکید کرد که توافقنامه‌هایی که صلاحیت این دیوان را زیر سوال می‌برند، فاقد اعتبار هستند؛ وی این استدلال‌های حقوقی را «ناسازگار با تفسیر و کاربرد مناسب» یک ماده در اساسنامه تاسیس دادگاه رم و مفاهیم اساسی صلاحیت تحت حقوق بین‌الملل، از جمله براساس قانون اشغال و چگونگی ارتباط این مفاهیم با تفسیر و کاربرد اساسنامه خواند.

درخواست کریم اسد احمدخان از قضات دیوان بین‌المللی کیفری برای تصمیم‌گیری درباره صدور احکام قضایی مقام‌های صهیونیست از جمله نتانیاهو و گالانت در حالی مطرح می‌شود که هیچ برنامه زمانی برای قضات جهت تصمیم‌گیری برای صدور حکم در این پرونده وجود ندارد.

این بدان معنا است که صدور حکم در این پرونده ضرب‌الاجلی ندارد.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در ماه مه اردیبهشت سال جاری درخواست خود برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت داده بود.

وی هنگام طرح این درخواست، با اشاره به اینکه دلایل منطقی وجود دارد که نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مسئولیت جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارد، گفت: شواهدی داریم که نشان می‌دهد نتانیاهو و گالانت در قبال جنایت‌های مرتکب شده در سرزمین‌های فلسطینی مسئولیت کیفری دارند.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در تشریح جنایت‌های ارتکابی مقام‌های رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: ما از شواهد به این نتیجه رسیدیم که مقام‌های اسرائیلی به‌طور سیستماتیک فلسطینی‌ها را از زندگی اولیه محروم کرده‌اند؛ نتانیاهو و گالانت غیرنظامیان غزه را از چیز‌های ضروری برای زنده ماندن محروم کردند؛ اتهام‌ها علیه نتانیاهو و گالانت شامل کشتار و قتل‌عام، تحمیل گرسنگی به‌عنوان روش جنگی، امتناع در ارسال کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در جریان جنگ هستند.

این درخواست دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، نخستین درخواستی است که براساس آن دیوان بین‌المللی کیفری به دنبال صدور احکام قضایی علیه سیاستمداران رژیم صهیونیستی از متحدان نزدیک آمریکا است.
ارسال نظر: