X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 74
تاریخ ثبت : دوشنبه, 29 مرداد,1403 | 01:05 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 29 مرداد,1403 | 12:57 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 29 مرداد,1403 | 01:14 ب.ظ

خیز دانشگاه‌های آمریکا برای سرکوب دانشجویان حامی فلسطین

  • خیز دانشگاه‌های آمریکا برای سرکوب دانشجویان حامی فلسطین

دانشگاه‌های آمریکا در حال تدارک اعمال مقررات سختگیرانه‌ برای جلوگیری از تکرار اعتراضات علیه جنگ غزه هستند.


 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، دانشگاه‌های آمریکا در حال تدارک اعمال مقررات سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از تکرار اعتراضات علیه جنگ غزه هستند. دانشگاه‌ها این مقررات را به بهانه جلوگیری از تکرار اعتراضات دانشجویان در ترم گذشته دانشجویی در اعتراض به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه اعمال می‌کنند که به سرکوب دانشجویان توسط پلیس در دانشگاه‌ها منجر شد.
 

بر اساس گزارش گاردین، دانشجویان دانشگاه کلمبیا که آغازگر جنبش‌های دانشجویی بودند ممکن است با بیشترین سختگیری‌ها مواجه شوند. «مینوش شفیق»، رئیس این دانشگاه، هفته گذشته تحت فشار انتقادها از نحوه عملکردش در کنترل اعتراضات استعفا داد، البته زمانی که وی هنوز رئیس دانشگاه بود، حصار‌هایی اطراف چمن دانشگاه نصب شد.
 

این موانع تنها اقدام جدید در دانشگاه برای جلوگیری از تکرار اعتراضات نیست. دور قبلی اعتراضات با بازداشت ۱۰۹ نفر از دانشجویان پس از ورود پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه در آوریل گذشته، به اوج خود رسید. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مدیران دانشگاه کلمبیا همچنین در حال بررسی استفاده از مامورانی با اختیارات بازداشت دانشجویان هستند. ۲۹۰ نیروی امنیتی دانشگاه کلمبیا تاکنون فاقد چنین اختیاراتی بوده اند.
 

«جاناتان بن مناچم»، دانشجوی رشته دکتری جامعه شناسی که در تظاهرات‌های شرکت داشته، می‌گوید: «مدیران دانشگاه فضاهای عمومی را قربانی می‌کنند تا بر دانشجویان فشار وارد کنند.» او می‌گوید سیستمی که دانشگاه اعمال کرده، مشابه سیاست وزارت داخلی آمریکا بعد از حمله یازده سپتامبر است.
 

این گزارش می افزاید: مقررات سختگیرانه جدید محدود به دانشگاه کلمبیا نیست. دانشگاه‌های سراسر آمریکا نیز سیاست‌ها و پیشنهادهای جدیدی را برای محدود کردن اعتراضات دانشجویایی در سال تحصیلی پیش رو، بررسی می‌کنند. دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها درباره تاثیر اعمال چنین سیاست‌های محدودکننده‌ای در به خطر انداختن آزادی بیان هشدار داده‌اند و آن را مغایر با دستورکار مراکز آموزشی برای گسترش بحث و گفت و گو در فضای دانشگاه، عامل تشدید تنش‌ها و نقض تعهدات قانونی دانشگاه‌ها می‌دانند.
 

انجمن استادان دانشگاه‌ها با صدور بیانیه ای موج جدید اقدامات علیه اعتراضات دانشجویی را محکوم کرد و به نمایندگی بیش از ۴۴ هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر آمریکا اعلام کرد: چنین سیاست‌هایی «محدودیت‌های شدیدی را علیه آزادی بیان و برگزاری گردهمایی اعمال می‌کند که می‌تواند باعث نقض آزادی بیان شود. چنین اقداماتی همچنین باید زنگ هشدار را برای آنهایی که به آموزش عالی و دموکراسی اهمیت می‌دهند، به صدا در آورد.»
 

به نوشته این روزنامه انگلیسی، دانشگاه‌های سراسر آمریکا از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه با اعتراضات دانشجویی شدید مواجه بوده است. دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا در میان خواسته‌های متعدد از مسئولان خود می‌خواهند ارتباط با رژیم اسرائیل را قطع کنند. در ترم گذشته تحصیلی ده‌ها اردوگاه در همبستگی با فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های سراسر آمریکا برپا شد. با مداخله پلیس بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ دانشجو بازداشت شدند. تعداد بی‌شماری از این دانشجویان با اتهامات جنایی و اقدامات انضباتی مواجه و تعدادی از دانشگاه مجبور به لغو مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه‌ها شدند.
 

پس از اعتراضات بهار گذشته، بسیاری از دانشگاه‌ها برای اصلاح سیاست‌های خود اقدام کردند و برای برپایی چادر، اعتراضات شبانه و استفاده از بنرها و تابلوها ممنوعیت و محدودیت اعمال کردند. در طول تابستان، دانشگاه پنسیلوانیا ممنوعیت جدیدی برای برپایی چادر وضع کرد و هر سخنرانی که "از خشونت حمایت می‌کند،" را ممنوع کرد. منتقدان خاطرنشان می‌کنند که چنین سخنانی از نظر قانون اساسی آمریکا مجاز است، تا زمانی که تهدید آشکاری نباشد. اما این دانشگاه که خصوصی است، خود را به اولین متمم قانون اساسی آمریکا (در حمایت از آزادی بیان) متعهد نمی‌داند و فقط مانند دیگر دانشگاه‌های خصوصی آمریکا مدعی است که از ارزش‌های آزادی بیان حمایت می‌کند.
 

دانشگاه ایلینویز نیز محدودیت‌هایی را برای استفاده از «چادرها، میزها، دیوارها، نمایشگرهای فضای باز، وسایل بادی، تابلوهای ایستاده، مجسمه‌ها، غرفه‌ها، چراغ‌های چشمک‌زن یا چرخان، تابلوهای نورانی، یا اشیاء و سازه‌های مشابه» اعمال کرد. دانشگاه لوئیزویل، در ایالت کنتاکی، استفاده از گچ برای طراحی روی زمین و نصب تابلوهای در محوطه را ممنوع کرده و تاکید داشت هر گونه بنری باید "همسو با مأموریت دانشگاه باشند". دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه کیس وسترن رزرو (Case Western Reserve)، در اوهایو، گفته‌اند که هر گونه تظاهرات باید یک هفته قبل (به مقامات دانشگاه) اطلاع داده شود.
 

دانشگاه کالیفرنیا، که واکنش شدیدی به اعتراضات حامیان فلسطین داشت، قرار است در روزهای آینده یک سیاست جدیدی را اعمال کند که احتمالاً شامل ممنوعیت برپایی چادر است. قانونگذاران ایالت کالیفرنیا همچنین درباره لایحه جدیدی رایزنی می‌کنند که به رفتارهایی می‌پردازد که "یک محیط خصمانه در محوطه دانشگاه ایجاد می‌کند"؛ حامیان حقوق مدنی هشدار می‌دهند که چنین اقدامی تا کنون بی‌سابقه بوده است.


 

ارسال نظر: