X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 55
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 24 مرداد,1403 | 10:31 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 24 مرداد,1403 | 09:25 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 24 مرداد,1403 | 10:40 ق.ظ

نهادهای حقوق بشری: ناکامی انگلیس در مقابله با نژادپرستی سیستماتیک عامل خشونت‌های اخیر است

  • نهادهای حقوق بشری: ناکامی انگلیس در مقابله با نژادپرستی سیستماتیک عامل خشونت‌های اخیر است

دو نهاد حقوق بشری در گزارشی که به کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل ارائه شده، درباره بروز ناآرامی‌های اخیر در انگلیس، نژادپرستی سازمان‌یافته را دلیل اصلی خشونت نژادپرستانه در خیابان‌های این کشور دانسته‌اند.



 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی مشترک با اندیشکده حقوق مدنی «رانی مید تراست»، که به کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل ارائه شده، درباره بروز ناآرامی‌های اخیر در انگلیس، نژادپرستی سازمان‌یافته را دلیل اصلی خشونت نژادپرستانه در خیابان‌های این کشور دانسته و دلایل و نمودهای آن را تشریح کرد.
 

در این گزارش با اشاره به نقش احزاب راست افراطی انگلیس در تبعیض نژادی علیه رنگین‌پوستان آمده است: «خشونت اسلام‌هراسانه و نژادپرستانه‌ای که در خیابان‌های انگلیس بروز یافته، نشان‌دهنده شکست‌ دولت‌های پیشین این کشور در پیشرفت در زمینه این موضوع است.»
 

این گزارش می‌افزاید: «جرایم مرتبط با نفرت مبتنی بر اعتقادات طی ۱۰ سال افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است. ۴۷ درصد از کودکان رنگین‌پوست در فقر به سر می‌برند در حالی که فقر گریبانگیر تنها ۲۴ درصد از کودکان سفیدپوست است؛ احتمال بازرسی بدنی کودکان سیاه‌پوست توسط پلیس ۶.۵ برابر و بزرگسالان سیاه‌پوست ۴.۷ برابر بیشتر از کودکان و بزرگسالان سفیدپوست است؛ سیاستمداران انگلیس از الفاظ غیرانسانی و مخرب برای توصیف رنگین‌پوستان استفاده می کنند، و جرایم مبتنی بر نفرت علیه مسلمانان یا کسانی که مسلمان در نظر گرفته می‌شوند، بیشترین قسمت این جرایم را تشکیل می‌دهد که برابر با ۴۴ درصد است.»
 

در گزارش ارائه‌شده به کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل آمده است که قوانین و سیاست‌های دولتی در حال نقض بندهای معاهده بین‌المللی حذف تبعیض نژادی است.
 

این گزارش۵۰ صفحه‌ای که بیش از ۴۰ سازمان جامعه مدنی آن را امضا کرده‌اند، نشان می‌دهد که رنگین‌پوستان با پسرفت نگران‌کننده‌ای در زمینه حقوق مدنی و سیاسی خود مواجه بوده‌اند. افزون بر این، قانون‌گذاری و رفتارهای مرسوم سازمانی و رسومات جامعه همگی به رنگین‌پوستان آسیب می‌زند. نگرانی قابل‌توجهی درباره نقض تعهدات حقوق بشری در قوانین اخیر مهاجرتی، از جمله قانون مهاجرت غیرقانونی (۲۰۲۳) وجود دارد که احتمالا، به طور نابرابری زندگی رنگین‎پوستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 

این گزارش می‌افزاید: « سازمان‌های ارائه دهنده گزارش، نگرانی پیشین خود درباره قوانین دولت پیشین، از جمله قانون پلیس، محکومیت‌های جرایم و دادگاه‌ها (۲۰۲۲)، قانون انتخابات (۲۰۲۲) و قانون ملیت و مرزها (۲۰۲۲) ابراز کرده‌اند که بزرگ‌ترین تهدید پای بر جا علیه حقوق مدنی و سیاسی رنگین‌پوستان در انگلیس محسوب می‌شوند.»
 

عفو بین‌الملل مطرح کرد که این گزارش مشترک نشان می‌دهد چگونه نابرابری‌های پیش روی رنگین‌پوستان در نظام قضایی، سلامت، تحصیلات، کار و مهاجرت نسبت به بازه زمانی گزارش‌دهی قبل که مربوط به ۴ سال پیش است، پای بر جا بوده است.
 

«آلبا کاپور»، مدیر سیاسی اندیشکده رانی‌مید تراست، در این باره می گوید: «با وجود حمله، آزاد و ارعاب اوباش راست افراطی علیه رنگین‌پوستان در انگلیس، رسیدگی به نابرابری نژادی هیچگاه به اندازه الان فوریت نداشته است. دولت جدید انگلیس باید به بیگانه‌سازی جوامع مهاجر و افرادی که به دنبال پناهندگی هستند، پایان دهد و نسبت به تغییرات هدفمند ساختاری درباره نابرابری‌های ریشه‌دار در جامعه‌مان متعهد شود. گزراش ما به این کمیته (کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل) شامل توصیه‌های مهمی برای در پیش گرفتن به منظور تحقق این امر است.»


 

ارسال نظر: