X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 52
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 17 مرداد,1403 | 08:31 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 17 مرداد,1403 | 07:50 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 29 مرداد,1403 | 07:31 ق.ظ

روایت یک خبرنگار جانباز از حقوق بشر غربی در دل جنگ عراق

  • روایت یک خبرنگار جانباز از حقوق بشر غربی در دل جنگ عراق

حمید بهمنی، خبرنگار و تصویربردار جانباز ضمن تشریح حضور خود در مناطق جنگی از جمله عراق، از رویکرد دوگانه آمریکا و غرب در قبال موضوع حقوق بشر انتقاد کرد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، حمید بهمنی، متولد آبان ۱۳۴۲ در شهر آمل است که دارای تحصیلات آکادمیک در انجمن سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوان و ارتباطات از جهاد دانشگاهی است.
 

وی همچنین کارگردان، مستندساز و تصویربردار سازمان صداوسیما بوده است. بهمنی عضو انجمن خبرنگاران ایران و اتحادیه خبرنگاران آسیا، اروپا و آمریکا در کشور سوئیس نیز است.
 

بهمنی همچنین سابقه حضور و تصویربرداری از جنگ‌های بین‌المللی از جمله جنگ بوسنی و هزرگوین، صربستان، سارایوو در سال ۱۹۹۲، حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ با ماموریت برای تهیه خبر و تصویر تلویزیونی در جنوب عراق (شهر‌های بصره، کربلا، سامرا، کاظمین، بغداد، نجف و ناصریه) را در کارنامه خود دارد.

 

روایت تصویربردار جانباز ایرانی از حضور در مناطق جنگی

 

حمید بهمنی در جنگ آمریکا در عراق بر اثر انفجار (موج انفجار و تشعشات رادیواکتیو اورانیوم ضعیف شده) بینایی خود را از دست داد.
 

وی همچنین طی ۸ سال دفاع مقدس در عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، ۲، ۳، عملیات بدر و خیبر شرکت داشته است. وی در زمان حضور در جبهه از ناحیه پا مجروح شده و به جانبازی می‌رسد.
 

میزان به‌مناسبت روز خبرنگار با این خبرنگار جانباز گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.
 

تجربه حضور در مناطق جنگی و ماجرای نابینا شدن

حمید بهمنی در ابتدا ضمن اشاره به تجربه خود در زمینه حضور در مناطق عملیاتی و حادثه‌ای که به جانبازی‌اش از ناحیه ۲ چشم منجر شد، می‌گوید: من از ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ به عراق رفته و در شهر‌های بصره، ناصریه رمادی، نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و بغداد حضور داشتم؛ ما از طرف شبکه العالم با داشتن برگه ماموریت رسمی صداوسیما و با گذرنامه رسانه‌ای (press pass) از طریق مرز شلمچه وارد خاک عراق شده بودیم.
 

بهمنی در تشریح حادثه‌ای که برای وی رخ داد که به جانباز شدنش منجر شد، گفت: در زمانی که پشت سر یک سرباز آمریکایی حضور داشتم، درگیری در جریان بود؛ بر اثر انفجار یک بمب بر روی زمین افتاده و بیهوش شدم؛ زمانی که پس از دقایقی به هوش آمدم متوجه خون‌ریزی چشمان خود شدم؛ در پی این جراحت به بیمارستان بصره منتقل شدم.
 

استفاده آمریکایی‌ها از اورانیوم ضعیف‌شده در عراق

این خبرنگار جانباز با بیان اینکه اتفاقی که برای من افتاد درپی موج انفجار و تشعشعات رادیواکتیو و اورانیوم ضعیف شده بود، اظهار کرد: ۲ هزار تن از اورانیوم ضعیف شده در جنگ‌افزارها، گلوله‌ها، گلوله‌های تانک و به‌طور کل سلاح‌هایی که در دست نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی بود، استفاده شده بود.
 

وی با بیان اینکه نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی از این موضوع خبر نداشتند و این در حالی بود که دولت آن‌ها در حال آزمایش این مواد خطرناک بر روی خود آن‌ها بود، افزود: آن‌ها خبر از جنایتی که حتی در حق خودشان می‌کردند، نداشتند؛ سازمان محیط زیست جهانی این موضوع را تایید کرد؛ همچنین پزشکان هسته‌ای در بصره و سازمان محیط زیست جهانی در بصره حضور داشته و از این موضوع مطلع شدند.
 

بهمنی، تصریح کرد: بسیاری از این نظامیان در ادامه، یعنی سال ۱۳۸۲ از این موضوع مطلع شده، تعدادی از آن‌ها خودکشی کرده و برخی هم با فرماندهان خود درگیر شدند؛ اورانیوم ضعیف‌شده به نابینایی، سرطان خون، ریه، گوارش، پوست و همچنین عقیم شدن افراد منجر می‌شود.
 

خشونت آمریکایی‌ها در عراق

وی با اشاره به اهمیت تصاویری که در جریان جنگ عراق تصویربرداری کرد، می‌گوید: یکی از تصاویر بسیار معروفی که تصویربرداری کردم و در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و بازتاب شد، صحنه‌ای بود که نظامیان آمریکایی با لگد در یک خانه را شکسته و وارد آن خانه شدند.
 

این خبرنگار و تصویربردار جانباز، می‌گوید که افرادی که در خانه مذکور حضور داشتند، افراد غیرنظامی و غیرمسلح بودند.

 

روایت تصویربردار جانباز ایرانی از حضور در مناطق جنگی

 

وی ادامه داد: زمانی که یکی از نظامیان من را در حال ثبت این تصاویر دید سلاحش را به سمت من گرفت؛ وقتی با زانو بر روی زمین نشستم، این نظامی لوله اسلحه را ابتدا به سمت دهانم و بعد در زیر چانه‌ام قرار داد؛ او گفت که اگر بار دیگر من را در حال تصویربرداری ببیند به سرم شلیک خواهد کرد.
 

آیا آمریکا مدافع حقوق بشر است؟

حمید بهمنی با اشاره به اینکه جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در آن زمان در سازمان ملل در مقابل رسانه‌ها ادعا می‌کرد که «ما در همه جای دنیا امنیت ایجاد می‌کنیم؛ ما مدافع حقوق بشر بوده و از آن حمایت می‌کنیم»، می‌گوید: بوش در حالی ادعای دفاع از حقوق بشر می‌کرد که نظامیان آمریکایی در آن حادثه به یکباره در خانه این افراد غیرنظامی را شکسته و وارد آن شدند.
 

وی خاطرنشان کرد: حال این سوال پیش می‌آید که آیا این کشور مدافع حقوق بشر بوده و از آن حمایت می‌کند؟ آمریکا مدعی بود که از این کشور دفاع می‌کند؛ آیا تامین امنیت یک کشور دیگر بدین شکل انجام می‌شود؟
 

بهمنی، روایت می‌کند که در زمان ورود به شهر بصره ۶ خودروی نظامی انگلیسی به سمت او آمدند؛ در ادامه فرمانده این نیرو‌ها دست خود را بر روی لنز دوربین او قرار داده و مانع از تصویربرداری شد.
 

وی ادامه داد: این فرمانده نظامی انگلیسی به نحوی برخورد می‌کرد که به نظر می‌رسید ما وارد کشور او شده‌ایم.
 

این خبرنگار جانباز همچنین به کمک کشور‌های مدعی حقوق بشر به رژیم بعث در دوران جنگ ۸ ساله دفاع مقدس اشاره می‌کند و می‌گوید: همین کشور‌ها و تقریبا تمام جهان به رژیم صدام در جنگ با ایران کمک می‌کردند.
 

حقوق بشر کجاست؟

بهمنی، معتقد است که حال باید از این کشور‌ها پرسش کرد که «حقوق بشر کجاست؟»
 

وی همچنین به جنگ غزه و نقض حقوق بشر در این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی با کمک حامیان غربی آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تاکنون بیش از ۱۶۰ خبرنگار در این منطقه به شهادت رسیده‌اند؛ این افراد در حالی هدف قرار گرفتند که هم جلیقه خبرنگاری داشته و هم خودروهایشان منقش به Press بود.
 

وی تاکید کرد: اشغالگران صهیونیست از خبرنگاران هراس دارند، زیرا نمی‌خواهند تصاویر جنایت‌هایشان منتشر و دیده شود.
 

بهمنی با اشاره به استاندارد دوگانه آمریکا و غرب در موضوع حقوق بشر، اظهار کرد: از نظر من، حقوق بشر در جهان امروزی هیچ معنایی ندارد؛ آمریکایی‌ها این واژه را برای منفعت خودشان تعریف کرده‌اند؛ آمریکایی هر زمانی که بخواهند مدافع حقوق بشر و هر زمان که می‌خواهند خود ضد حقوق بشر می‌شوند؛ آمریکا بر علیه بشریت خیانت و جنایت می‌کند.
 

این خبرنگار جانباز همچنین در پایان بمباران‌های شیمیایی از سوی رژیم بعث در ایران، در دوران دفاع مقدس را از نمونه‌های حقوق بشر غربی خواند.

 

ارسال نظر: