X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 96
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 16 مرداد,1403 | 08:37 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 15 مرداد,1403 | 05:24 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 16 مرداد,1403 | 08:59 ق.ظ

برگزاری نشست بررسی وضعیت حقوق بشری زنان فلسطین/ هشدار درباره وضعیت بحرانی زنان در غزه

  • برگزاری نشست بررسی وضعیت حقوق بشری زنان فلسطین/ هشدار درباره وضعیت بحرانی زنان در غزه

نشست بررسی وضعیت حقوق بشری زنان فلسطین با نگاهی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه زنان فلسطینی با حضور نماینده جنبش حماس در تهران، فعال حقوق بشر کانادایی و جمعی از کارشناسان امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳، به همت موسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، مهدیه شادمانی، دبیر این نشست ابتدا با اشاره به بزرگداشت سالروز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض حقوق مردم غزه و فلسطین طی بیش از ده ماه اخیر اشاره کرد و گفت: غزه در حال حاضر بدترین مکان جهان برای زنان است. سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص سکوت کرده و چهار قطعنامه سازمان ملل درباره غزه وتو شده است؛ کشور‌های غربی هیچ واکنشی درباره این فاجعه نداشته‌اند.



غزه؛ بدترین جغرافیا برای زنان


در ادامه این نشست ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی در ایران اظهار داشت: بدترین جایی که یک زن می‌تواند در آن باشد، غزه است. در حال حاضر در مدارس غزه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اسکان داده شده‌اند و در این زمینه برای زنان دشواری‌های زیادی وجود دارد و فضای مدارس برای آوارگان کم است.

وی با اشاره به اینکه کمترین جنایتی که در غزه اتفاق می‌افتد، کشتار است، افزود: نیمی از مجروحان زنان هستند و روزانه ۱۲ کودک معلول می‌شوند. پنجاه هزار زن باردار در غزه وجود دارد و ماهانه پنج هزار زن زایمان می‌کنند؛ بیماری‌های زیادی در غزه شیوع یافته است؛ حدود ۱۰۰ هزار نفر دچار بیماری‌های کبدی هستند؛ وضعیت معیشتی سخت است و بار این مسئولیت بر دوش زنان است.

این مقام فلسطینی، تصریح کرد: از همه لحاظ بار مسئولیت بر عهده زنان است و جنایت‌های ضد انسانی بیشتر برای زنان و کودکان است؛ حتی در مدارس محل اسکان آوارگان هم امنیت وجود ندارد. وی با بیان اینکه همه این جنایت‌ها علیه زنان بررسی و تدوین شده است، اظهار داشت: اما غرب حقوق بشر را بهانه‌ای برای خود قرار داده است؛ این در حالی است که زنان غزه از نقض حقوق بشر رنج می‌برند؛ اکنون به یک عکس‌العمل جدی علیه رژیم صهیونسیتی و مبارزه علیه آمریکا داریم.



 ایران قلب تپنده مقاومت است


شارلوت کیتس، برگزیده هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی دیگر سخنران این نشست، ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، گفت: خوشحالم که در ایران، قلب تپنده مقاومت، هستم. ایران به‌عنوان قلب مقاومت از مردم غزه حمایت می‌کند و خوشحالم که یک انتفاضه جهانی شکل گرفته؛ بسیار مهم است که ما از فلسطین حمایت کنیم؛ امروز تمرکز ما بر حقوق زنان فلسطین است.

وی در ادامه با بیان اینکه نسل‌کشی که در غزه علیه مدارس، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها روی می‌دهد، بسیار وحشتناک است، عنوان کرد: این نسل‌کشی از ۱۰ ماه پیش آغاز نشده، بلکه از ۷۰ سال پیش و حتی پیش از آن از زمان استعمار انگلیس آغاز شده و زنان همواره در خط مقدم مبارزه قرار داشتند. زنان فقط قربانیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه نیستند؛ آن‌ها در بسیاری از موارد تلاش کردند علیه خشونت‌های صورت گرفته اقدام کنند.

کیتس در ادامه همبستگی خود را با زنان فلسطینی اعلام کرد و به روایت یک زن فلسطینی پرداخت که از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد و امروز به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید. وی با اشاره به اینکه سربازان اسرائیلی از بردن این زن به بیمارستان در حالی که هر دو پای وی به شدت مجروح شده بود، خودداری کردند و وی را چند ماه در همین وضعیت نگهداشتند، اضافه کرد: این فقط یک روایت است که از موارد متعددی از این دست حکایت دارد؛ روایت زندگی بسیاری از زنان فلسطینی از جمله داستان ۸۸ زن فلسطینی اسیر زندان‌های رژیم صهیونیستی همین است؛ جنبش اسرای فلسطینی، جنبش افرادی است که تحت شکنجه زندان‌های رژیم صهیونیستی دست از مقاوت برنداشته‌اند.

فعال حقوق بشر کانادایی با بیان اینکه در خیلی از موارد دختران فلسطینی زیر ۱۸ سال بازداشت و از تحصیل منع شدند، گفت: فقط مرد‌ها نیستند که در زندان‌های رژیم صهیونیستی هدف شکنجه قرار می‌گیرند، زنان نیز هدف شکنجه قرار می‌گیرند. اسرای فلسطینی سعی می‌کنند با هم متحد باشند تا بتوانند جریان مقاومت را علیه رژیم صهیونیستی در زندان‌ها ایجاد کنند. زنان فلسطینی از پایه‌ای‌ترین امکانات در زندان‌ها محروم هستند.

کیتس در بخشی دیگر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نتوانست مقاومت این افراد را بشکند، گفت: در سال ۲۰۲۳ تصویر زیبایی از آزادی زنان و کودکان از زندان‌های رژیم صهیونیستی داشتیم و این افراد به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند؛ ما در میانه یک انتفاضه جهانی از سوی نیروهای مقاومت قرار داریم و باید تلاش کنیم برای این انتفاضه ارزشمند باشیم.



وضعیت بحرانی زنان در غزه
 

سمیه رفیعی، نائب رییس کمیسیون امور زنان مجلس نیز در این نشست با اشاره به اینکه متاسفانه در بسیاری از موارد درباره حقوق بشر گزینشی رفتار می‌شود، گفت: امروز به وضعیت زنان در جهان با این نگاه برخورد می‌شود؛ همه از وضعیت زنان در غزه آگاه هستیم، اما درباره آن سکوت شده و هیچ حرفی زده نمی‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت غزه پرداخت و گفت: امروز نزدیک ۳۰ بیمارستان غزه از بین رفته و در بیمارستان‌های باقی مانده فقط حدود ۱۰ درصد خدمات ارائه می‌شود و این وحشتناک است؛ با وجود این، سازمان‌های بین‌المللی کجا هستند، همان‌هایی که در مقام ادعا همواره شعار می‌دهند و بیانیه صادر می‌کنند.

رفیعی همچنین به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، گفت: رژیم صهیونیستی مهمان ما را در حریم و خاک ایران هدف قرار داد و جالب است آلمان در پی این حادثه طرفین را به خویشتنداری دعوت کرد؛ صهیونیست‌ها برخلاف تمامی موازین میهمان ما را هدف قرار داده‌اند و آلمان طرفین را دعوت به خویشتنداری می‌کند، آیا کثیف‌تر از این داریم؟

نماینده مجلس با بیان اینکه وضعیت برای زنان در غزه بسیار بدتر است و آن‌ها اولویت‌های اولیه زندگی را ندارند، تصریح کرد: ما در غزه هم نسل‌کشی و هم اکوساید یا تخریب سرزمین را داریم که کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ یعنی حتی اگر جنگ هم تمام شود آثار جنگ باقی است؛ ادواتی که رژیم صهیونیستی در غزه استفاده می‌کند، هرکدام می‌توانند عمق تخریبی بسیاری را ایجاد کنند؛ استفاده رژیم صهیونیستی از این سلاح‌ها پیامدهایی دارند و این پیامدها و تخریب‌ها صرفا محدود به غزه نیست و گریبانگیر بسیاری از مردم در جهان می‌شود. بنا به گفته رفیعی وضعیت زنان و کودکان در غزه بسیار بحرانی است.



افکار عمومی جهان حامی مردم فلسطین هستند

مارز پرادو، فعال حقوق بشر از آمریکا و موسس انجمن دانشجویی عدالت برای فلسطین شعبه دانشگاه کالیفرنیا دیگر سخنران این نشست بود.

پرادو در تشریح جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه طی ماه‌های گذشته، گفت: از اکتبر تاکنون می‌پرسیم که چه اتفاقی روی داده و چگونه مردم فلسطین مقاومت کردند؛ خیلی‌ها فکر می‌کردند که از این مردم حمایت می‌شود، اما خود مردم فلسطین بودند که مبارزه کردند.

به گفته این فعال آمریکایی حقوق بشر، وقتی روایت فلسطینی‌ها را مطرح می‌کنیم، این فقط یک موضوع صرفا اسلامی نیست، بلکه پرداختن به موضوعی انسانی است.

وی همچنین گفت: اکنون افکار عمومی جهان حامی مردم فلسطین شده اند؛ فلسطینیان و مردم غزه دیگر تنها نیستند. به زودی آزادی فلسطین محقق خواهد شد.


 

ارسال نظر: