X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 85
تاریخ ثبت : یکشنبه, 14 مرداد,1403 | 11:59 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 14 مرداد,1403 | 11:30 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 28 مرداد,1403 | 01:00 ب.ظ

دبیر ستاد حقوق بشر: فلسطین از یک موضوع اسلامی تبدیل به یک موضوع جهانی شده است/ ترور شهید هنیه یک اقدام تروریستی است و هرگونه پاسخی به آن مشروع است

  • دبیر ستاد حقوق بشر: فلسطین از یک موضوع اسلامی تبدیل به یک موضوع جهانی شده است/ ترور شهید هنیه یک اقدام تروریستی است و هرگونه پاسخی به آن مشروع است

غریب‌آبادی گفت: ترور شهید هنیه یک اقدام تروریستی است و هرگونه پاسخی به آن مشروع است.
 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری، با اشاره به هشتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی، گفت: هدف جایزه حقوق بشر اسلامی این است که بتوانیم ندای مظلومیت مسلمانانی که حقوقشان نقض می‌شود را به گوش جهانیان برسانیم. از اینرو، این جایزه به قربانیان نقض حقوق بشر و مدافعان قربانیان اعطا می شود.

غریب آبادی در ادامه درباره علت انتخاب موضوع فلسطین در این دوره توضیح داد: نزدیک به ۱۰ ماه است در نوار غزه و اخیرا رفح شاهد جنایات گسترده رژیم صهیونیستی هستیم. شاهد جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی هستیم؛ دو سوم از قربانیان از زنان و کودکان هستند. این رژیم همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: کشور‌های مدعی حقوق بشر نیز هیچ فشاری به رژیم صهیونیستی نیاوردند، بلکه حمایت هم کردند. ساز و کار‌های حقوق بشری بین المللی هم بسیار ناکارامد بودند؛ حتی شاهد یک نشست اضطراری هم در شورای حقوق بشر سازمان ملل نبودیم.

غریب‌آبادی افزود: تصمیم گرفتیم سه ماه قبل که موضوع این دوره از جایزه را به فلسطین اختصاص دهیم. از ۱۷ کشور از ۵ قاره جهان ۴۲ کاندیدا از طرق مختلف به ما معرفی شدند و کمیته انتخاب شش نفر را به صورت نهایی انتخاب کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی توسط مردم در کشور‌های مختلف کاملا گسترده شده است؛ هم اکنون فلسطین از یک موضوع اسلامی تبدیل به یک موضوع جهانی شده است. رژیم صهیونیستی تا به امروز هیچ گاه به این اندازه منزوی و نزد افکار عمومی منفور نبوده است.

غریب آبادی همچنین درباره ابعاد حقوقی موضوع ترور شهید هنیه و پاسخ ایران، گفت: این رژیم حقوق بین الملل و حقوق بشر متوجه نمی شود و باید با زبان خودش با او صحبت کرد. علی ایحال، این اقدام تروریستی ترور شهید هنیه نقض اصل حق حیات به عنوان مهمترین حق بشری است؛ این یک اقدام غیرقانونی و یک اقدام فراقضایی تلقی می شود. نمی‌توان خودسرانه حیات یک نفر را سلب کرد. همچنین، این اقدام جنایتکارانه مغایر با اصل عدم توسل به زور است.

وی ادامه داد: دیگر اینکه این اقدام تروریستی نقض اصل احترام به حاکمیت کشور‌ها است. جمهوری اسلامی ایران یک کشور دارای حاکمیت و مستقل است، نکته چهارم، نقض مصونیت رهبران کشور‌ها نیز محسوب می‌شود؛ شهید هنیه یکی از رهبران فلسطینی بود. رژیم صهیونیستی این ۴ اصل را کاملا نقض کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: اینجا ما با منشور ملل متحد مواجه هستیم؛ اقدامات رژیم صهیونیستی یک اقدامات سیستماتیک و ادامه دار است. رژیم صهیونیستی برخی از مستشاران نظامی ما را در سوریه به شهادت رسانده است. برخی از دانشمندان ما را ترور کرده است و در برخی خرابکاری ها دست داشته است. در اینجا جمهوری اسلامی ایران کاملا حق دارد که پاسخ متناسب را ارائه کند؛ بسته به تصمیم حاکمیت دارد که این پاسخ چه باشد، اما هرگونه پاسخ ایران به این اقدام جنایتکارانه تروریستی، کاملا منطبق با حقوق بین الملل و در چارچوب منشور ملل متحد بوده و حق جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پایان گفت: جنایتی که اشغالگران مرتکب شدند، بیانگر عجز و ناتوانی آن‌ها است؛ کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در غزه و توسل به ترور، نشانه قدرت نیست، بلکه کاملا نشان‌دهنده شکست و ضعف آنها است. رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف راهبردی خود در نوار غزه دست نیافته است. امیدواریم به زودی شاهد آزادی فلسطین از چنگال رژیم اشغالگر اسرائیل باشیم.
 

فایل های پیوستی
ارسال نظر: