X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 89
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 10 مرداد,1403 | 02:22 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 10 مرداد,1403 | 12:19 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 10 مرداد,1403 | 02:33 ب.ظ

ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا از طریق آلمان به اوکراین

  • ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا از طریق آلمان به اوکراین

دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که شواهد جدید نشان می دهد انتقال مهمات ممنوعه خوشه ای به اوکراین را تسهیل کرده است.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، گرچه آلمان علناً با انتقال مهمات خوشه‌ای ممنوعه مخالفت می‌کند، اما به گفته دیده بان حقوق بشر، شواهد جدید نشان می دهد که ظاهراً انتقال این نوع مهمات ممنوعه به اوکراین را تسهیل کرده است.  
 

مهمات خوشه ای که با استفاده از هواپیما یا با راکت، موشک و پرتابه های توپخانه شلیک می شود، در هوا باز می شوند و قادرند تا چندین مهمات فرعی را در یک منطقه وسیع پراکنده کنند. بسیاری از مهمات فرعی منفجر نمی شوند و مانند مین های زمینی می توانند خطری طولانی مدت در پی داشته باشند.
 

جوزف بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از جولای 2023، پنج انتقال مهمات خوشه‌ای ایالات متحده را که با پرتابه‌های توپخانه 155 میلی‌متری و موشک‌های بالستیک تحویل اوکراین می‌شود، تأیید کرده است. اوکراین و ایالات متحده به معاهده مهمات خوشه ای که این سلاح ها را ممنوع می کند، نپیوسته اند. با این حال، 112 کشور، از جمله آلمان، این معاهده را به دلیل آسیب های قابل پیش بینی وارد شده به غیرنظامیان، تصویب کرده‌اند. حداقل 35 کشور عضو کنوانسیون، ترانزیت و ذخیره خارجی مهمات خوشه‌ای را طبق این کنوانسیون، ممنوع می‌دانند.
 

هنگامی که برای اولین بار انتقال چنین مهماتی از سوی آمریکا به اوکراین علنی شد، شماری از رهبران جهان ابراز نگرانی کردند. «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان، گفت که آلمان به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون منع مهمات خوشه‌ای، «با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالف است» اما به گفته دیده بان حقوق بشر، این موضع پس از مستندی از برنامه "پانورامای" رسانه آلمانی ARD که در 25 ژوئیه پخش شده، زیر سوال رفته است.
 

سخنگوی ارتش آمریکا در منطقه اروپا و آفریقا در گفتگو با این شبکه تایید کرد که مهمات خوشه ای 155 میلی متری M483A1 و M864  آمریکا در انبار مهمات ارتش ایالات متحده در مایزاو در ایالت راینلاند فالتس آلمان نگهداری می شوند. این شبکه آلمانی گزارش داد که مهمات مذکور به عنوان بخشی از کمک های نظامی آمریکا به اوکراین فرستاده شده اند و در این روند، از آلمان و لهستان عبور می کنند.
 

دیده بان حقوق بشر تصریح کرد: «توافقنامه آلمان با آمریکا توضیح می دهد که چگونه آلمان از نیروهای آمریکایی در خاک خود میزبانی می کند اما شفافیت کمی در مورد این توافق نامه وجود دارد و به نظر می رسد که در مورد مهمات خوشه ای سهل گیرانه باشد چرا که ذخایر مهمات خوشه‌ای آمریکا که در پایگاه‌های نظامی آمریکا در آلمان نگهداری می‌شوند، طبق این توافقنامه، تحت صلاحیت و کنترل آلمان تلقی نمی‌شوند.»
 

حال آن که آلمان در 1 آگوست 2010 یکی از  30 کشور نخستی بود که با تصویب این کنوانسیون، کوشید تا آن را اجرائی کند. این کشور میزبان کنفرانس بین المللی بزرگی درباره انهدام ذخایر مهمات خوشه ای در سال 2009 در برلین بود و انهدام انبار مهمات خوشه ای خود را در سال 2015 به پایان رساند. برلین در سال 2017 رئیس کنوانسیون مذکور بود. اما آمریکا حتی حاضر نشد به عنوان ناظر در فرآیند اسلو 2007-2008 که این کنوانسیون را ایجاد کرد، شرکت کند.
 

دیده بان حقوق بشر از بایدن خواست که فوراً انتقال مهمات خوشه‌ای را با توجه به خطرات حقوق بشری و خطرات قابل توجه برای غیرنظامیان، متوقف کند و تصریح کرد: «واشنگتن باید سریعاً اقداماتی را برای پیوستن به کنوانسیون بمب های خوشه‌ای انجام دهد.»


 

ارسال نظر: