X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 54
تاریخ ثبت : دوشنبه, 08 مرداد,1403 | 11:50 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 08 مرداد,1403 | 11:37 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 08 مرداد,1403 | 11:50 ق.ظ

بررسی کمیسیون حقوق بشر کانادا؛ نمایشی بدون نتیجه عملی

  • بررسی کمیسیون حقوق بشر کانادا؛ نمایشی بدون نتیجه عملی

تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد که بررسی شدن وضعیت حقوق بشری کشور‌های غربی از سوی نهاد‌های بین‌المللی به کاهش رتبه حقوق بشری این کشور‌ها منجر نمی‌شود.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر (GANHRI) تصمیم گرفته است تا بررسی ویژه‌ای در مورد کمیسیون حقوق بشر کانادا (CHRC) انجام دهد. 
 

اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر به‌عنوان نهاد بین‌المللی که موسسه‌های ملی حقوق بشر را تایید می‌کند، سطح انطباق کمیسیون حقوق بشر کانادا با «اصول پاریس» سازمان ملل را که حداقل استاندارد‌هایی را برای نهاد‌های ملی حقوق بشر تعیین می‌کند، ارزیابی خواهد کرد.
 

پایگاه کانورسیشن در مقاله‌ای تحلیلی، نوشت: بررسی ممکن است توجه را به موضوع‌های تبعیض نژادی در کمیسیون حقوق بشر کانادا و اصلاحات پیشنهادی ائتلاف جلب کند؛ اما سوابق اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد تصمیم خواهد گرفت که کمیسیون حقوق بشر کانادا همچنان از اصول پاریس در بالاترین سطح پیروی می‌کند. 
 

شکایت از نژادپرستی موجود در کمیسیون حقوق بشر کانادا

اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر از سال ۲۰۲۰ نگرانی‌های خود را در مورد تبعیض نژادی در محل کار کمیسیون حقوق بشر کانادا و نحوه انجام وظایف خود در حل‌وفصل شکایت‌ها در موضوع تبعیض علیه نهاد‌های تحت نظارت فدرال کانادا، مطرح کرده است.
 

کمیسیون حقوق بشر کانادا در پاسخ مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای آنچه مقابله با نژادپرستی، تبعیض‌های جنسی و سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان خوانده شده، ارائه کرده است. با این حال، GANHRI از CHRC و دولت کانادا خواسته که اصلاحات گسترده‌تری را در کمیسیون حقوق بشر کانادا و قوانین مرتبط با آن دنبال کنند. اصلاحات مورد نظر این ائتلاف قانون عدالت و عدم تبعیض را اصلاح می‌کند و رویه شکایت را تغییر می‌دهد تا افراد بتوانند به‌طور مستقیم به دادگاه دسترسی داشته باشند، نه اینکه از طریق خود کمیسیون مراجعه کنند.
 

کارشناسان: وضعیت کانادا تغییر نخواهد کرد

اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر به موسسه‌های ملی حقوق بشر براساس انطباق آن‌ها با اصول پاریس نمره می‌دهد؛ A برای انطباق کامل و B برای انطباق جزئی. این کمیته همچنین ممکن است به آن‌ها توصیه‌هایی در مورد چگونگی پایبندی بهتر به اصول پاریس بدهد.
 

داشتن وضعیت A به یک نهاد ملی حقوق بشر اجازه می‌دهد تا در کار شورای حقوق بشر سازمان ملل و سایر مکانیسم‌های سازمان ملل شرکت کند. تنزل رتبه به وضعیت B نشان دهنده مسائل مربوط به انطباق است و آن امتیاز‌ها را لغو می‌کند.
 

این اتحاد جهانی معمولا هر ۵ سال یک بار نهاد‌های ملی حقوق بشر را بررسی می‌کند
 

فراتر از این چرخه بررسی منظم، سازمان‌های جامعه مدنی می‌توانند در صورتی که احساس کنند یک موسسه با اصول پاریس مطابقت ندارد، اطلاعات را به اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر ارسال کنند. سپس کمیته GANHRI تصمیم می‌گیرد که آیا بازبینی ویژه‌ای انجام دهد یا خیر.


طبق گزارش میزان، اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر همچنین قویا تاکید می‌کند که چگونه می‌تواند وضعیت کمیسیون حقوق بشر کانادا را از A به B تنزل دهد و در نتیجه، امتیاز‌های کلیدی را لغو کند. با این حال، کسانی که با عملکرد گذشته این ائتلاف آشنا هستند پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت کمیسیون حقوق بشر کانادا تغییر نکند. 
 

بیشتر اعضای اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر (یعنی ۹۰ عضو از ۱۱۸ عضو) دارای وضعیت A هستند. تجربه بررسی نهاد ملی حقوق بشر انگلیس نشان می‌دهد که ۲ بررسی ویژه انجام شده هیچ نتیجه‌ای مبنی بر کاهش رتبه حقوق بشری این کشور ایجاد نکرد.
 

پاسخ CHRC به کمیته GANHRI می‌تواند نحوه انجام ابتکارات مختلف در مورد موضوع‌های مورد نگرانی را شرح دهد. در حالی که این ابتکارات ممکن است برای ائتلاف ناکافی باشد، اما احتمالا برای آن در جهت حفظ وضعیت A کانادا کافی خواهد بود.
 

کانورسیشن تاکید می‌کند: بنابراین، تهدید‌های اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر مبنی بر کاهش رتبه کمیسیون حقوق بشر کانادا بعید است که تحقق یابد.


 

برچسب ها: حقوق بشر, کانادا
ارسال نظر: