X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 07 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 69
تاریخ ثبت : یکشنبه, 07 مرداد,1403 | 11:21 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 07 مرداد,1403 | 10:10 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 08 مرداد,1403 | 07:00 ق.ظ

کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف جنگ غزه و سرکوب تجمعات دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا شدند

  • کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف جنگ غزه و سرکوب تجمعات دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا شدند
جمعی از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد خواستار توقف جنگ در غزه و سرکوب تجمعات دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا شدند.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، کارشناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر ضمن محکومیت تداوم برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمريکا با دانشجویان معترض، با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را نسبت به سرکوب گسترده اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه‌ها‌ی مختلف آمریکا ابراز کردند.

این کارشناسان که پیش از این به دولت آمریکا هشدار داده بودند، در این بیانیه آورده‌اند: «ممنوعیت و توقف حمله به اعتراضات دانشجویی به عنوان نقض جدی حقوق تجمعات مسالمت آمیز و آزادی بیان، ضروری است؛ چرا که تجمعات مسالمت‌آميز در قوانین بین المللی حقوق بشر تضمین شده است و حملات به این تجمعات باید فورا متوقف شود.



آنها افزودند: در سراسر آمریکا دانشجویان، کمپین‌های ضد جنگ و تظاهرات مسالمت‌آمیز را برای ابراز همبستگی با غیرنظامیان فلسطینی در غزه و مخالفت با وابستگی دانشگاه‌های خود به شرکت‌هایی که از درگیری و اشغال سود می‌برند، سازماندهی کرده‌اند. بسیاری از این کمپین‌ها به درخواست مدیریت دانشگاه، توسط پلیس حذف شده اند، که با استفاده از زور و خشونت منجر به زخمی شدن و بستری شدن معترضان در بیمارستان می شود. چنین اقداماتی نامتناسب و فاقد توجیه قانونی است.

این کارشناسان با اشاره به اقدامات تلافی‌جویانه شدید علیه معترضان، بیان کردند: دانشجویان گزارش داده‌اند که به دلیل شرکت در اعتراضات، با اقدامات تلافی جویانه شدیدی از جمله احضار یا دستگیری، اخراج و تعلیق از تحصیل، از دست دادن خوابگاه دانشگاه، نظارت ناروا، محرومیت از فارغ التحصیلی و سایر اقدامات تنبیهی مواجه شده‌اند و به این ترتیب آزادی، سلامت، آموزش و مشاغل آینده این دانشجویان با خطر جدی مواجه است.

بر اساس گزارش وب سایت حقوق بشر سازمان ملل، کارشناسان در ادامه عنوان کردند: مقامات دانشگاه باید اطمینان دهند، دانشجویان به دلیل شرکت در تجمعات، از حقوق اساسی خود محروم و مجازات نمی‌شوند. آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز، مطابق با مفاد ۱۹ و ۲۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در ماده ۵ اعلامیه حقوق بشر توسط آمریکا باید تضمین شود. در آمریکا باید تظاهرات مسالمت‌مسالمت‌آمیز به عنوان بخشی از فرآیندهای دموکراتیک تسهیل شود.

آنها همچنین ضمن محکومیت نفرت‌پراکنی توسط اسرائیل و ارتکاب جنایت جنگی در غزه، خواستار آتش‌بس در غزه شدند و تاکید کردند: اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه اقدامات غیرانسانی در غزه و تقاضای آتش بس فوری و مطالبه عدم همکاری آمریکا با جنایتکاران جنگی، مبتنی بر حقوق انسانی دانشجویان معترض است و هیچ مقام یا مسئولی حق ندارد آنها را با نسبتهای ناروا خطاب قرار دهد و یا به آنها حمله کند.

الکساندرا زانتاکی، گزارشگر ویژه در زمینه حقوق فرهنگی، بالاکریشنان راجاگوپال، گزارشگر ویژه مسکن مناسب به عنوان بخشی از حق برخورداری از استانداردهای مناسب زندگی؛ ایرنه خان، گزارشگر ویژه ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان؛ مایکل فخری، گزارشگر ویژه حق غذا؛ جینا رومرو، گزارشگر ویژه حقوق آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و تشکل؛ ریم السالم، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و دختران؛ جورج کاتروگالوس، کارشناس مستقل در ترویج نظم بین المللی دموکراتیک و عادلانه؛ پیچامون یوفانتانگ، دامیلولا اولاوویی و رابرت مک کورکودیل، گروه کاری درباره موضوع حقوق بشر و شرکت های فراملیتی و سایر شرکت های تجاری؛ بن سائول، گزارشگر ویژه در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم، از جمله کارشناسان و گزارشگران ویژه امضاکننده این بیانیه هستند.


 

ارسال نظر: