X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 بهمن 1402
تعداد بازدید خبر : 25
تاریخ ثبت : شنبه, 06 مرداد,1403 | 11:31 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 17 بهمن,1402 | 11:08 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 08 مرداد,1403 | 07:24 ق.ظ

گزارش نهمین و دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین

  • گزارش نهمین و دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین

معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، گزارش نهمین و دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین را منتشر کرد.


 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، گزارش نهم و دهم دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین به زبان فارسی و انگلیسی توسط معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر منتشر شد.

در مقدمه این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران از بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 تا به امروز، یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم و جولانگاه گروهک‌های تروریستی داخلی و خارجی بوده و در این مدت، هزاران انسان بی‌گناه به دست آنان شهید و یا به شدت مجروح شده‌اند. گروهک‌های تروریستی تمامی اقشار جامعه از زن و مرد، کودک و پیر، و دانشمندان را هدف قرار داده‌اند.
 

در این میان، بیشترین ترورها که مصداق جنایت علیه بشریت است، توسط گروهک تروریستی منافقین (موسوم به سازمان مجاهدین خلق) در ایران انجام شده است. این گروهک از همان آغاز انقلاب اسلامی با انجام انفجار در مراکز شلوغ شهرها، ترور مسؤولان کشور، حمله به افراد با اسلحه و چاقو، آدم‌ربایی و شکنجه مردم و خیانت به کشور از جمله از طریق جاسوسی برای رژیم بعث صدام، به نوعی شروع به انتقام از مردم بی‌گناه نمود؛ به طوری که 17 هزار نفر توسط عوامل این گروهک به شهادت رسیده‌اند.

  

در معرفی منافقین همین بس که مهمترین اولویت و مبنای اصلی عملکرد آن، ترور و قتل افرادی است که با آنان هم نظر نبوده و آنان را منکر می‌شدند. این مسئله را می‌توان به طور مشهود، در اسناد و بیانیه‌های منتشره توسط آنان مشاهده نمود. حال آنکه قتل و کشتن افراد بی‌گناه آن هم به شیوه‌های ناجوانمردانه، مانند بمب‌گذاری در مراکز تجمع غیرنظامیان، آشکارترین و فاحش‌ترین نقض حقوق بشر می‌باشد. بر همین اساس، عوامل این گروه در سال1360 دست به ترور و کشتار مسؤولین کشور از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه، وزراء، نمایندگان مجلس، روحانیون برجسته کشور و شهروندان ایرانی در مقیاس گسترده‌ای زدند. منافقین پس از ترور شخصیت‌های کشور در سال 1360، روی به سمت کشتار مردم بی‌گناه آورده و تنها بین سال‌های 1361 تا 1367، بیش از 17 هزار نفر از مردم را به شهادت رساندند که اسامی و اسناد آنها موجود است. از دیگر جرائم این گروهک، خیانت به کشور و جاسوسی برای دولت‌های متخاصم می‌باشد. این گروهک در جریان تجاوز رژیم بعث عراق به ایران، اطلاعات مختلفی از جمله محل تجمع شهروندان را برای موشک باران به این رژیم منتقل می‌نمود.
 

مردم بی‌گناه دیگر کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه نیز شاهد جنایت‌های این گروهک بوده‌اند. نیروهای منافقین، پس از استقرار در عراق و در همکاری با رژیم صدام، جنایات گسترده‌ای علیه اقوام مختلف این کشور از جمله شیعیان و اکراد مرتکب شدند. تنها در یکی از جنایت‌ها که به "انفال کردها" مشهور است و از فوریه تا سپتامبر 1988 در استان‌های کرکوک، دیاله، نینوا و صلاح الدین اجراء شد، روستاهای بسیاری نابود و بیش از 182 هزار جمعیت بی‌دفاع با همکاری نیروهای منافقین به طرق فجیعی از جمله زنده به گور کردن، بریدن سر، تیرباران‌های جمعی و سوزاندن به قتل رسیدند. نظام قضائی عراق در همین رابطه پرونده‌ای را برای منافقین مفتوح نموده و برای 118 نفر از عوامل اصلی آن حکم جلب صادر کرده است. این گروهک، همچنین پس از آغاز فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق از سال 2011، همراه با دیگر تروریست‌ها در سوریه دست به کشتار گسترده مردم سوریه زده و ضمن آموزش نیروهای تروریستی، جنایات گسترده‌ای را در این منطقه انجام داده‌اند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که گروهک منافقین همچنان ماهیت تروریستی خود را حفظ کرده است. برخی از اعضای این گروهک اخیراً نیز در جریان فعالیت‌های تروریستی دستگیر شده و به نظام قضائی معرفی شده‌اند.
 

تشکیل پرونده قضائی و شروع به تحقیقات درخصوص اتهامات و جرائم گروهک تروریستی منافقین و اعضای اصلی و فعال آن
 

با توجه به جرائم مختلف ارتکابی و اتهاماتی که متوجه گروهک تروریستی منافقین و اعضای اصلی و فعال آن بود، دادستانی تهران (پایتخت)، انجام تحقیقات را از سال 1401 آغاز و پس از بررسی‌های کامل و جامع، کیفرخواستی را در تاریخ 18/04/1402 صادر و به دادگستری تهران (برای رسیدگی قضائی) ارسال نمود. کیفرخواست در 729 صفحه تنظیم شده و شامل 6757 صفحه مستندات مکتوب و 1000 ساعت مستندات صوتی و تصویری می‌باشد.
 


 

جلسه نهم رسیدگی قضائی به پرونده گروهک تروریستی منافقین و اعضای فعال و اصلی آن
 

نهمین جلسه دادگاه در یازدهم بهمن‌ماه 1402 با حضور وکلا، جمعی از خانواده‌های قربانیان، قضات شعبه رسیدگی کننده، نماینده دادستان و به صورت علنی برگزار گردید.
 

پس از تشریح جزئیات رسیدگی به جرائم گروهک تروریستی منافقین توسط رئیس دادگاه، نماینده دادستان به مرور بخش‌هایی از کیفرخواست و فعالیت‌های تروریستی این گروهک پرداخت. اهم مطالب مطروحه از سوی ایشان، به شرح زیر می‌باشد:
 

کیفرخواست دادستانی علیه تروریست‌ها و عناوین اتهامی و جهات قانونی تعقیب متهمان 

متهم ردیف اول پرونده (گروهک منافقین موسوم به تشکیلات مجاهدین خلق)، متهم است به:

1.    تسبیب در افساد فی الارض در اجتماع با مباشرین و مسببین اقدامات مجرمانه و گسترده‌ ارتکابی توسط اعضای سازمان یافته‌ خود در زمینه‌ ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران، احراق و تخریب در حد وسیع، جنایات گسترده علیه تمامیت جسمانی افراد منتهی به شهادت هفده هزار نفر از اتباع ایران، اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی و ورود خسارات عمده به تمامیت جسمانی افراد و اموال عمومی و خصوصی، قیام مسلحانه علیه حاکمیت مشروع مستقر در کشور ایران (جمهوری اسلامی)، تقسیم کار دقیق فی مابین بخش‌های مختلف گروهک به مثابه یک سیستم سازماندهی شده، تبیین سیاست‌های کلی لازم یعنی مشی مسلحانه و خشونت آمیز برای پیاده کردن اهداف تشکیلات، ایجاد بستر برای جذب نیرو و آموزش آن‌ها، طرح ریزی اقدامات مسلحانه علیه شهروندان جمهوری اسلامی، تامین مالی اقدامات مجرمانه و تهیه و ارائه سلاح و بمب و تجهیزات لازم برای ارتکاب جرایم موضوع پرونده حاضر از سال ۱۳۵۷ تاکنون در داخل و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی).
2.    تسبیب در بغی در اجتماع با اعضای باغی خود (مباشرین بغی) از سال ۱۳۵۷ تاکنون در داخل و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی).
3.    تسبیب در محاربه در اجتماع با اعضای محارب خود (مباشرین جرم محاربه)، از طریق تسهیل شرایط برای اجرای اقدامات مسلحانه علیه شهروندان جمهوری اسلامی، تامین مالی این اقدامات مجرمانه و تهیه و ارائه سلاح و بمب و تجهیزات لازم برای ارتکاب جرایم تروریستی به قصد جان مردم، ارعاب آن‌ها و ایجاد ناامنی در محیط.
4.    سببیت در تشکیل و اداره‌ جمعیت یا فرقه تروریستی و ضد امنیتی موسوم به «تشکیلات مجاهدین خلق ایران» معروف به «منافقین» در اجتماع با سایر مباشرین (اعضای مرکزیت گروهک)، از سال ۱۳۵۷ تاکنون در داخل ایران و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی) با هدف برهم زدن امنیت ملی ایران از طرق مختلف. 
5.    تسبیب در همکاری مؤثر اطلاعاتی در جاسوسی سازمان یافته با دولت بیگانه و متخاصم رژیم بعث عراق در اجتماع با سایر مباشرین (اعضای مرکزیت تشکیلات) با هدف ایراد ضربه و خسارت به امنیت ملی به ویژه در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به ایران.
6.    تسبیب در همکاری با دولت خارجی متخاصم (رژیم بعث عراق) طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ در اجتماع با سایر مباشرین (اعضای مرکزیت گروهک) با مشارکت در تأسیس پادگان اشرف در عراق. 
7.    تسبیب در تحریک و تهییج مردم به آشوب، بلوا و اخلال در نظم عمومی در اجتماع با سایر مباشرین (اعضای تشکیلات)، به قصد برهم زدن امنیت کشور و امنیت عمومی.
8.    تسبیب در اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و همچنین علیه جان و مال مردم در اجتماع با سایر مباشرین (اعضای تشکیلات)، از جمله عملیات‌های تروریستی و اقدامات سازمان‌دهی شده برای آشوب‌های خیابانی از طریق تبانی و دعوت هواداران برای سوء استفاده از اعتراضات مدنی مردم و نیز آموزش اقدامات تروریستی به هواداران.
9.    تسبیب در آدم‌ربایی‌های متعدد و سازمان یافته توأم با شکنجه و آزار و اذیت‌های جسمی و روحیِ در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جنایات.
10.    تسبیب در انواع تخریب و تحریق عمدی اموال مردم و اموال عمومی در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم.
11.    تسبیب در انواع سرقت‌های مسلحانه و غارت اموال عمومی و خصوصی در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم.
12.    تسبیب در اقدامات تروریستی سازمان یافته منجر به ضرب و جرح و قتل عمد افراد در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم.
13.    تسبیب در هواپیماربایی‌های صورت پذیرفته توسط اعضا در اجتماع با مباشرین و مرتکبین جرایم موصوف.
14.    تسبیب در فعالیت تبلیغی و نشر اکاذیب در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم (اعضای تشکیلات) به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به نظام جمهوری اسلامی ایران.
15.    تسبیب در تامین مالی تروریسم در اجتماع با سایر مباشرین و مرتکبین بزه موصوف (مرکزی گروهک) به قصد سازماندهی اعضای خود (یعنی عناصر و عوامل تشکیلات مجاهدین خلق (منافقین) برای ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور.

متهمان ردیف‌های دوم و سوم پرونده (مسعود رجوی فرزند میرزاحسین و مریم قجر عضدانلو (رجوی) فرزند حسین) متهم هستند به:

1.    افساد فی الارض از طریق سردستگی، فرماندهی، برنامه ریزی، طراحی، آمریت و هدایت اقدامات گسترده و جنایتکارانه‌ گروه مجرمانه، منسجم و سازمان یافته منافقین موسوم به تشکیلات مجاهدین خلق در ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران، احراق و تخریب در حد وسیع، جنایات گسترده علیه تمامیت جسمانی افراد منتهی به قتل عمد (شهادت) هفده هزار نفر از اتباع ایران اسلامی، اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی، ورود خسارات عمده به تمامیت جسمانی افراد، اموال عمومی و خصوصی، از سال ۱۳۵۷ تاکنون در داخل و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی).
2.    بغی از طریق سردستگی، سازماندهی و اداره گروه مجرمانه باغی تحت عنوان گروهک منافقین موسوم به تشکیلات مجاهدین خلق و عضویت در آن از سال ۱۳۵۷ تاکنون در داخل و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی).
3.    محاربه از طریق همکاری با دولت خارجی متخاصم (رژیم بعث عراق)، فرماندهی و مشارکت در عملیات‌های تروریستی- نظامی موسوم به آفتاب، چلچراغ، فروغ جاویدان، مروارید، عملیات‌های موسوم به گردانی و راهگشایی به قصد جان مردم، ارعاب آن‌ها و ایجاد ناامنی در محیط.
4.    مشارکت در اداره‌ تشکیلات یا فرقه تروریستی و ضد امنیتی، موسوم به «تشکیلات مجاهدین خلق ایران» معروف به «منافقین» از سال ۱۳۵۷ هجری شمسی تاکنون در داخل ایران و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی) با هدف برهم زدن امنیت ملی ایران از طرق مختلف.
5.    مشارکت و همکاری مؤثر اطلاعاتی در جاسوسی سازمان یافته با دولت بیگانه و متخاصم رژیم بعث عراق با هدف ایراد ضربه و خسارت به امنیت ملی به ویژه در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به ایران. 
6.    همکاری با دولت خارجی متخاصم (رژیم بعث عراق) طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ با تأسیس پادگان اشرف در عراق.
7.    مشارکت در تحریک و تهییج مردم به آشوب، بلوا و اخلال در نظم عمومی به قصد برهم زدن امنیت کشور و امنیت عمومی و تشویش اذهان عمومی (از طریق سخنرانی، انتشار بیانیه و فعالیت تبلیغاتی).
8.    اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و علیه جان و مال مردم، از جمله عملیات‌های تروریستی و اقدامات سازمان‌دهی شده برای آشوب‌های خیابانی از طریق تبانی و دعوت هواداران برای سوء استفاده از اعتراضات مدنی مردم و نیز آموزش اقدامات تروریستی به هواداران.
9.    تسبیب در آدم‌ربایی‌های متعدد و سازمان یافته توأم با شکنجه و آزار و اذیت‌های جسمی و روحیِ صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جنایات از طریق سردستگی و اداره‌ گروه مجرمانه‌ باغی تحت عنوان گروهک منافقین موسوم به تشکیلات مجاهدین خلق، سازماندهی کادر مرکزی و هسته‌ تصمیم گیر گروهک، مشارکت در تعیین خط و مشی، برنامه ریزی و طراحی سیاست‌های مجرمانه تشکیلات، آمریت، و هدایت اقدامات تروریستی گروهک منافقین در چارچوب خط‌ومشی تعیینی توسط کادر مرکزی و هسته تصمیم ساز مجاهدین خلق به واسطه‌ سازماندهی مرکزیت سازمان و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها. 
10.    تسبیب در انواع تخریب و تحریق عمدی اموال مردم و اموال عمومی صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم. 
11.    تسبیب در انواع سرقت‌های مسلحانه و غارت اموال عمومی و خصوصی صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم. 
12.    تسبیب در اقدامات تروریستی سازمان یافته‌ صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین منجر به ضرب و جرح و قتل عمد افراد در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم. 
13.    تسبیب در هواپیماربایی‌های صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین جرایم موصوف. 
14.    فعالیت تبلیغی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به نظام جمهوری اسلامی ایران. 
15.     سرکردگی، سازماندهی و هدایت اعضای سازمان منافقین (موسوم به مجاهدین خلق) در تامین مالی تروریسم به قصد سازماندهی اعضای تروریست این تشکیلات برای ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور.
16.     مسعود رجوی همچنین متهم است به: مشارکت در ربایش هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ در تاریخ ۶ مرداد سال 1360.

متهمان ردیف‌های ۴ تا ۱۰۵ پرونده (مشخصات آنان در گزارشات قبلی آمده است)، متهم هستند به:  

1.    بغی از طریق عضویت موثر در کادر هادی و مرکزی درخصوص اعضای مرکزی و شورای راهبری و یا صرفاً عضویت (نسبت به سایر اعضا) در گروه مجرمانه‌ باغی تحت عنوان گروهک منافقین موسوم به مجاهدین خلق از سال ۱۳۵۷ تاکنون در داخل و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی).
2.    اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و علیه جان و مال مردم، از جمله عملیات‌های تروریستی و یا اقدامات سازمان‌دهی شده برای آشوب‌های خیابانی از طریق تبانی و دعوت هواداران برای سوء استفاده از اعتراضات مدنی مردم و نیز آموزش اقدامات تروریستی به هواداران.
3.    مشارکت در تحریک و تهییج مردم به آشوب، بلوا و اخلال در نظم عمومی به قصد برهم زدن امنیت کشور و امنیت عمومی و تشویش اذهان عمومی. 
4.    فعالیت تبلیغی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به نظام جمهوری اسلامی ایران.
5.    افساد فی الارض از طریق برنامه‌ریزی و طراحی سیاست‌های مجرمانه، آمریت و هدایت اقدامات گسترده و جنایتکارانه‌ گروه مجرمانه، منسجم و سازمان یافته گروهک منافقین موسوم به تشکیلات مجاهدین خلق با مشارکت سایر اعضای مرکزیت گروهک در ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران، احراق و تخریب در حد وسیع، جنایات گسترده علیه تمامیت جسمانی افراد منتهی به شهادت هفده هزار نفر از اتباع ایران اسلامی، اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی و ورود خسارات عمده به تمامیت جسمانی افراد، اموال عمومی و خصوصی در چارچوب خط و مشی تعیینی توسط کادر مرکزی و هسته‌ی تصمیم ساز مجاهدین خلق به واسطه‌ عضویت موثر در مرکز تشکیلات و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها.
6.    مشارکت در اداره تشکیلات یا فرقه تروریستی و ضد امنیتی، موسوم به «تشکیلات مجاهدین خلق ایران» معروف به «منافقین» از سال ۱۳۵۷) تاکنون در داخل و خارج از ایران (از جمله کشور‌های عراق، فرانسه و آلبانی) با هدف برهم زدن امنیت ملی ایران از طرق مختلف.
7.    مشارکت و همکاری مؤثر اطلاعاتی در جاسوسی سازمان یافته با دولت بیگانه و متخاصم رژیم بعث عراق با هدف ایراد ضربه و خسارت به امنیت ملی به ویژه در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به ایران.
8.    همکاری با دولت خارجی متخاصم (رژیم بعث عراق) طی سال‌های ۱۳۶۵ تا 1368 با مشارکت در تأسیس پادگان اشرف در عراق.
9.    تسبیب در آدم‌ربایی‌های متعدد و سازمان یافته توأم با شکنجه و آزار و اذیت‌های جسمی و روحیِ صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جنایات از طریق مشارکت با سایر اعضای کادر مرکزی گروهک در تعیین خط و مشی، برنامه ریزی و طراحی سیاست‌های مجرمانه تشکیلات، آمریت و هدایت اقدامات تروریستی گروهک منافقین در چارچوب خط و مشی تعیینی توسط کادر مرکزی و هسته‌ تصمیم ساز مجاهدین خلق به واسطه عضویت در مرکز گروهک و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها.
10.    تسبیب در انواع تخریب و تحریق عمدی اموال مردم و اموال عمومی صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم. 
11.    تسبیب در انواع سرقت‌های مسلحانه و غارت اموال عمومی و خصوصی صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم.
12.    تسبیب در اقدامات تروریستی سازمان یافته‌ صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین منجر به ضرب و جرح و قتل عمد افراد در اجتماع با مباشرین و مرتکبین این جرایم. 
13.    تسبیب در هواپیماربایی‌های صورت پذیرفته توسط گروهک منافقین در اجتماع با مباشرین و مرتکبین جرایم موصوف. 
14.    تسبیب در تامین مالی تروریسم با مشارکت سایر اعضای مرکزی گروهک از طریق برنامه ریزی و طراحی سیاست‌های تامین مالی تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق و همچنین سازماندهی و هدایت اعضای بخش مالی گروهک در راستای انجام این بزه و به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور توسط عناصر تروریست این تشکیلات.
15.     محاربه از طریق همکاری با دولت خارجی متخاصم (رژیم بعث عراق)، فرماندهی و مشارکت در عملیات‌های نظامی- ترو‌ریستی گروهک منافقین موسوم به تشکیلات مجاهدین خلق به قصد جان مردم، ارعاب آن‌ها و ایجاد ناامنی در محیط.
16.    معاونت در ربایش هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ به منظور فراری دادن مسعود رجوی، ابوالحسن بنی صدر و عامل انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۶ مرداد سال ۱۳۶۰ از طریق برنامه ریزی و طراحی نقشه‌ هواپیماربایی موصوف.
17.    معاونت در شهادت شهید محمدعلی شهری، از طریق تحریک، تطمیع و تشویق اعضای گروهک و همچنین هدایت عوامل ترور.
18.    تسبیب در شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در اجتماع با مباشر این جنایت، از طریق مشارکت در تشکیل، طراحی، سازماندهی و هدایت تیم ترور شهید صیاد شیرازی.
19.    تسبیب در شهادت سید اسداله لاجوردی در اجتماع با مباشرین این جنایت، از طریق مشارکت در تشکیل، طراحی، سازماندهی و هدایت تیم ترور شهید لاجوردی.
20.    تسبیب در سرقت مسلحانه از بانک صادرات شعبه امام خمینی (ره) بندرعباس در اجتماع با مباشرین این بزه، از طریق طراحی، سازماندهی، هدایت مباشرین و فرماندهی عملیات موصوف به عنوان سلسله مراتب تشکیلات.
21.    مباشرت در تخریب و تحریق عمدی اموال عمومی از طریق بمب‌گذاری و انفجار دفتر دادستانی انقلاب اسلامی تهران و مباشرت در شهادت آیت‌الله علی قدوسی از طریق بمب‌گذاری و انفجار دفتر دادستانی انقلاب اسلامی تهران.
22.    مشارکت در تخریب و تحریق عمدی اموال عمومی از طریق شرکت در اقدام تروریستی بمب‌گذاری دادگاه انقلاب تهران و خمپاره زنی به ستاد مرکزی سپاه تهران و مشارکت در قتل عمد و ضرب و جرح عمدی افراد طی بمب‌گذاری دادگاه انقلاب تهران و خمپاره زنی به ستاد مرکزی سپاه تهران.
23.    تسبیب در شهادت سیدمحمد حسن بهشتی نژاد در اجتماع با مباشران جنایت، از طریق تشکیل، طراحی، سازماندهی و هدایت تیم ترور.
24.    معاونت در شهادت سید محمد حسن بهشتی نژاد به واسطه شناسایی هدف ترور، آدرس و ساعات تردد نامبرده و همچنین اعلام این اطلاعات به عوامل ترور.

جهات قانونی شروع به تعقیب متهمان و دلایل، قرائن و امارات انتساب بزه به آنان: 

1.    شکایت 215 ولی دم و شاکی خصوصی؛ 29 نفر از شاکیان افرادی هستند که در اقدامات تروریستی گروهک منافقین مجروح شده‌اند، همچنین نسبت اولیای دم و شاکیان خصوصی عبارت از پدر، مادر، همسر و فرزند.
2.    شکایت واصله از ستاد نیرو‌های مسلح مبنی بر اعلام خسارات وارده به آن ستاد از سوی تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین).
3.    گزارشات ضابطین عام و خاص دادگستری با محوریت جنایات ارتکابی توسط تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) و اعضای کادر مرکزی منافقین.
4.    اقاریر متهمان در سخنرانی‌ها، نشست‌ها، جلسات عمومی و خصوصی تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین)، بیانیه‌ها و مصاحبه‌های صورت پذیرفته با رسانه‌های خبری خارجی پیرامون پذیرش مسئولیت جنایات ارتکابی توسط گروهک و سایر جرایم موضوع پرونده حاضر.
5.    اظهارات سایر متهمان دستگیر شده راجع به تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین)  و اعضای کادر مرکزی آن.
6.    شهادت شهود و اظهارات گواهان حاضر در صحنه واقعه‌ی تروریستی و شهادت‌نامه‌های اعضای سابق گروهک پیرامون تشکیلات مجاهدین خلق (منافقین) و کادر مرکزی آن درخصوص نقش گروهک و مرکزیت آن در جنایات ارتکابی موضوع پرونده.
7.    اظهارات و شهادت اعضای جداشده (توابین و بریده‌ها) از منافقین علیه تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) و کادر مرکزی نفاق در شعبه بازپرسی.
8.    پذیرش مسئولیت جنایات موضوع پرونده توسط تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) از طریق درج اطلاعیه و خبر این اقدامات تروریستی در ارگان رسمی خبری خود.
9.    سایر قرائن و امارات دیگر منعکس در پرونده، عبارتند از:  فیلم ملاقات مسعود رجوی با رئیس استخبارات عراق، فیلم اظهارات اعضای دستگیر شده و یا توابین و جداشدگان از گروهک منافقین علیه تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) و همچنین ویدئو‌های پخش شده از رسانه‌های دیداری نفاق پیرامون جنایات ارتکابی توسط گروهک، مطالب منتشره  در ارگان رسمی خبری منافقین همچون نشریه مجاهد و اتحادیه، مصاحبه‌های صورت پذیرفته توسط اعضای تشکیلات با رسانه‌های خبری خارجی پیرامون پذیرش مسئولیت جنایات ارتکابی توسط گروهک و سایر جرایم موضوع پرونده حاضر، اسناد بین‌المللی، گزارشات و موضع‌گیری‌ها و بیانیه‌های صادره توسط کشور‌های دیگر در تشریح اقدامات تروریستی انجام شده توسط گروهک، و همچنین کتاب‌های منتشر شده حاوی خاطرات اعضای سابق نفاق از جنایات ارتکابی توسط تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) و اعضای کادر مرکزی گروهک منافقین.



 

جلسه دهم رسیدگی قضائی به پرونده گروهک تروریستی منافقین و اعضای فعال و اصلی آن
 

دهمین جلسه دادگاه در هفدهم بهمن‌ماه 1402 با حضور وکلا، جمعی از خانواده‌های قربانیان، قضات شعبه رسیدگی کننده، نماینده دادستان و به صورت علنی برگزار گردید.
 

پس از تشریح جزئیات رسیدگی به جرائم گروهک تروریستی منافقین توسط رئیس دادگاه، نماینده دادستان به مرور بخش‌هایی از کیفرخواست و فعالیت‌های تروریستی این گروهک پرداخت. اهم مطالب مطروحه از سوی ایشان، به شرح زیر می‌باشد:

1.منافقین از نگاه حقوق بشر غربی و آمریکایی

بر اساس قوانین وزارت خارجه آمریکا این کشور وقتی می‌خواهد گروهی را تروریستی اعلام کند، باید دلایل و مصادیق آن را مشخص کند. در گزارش سالانه تروریسم آمریکا، مصادیق تروریستی بودن گروهک منافقین وجود دارد و از ترور‌های کور تا بمب گذاری و همکاری اطلاعاتی و عملیاتی در این گزارش قید شده است. پس از اشغال عراق توسط آمریکا، این کشور برخلاف موضع گیری سابق، گروهک منافقین را غیرنظامی تلقی می‌کند، با وجود اینکه این فرقه در لیست تروریستی قرار داشت. آمریکایی که سازمان منافقین را تروریستی می‌دانستند، بعد از اشغال عراق آن را غیرنظامی خواند! موسسه رند نوشته است که این اقدام آمریکا یک معما بود!

2. منشأ فکری گروهک تروریستی منافقین

گروهک منافقین از روز تاسیس مسلح بوده و ماهیت آن انجام اقدامات مسلحانه بوده است. در لوگوی این گروهک نیز تصویر اسلحه قرار دارد. موسسان این گروهک هیچگاه توسط امام خمینی (ره) تایید نشدند و پس از انقلاب، انبار‌های سلاح را تحویل ندادند. سلاح‌هایی که دست منافقین بود دو منشأ دارد، یک سری قبل از انقلاب خریداری شده و بخشی دیگر از زاغه مهمات ارتش غارت شده بود. این گروهک به بهانه مبارزه با امپریالیسم شاخه نظامی تشکیل داد، در حالی که بعد‌ها در دامن آمریکایی‌ها افتاد.
 


 

نشریه تروریستی منافق (مجاهد) در شماره ۱۴۲ نوشته است: هدف از تشکیل میلیشیای منافقین، ایجاد یک گروه مسلح بود که آمادگی رویارویی و نبرد قطعی با مردم ایران داشته باشد. نشریه مجاهد در شماره ۱۴۶ می‌نویسد: اکنون میلیشیا در دومین نبرد در هزاران پایگاه در سراسر کشور آماده مبارزه است! همچنین، جعفر حسنی از اعضای فرقه منافقین (بخش اجتماعی) در اعترافات خود می‌گوید: کارکرد میلیشیا در جهت براندازی بود؛ در مشهد مانور خیابانی می‌دادیم تا آمادگی خود را حفظ کنیم. این اعترافات به خوبی نشان می‌دهد که گروهک منافقین از همان سپیده دم پیروزی انقلاب اسلامی، به دنبال جنگ مسلحانه بوده است.
 

در کتاب بهرام آذر افروز از اعضای جدا شده گروهک تروریستی منافقین با عنوان «ماجرای گناه» آمده است: رجوی اصرار می‌کرد که خشونت را باید در ۳۰ خرداد بالا برد؛ سازمان به دلیل تخریب آخرین دژ خود (بنی صدر- اولین رئیس جمهور خائن و متواری ایران)، در آن روز دستور آتش داد.  نشریه مجاهد (منافق) می‌نویسد: ده روز پیش از 30 خرداد، دسته‌های ۱۰۰ نفره به خیابان می‌رفت تا مبارزه مسلحانه را تمرین کند.
 

سازمان مجاهدین خلق که با رهبری مسعود رجوی خیال تسلط بر حاکمیت سیاسی را در سر می‌پروراند، پس از شکست در فرآیند مردمی تعیین حاکمیت و به دنبال یک سری فعل و انفعالات سریع در ساخت حاکمیت سیاسی کشور، هرگز انتظار شکست جناح بنی‌صدر را نداشت. به دنبال شکست جناح بنی‌صدر، سازمان با «بن بست» جدی سیاسی تشکیلاتی مواجه شد؛ بنابراین کادر رهبری مجاهدین برای خروج و یا شکستن این بن بست سیاسی تشکیلاتی و به طمع تصاحب قدرت، گام در مسیری نهاد که نهایت آن تقابل مسلحانه با جمهوری اسلامی بود.


 

میلیشیا ارتش خصوصی آمریکا در ایران بود
 

در ادامه این جلسه از دادگاه زهره لاجوردی، کارشناس تاریخ مطرح کرد که منافقین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال جمع آوری اسلحه رفت و خانه‌های تیمی تشکیل داد. میلیشیای مجاهدین خلق ارتش خصوصی آمریکا در ایران بود. منافقین با برنامه ریزی قبلی اسلحه جمع می‌کرد و پیش از ۳۰ خرداد 1360 نیز ماهیت تروریستی داشت.



 

حضور شاهدان ترور در دادگاه
 

مهدی چیذری، از شاکیان، در ادامه این دادگاه بیان کرد که در ۲۳ اسفند سال 1378 در حمله منافقین در مجتمع مسکونی نور با پرتاب خمپاره مجروح شدم و پای چپم را از دست دادم. من مهندس ناظر در یک پروژه شهرداری بودم و در روزی این اتفاق برایم افتاد که یک کودک یک ساله داشتم. در آن حمله، به منازل و خودرو مردم آسیب وارد شد. از دادگاه می‌خواهم برای رسیدگی به حقوق قربانیان از هیچ تلاشی فروگذاری نکند. با توجه به صدمات تقاضای دیه و قصاص هم دارم؛ علاوه بر صدمات به پا، حدود ۷۵ ترکش در بدن دارم و هنوز تحت درمان هستم.



 

عامل و آمر ترور باید قصاص شوند
 

محمد تقی سمرقندی، فرزند شهید غلامرضا سمرقندی در دادگاه مطرح کرد: پدرم عازم جبهه بود که توسط یک تیم تروریستی به شهادت رسید. در سال 1360 و پس از فتح یکی از خانه‌های تیمی منافقین، آنجا را به درمانگاه تبدیل کرد. این حرکت، خشم منافقین کوردل را علیه او برانگیخت و در سپیده دم روز ۸ اردیبهشت ۱۳۶۱ هنگامی که عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود، در مقابل بیمارستان امام خمینی با شلیک گلوله‌های منافقین به شهادت رسید. منافقین فرقه‌ای ساخته شده از کینه است و در نشریه منافقین نیز نوشتند که پدرم را شهید کرده‌اند.خانواده ما در شرایطی پدر را از دست داد که ۱۳ بچه یتیم روی دست مادرم مانده بود؛ از دادگاه می‌خواهم که عوامل و آمرین ترور را به مجازات برساند.


 

آمریکا حامی اصلی تروریست‌ها است
 

کبری قنبری، مادر شهید داود ارجمندی در این دادگاه گفت: پسر من مانند همه جوان‌های ایرانی در زمان جنگ تصمیم گرفت به‌صورت داوطلبانه به جبهه برود؛ به همین دلیل برای آموزش از طریق بسیج اقدام کرد. شهید ارجمندی زمانی که دوره آموزشی را می‌گذراند، در حالی که با همکارانش در خودرو بودند، از سوی منافقین تعقیب شدند. این تعقیب و گریز خیابانی به درگیری منجر شد که شهادت ۲ سرنشین از سه سرنشین خودرو را به دنبال داشت. چرا منافقین باید آزادانه بگردند؛ آمریکا همان‌گونه که حامی منافقین بود، حامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه نیز است؛ آمریکا اَبَر قدرت نیست، بلکه اَبَر ظالم است. برای مجازات منافقین از هیچ خدمتی کوتاهی نمی‌کنم، امیدوارم ریشه این منافقین از روی زمین کنده شود.
 

گزارش کامل شماره 9 و 10 دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین را اینجا بخوانید.


 

ارسال نظر: