X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 11 تیر 1403
تعداد بازدید خبر : 41
تاریخ ثبت : دوشنبه, 11 تیر,1403 | 08:51 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 11 تیر,1403 | 06:48 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 12 تیر,1403 | 09:02 ق.ظ

شاکری: کشورهای غربی در جنایت حمله شیمیایی به سردشت شریک هستند

  • شاکری: کشورهای غربی در جنایت حمله شیمیایی به سردشت شریک هستند
دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: جنایت‌های رخ داده از سوی صدام هیچگونه توجیهی ندارد و کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان و هلند در این جنایت شریک هستند.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، هفتم تیر ماه سال 1366 بود که در جریان جنگ تحمیلی ایران و عراق، هواپیماهای بعثی به چهار نقطه ایران از جمله شهر سردشت و سه نقطه در روستاهای اطراف آن در استان آذربایجان غربی و کنار مرز عراق با استفاده از گاز خردل و تاول‌زا حمله شیمیایی کردند که طی این حمله صدها نفر شهید و هزاران نفر مجروح شدند.

بنابر اسناد سازمان ملل و گزارش‌ دستگاه‌های اطلاعاتی غرب، کشورهای غربی نقش پررنگی در تجهیز و تسلیح رژیم صدام داشتند؛ نفوذ و لابی‌گری کشوهای غربی که در سازمان‌های بین‌المللی دارای سابقه طولانی است، باعث شد در آن زمان قطعنامه‌ای علیه جنایت‌های صدام صادر نشود.

این در حالی است که امروز کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه خود اجازه ورود داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران شیمیایی را نمی‌دهند و بسیاری از بیماران و جانبازان شیمیایی 8 سال دفاع مقدس بر اثر تحریم‌های ظالمانه جان خود را از دست می‌دهند.

در این رابطه مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر، اظهار کرد: در طول دوران دفاع مقدس، فهرستی از جنایات صدام با همدستی رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی وجود دارد که یکی از این جنایات‌ها، بمباران شیمیایی سردشت بود و جانبازان شیمیایی تا به امروز، عوارض این حمله را همراه خود دارند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد آثار حملات شیمیایی به نسل بعدی منتقل شده است، تاکید کرد: در یکی از موارد، عوارض شیمیایی به دختر یکی از بیماران منتقل شده بود و بنا بر گفته آن جانباز شیمیایی، نتوانستند درمانی برای دخترش پیدا کنند.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی افزود: عوارض بمباران شیمیایی بسیار زیاد است و حتی برخی جانبازان قادر به سجده کردن نیستند، زیرا با این کار دچار خون ریزی معده می‌شوند.

شاکری در پایان با اشاره به اینکه عوارض حملات شیمایی هرگز قابل جبران نیستند و منجر به شهادت بسیاری از جانبازان ما شده است، تاکید کرد: جنایت‌های رخ داده از سوی صدام هیچگونه توجیهی ندارد و کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان و هلند در این جنایت شریک هستند.

امروز با گذشت ۳۷ سال از این جنایت، پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی دولت جمهوری اسلامی ایران برای استیفای حقوق تضییع شده مادی و معنوی شهدا و جانبازان شیمیایی ایران و محاکمه و مجازات آمران، عاملان، معاونان، مباشران و حامیان استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران از جمله در فاجعه سردشت، ادامه دارد و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
‌‎
ارسال نظر: