X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 11 تیر 1403
تعداد بازدید خبر : 39
تاریخ ثبت : دوشنبه, 11 تیر,1403 | 12:46 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 11 تیر,1403 | 10:41 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 11 تیر,1403 | 12:46 ب.ظ

محکومین زندانی در آمریکا حق رای ندارند

  • محکومین زندانی در آمریکا حق رای ندارند

بیش از 4 میلیون نفر در آمریکا به دلیل محکومیت کیفری از حق رأی محرومند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، دیده‌بان حقوق بشر، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و پروژه محکومین (the Sentencing Project)، در گزارشی اعلام کردند که آمریکا برخلاف سایر کشورهای جهان، حق رأی تعداد زیادی از شهروندان خود را به خاطر محکومیت کیفری نقض کرده است. این گروه‌های مدنی از آمریکا خواستند با اصلاح قوانین خود، اطمینان حاصل کنند که هیچ کس به دلیل محکومیت کیفری از حق رأی محروم نیست.
 

این نهادهای مدنی در گزارش 55 صفحه ای با عنوان «سیاست آمریکا در مورد حقوق رأی از دیدگاه جهانی» قوانین 136 کشور در سراسر جهان با جمعیت 1.5 میلیون نفر و بالاتر را بررسی کرده و نشان می‌دهد که اکثریت کشورها هرگز، یا به ندرت حق رأی شخص را به دلیل محکومیت کیفری انکار می‌کنند. در میان 63 کشور دیگر، آمریکا طیف وسیع تری از مردم را از حق رأی محروم می‌کند.
 

آلیسون لیل پارکر، معاون، معاون بخش آمریکایی دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: «دسترسی گسترده به رأی‌گیری، سنگ بنای یک حکومت دموکراتیک است که به حقوق (شهروندانش) احترام می‌گذارد، به همین دلیل است که حق رأی در قوانین بین‌المللی حقوق بشر محافظت می‌شود و آمریکا باید وضعیت خود را در مورد حق رأی اصلاح کند.»
 

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، قوانین سلب حق رأی در آمریکا به پایان جنگ داخلی این کشور باز می‌گردد. پس از اینکه مردان سیاه‌پوست که پیش‌تر برده بودند، حق رأی را از طریق اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی به دست آوردند، قانون‌گذاران ایالتی فهرست جرم‌هایی که مصداق جنایت محسوب می‌شود را گسترش دادند تا سیاه‌پوستان را هدف قرار دهند. در همان زمان، ایالت‌ها به تدریج حق رأی را برای هر گونه محکومیت کیفری ممنوع کردند. اگرچه دولت فدرال رسماً برخی از این سیاست‌ها را که به عنوان «قوانین جیم کرو» شناخته می‌شوند، در قانون حقوق رأی 1965 ممنوع کرد اما قوانین سلب حق رأی  افراد دارای محکومیت کیفری در 48 ایالت آمریکا باقی ماند.
 

دیده بان حقوق بشر می‌نویسد: «تا سال 2022، بیش از 4.4 میلیون نفر در آمریکا به دلیل محکومیت کیفری از حق رأی محروم شدند و هزاران نفر از واجدین شرایط نتوانستند رأی خود را به دلیل زندانی بودن، در صندوق رأی بیاندازند. از هر 19 سیاهپوست آمریکایی واجد شرایط رای، یک نفر از حق رأی محروم است، یعنی 3.5 برابر غیرسیاهپوستان. تخمین زده می‌شود که نیم میلیون آمریکایی لاتین تبار تحت این سیاست‌ها از حق رأی محروم هستند و در برخی از ایالت‌ها مانند فلوریدا، کودکانی که محکوم کیفری دارند هستند حتی قبل از اینکه به سن رأی دادن برسند، برای همیشه این حق را از دست داده‌اند».

 

ارسال نظر: