X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 10 تیر 1403
تعداد بازدید خبر : 38
تاریخ ثبت : یکشنبه, 10 تیر,1403 | 12:09 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 10 تیر,1403 | 11:55 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 10 تیر,1403 | 12:13 ب.ظ

خشونت غیرقابل توجیه پلیس تگزاس در برخورد با دانشجویان و مهاجرین

  • خشونت غیرقابل توجیه پلیس تگزاس در برخورد با دانشجویان و مهاجرین

یک نهاد حقوق بشری درباره برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان و مهاجران در این کشور هشدار داد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، گرچه سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین توسط پلیس در دانشگاه‌های سراسر آمریکا از چرخه خبری خارج شده، اما گزارش‌های یک نهاد حقوق بشری حاکی از آن است که دانشجویان دانشگاه تگزاس در شهر آستین، همچنان با اتهامات متعددی مواجه هستند و فرماندار این شهر، پلیسی که علیه مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک به کار می‌گیرد را برای مقابله با دانشجویان، به کار گرفته است.
 

دیده‌بان حقوق بشر با بیان این که «سوء استفاده از پلیس علیه معترضان، دانشجویان و اساتید در تگزاس بارزترین مثال در آمریکاست، افزود: «این امر یادآور می‌شود که سوءرفتارهای کنترل‌نشده در مرز اغلب نشان‌دهنده سوء استفاده از افرادی است که در داخل آمریکا زندگی می‌کنند. مهاجران مانند دانشجویان، بهای زیادی را برای احقاق حقوق خود در تگزاس می‌پردازند.»
 

تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با مردم فلسطین، موجی از همبستگی دانشجویان را در سراسر آمریکا به راه انداخت از جمله در دانشگاه تگزاس در شهر آستین (UT Austin). رهبران جنبش دانشجویی گفتند که با «نسل‌کشی به رهبری اسرائیل و تحت حمایت آمریکا در غزه» مخالف هستند و خواستار آتش‌بس فوری شدند زیرا «اسرائیل به بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌ها و اردوگاه‌های پناهندگان ادامه می‌دهد و از ورود غذا و آب را برای بیش از 2 نفر میلیون فلسطینی در غزه جلوگیری کرده است.» معترضان خواستار آن بودند که دانشگاهشان در شهر آستین از بودجه شرکت‌های اسرائیلی جدا شود، چرا که در کشتار فلسطینی‌ها شریک هستند.
 

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، مدیران دانشگاه‌های آمریکا از پلیس محلی برای مقابله با تحصن اعتراضی دانشجویان کمک گرفتند و فرماندار شهر آستین نیز 24 آوریل، از نیروهای وزارت امنیت عمومی تگزاس کمک گرفت؛ این نیروی نظامی به شدت مسلح برای مقابله با پناهجویان و ساکنان مناطق مرزی به کار گرفته می‌شوند.
 

این عملیات که به گفته دیده‌بان حقوق بشر، چندین میلیارد دلار نیز هزینه برده است، حقوق مهاجران و شهروندان تگزاس را به طور یکسان نقض کرده و عمدتاً توسط سربازانی اجرا می‌شود که تحت این برنامه، در وارد کردن جراحات و مرگ‌های ناشی از تعقیب و گریز دستکم 74 نفر توسط وسایل نقلیه تندرو نقش داشته اند. این عملیات که «ستاره تنها» نام دارد، شامل حمله به آزادی تشکل و بیان گروه‌هایی است که از مهاجران در تگزاس حمایت می‌کنند.
 

این سازمان حقوق بشری می‌گوید: «استقرار سربازان ایالتی برای متفرق کردن تظاهرات مسالمت‌آمیز و دستگیری دانشجویان و اساتید تنها یکی از شواهد سوءاستفاده فزاینده از پلیس در ایالت تگزاس است. وزارت امنیت عمومی ایالت تگزاس شنود و نظارت هوایی و دیجیتالی منظم، پیش‌داوری نژادی، دستگیری‌های غیرقانونی، تعقیب و گریز مرگبار و مرگ و میر و جراحات در اثر استفاده از تیغ و شناورهای مجهز به تیغ و اره را در کارنامه خود دارد.»
 

دیده‌بان حقوق بشر با بیان این که استفاده از سربازان دولتی برای مقابله با مهاجران و دانشجویان معترض نشان دهنده گسترش نگران کننده کنترل فضاهای عمومی به بهای حقوق و دموکراسی است.، تصریح کرد: «مسئولان ایالتی سربازان را با هدف صریح دستگیری معترضان اعزام کرد و معترضان را به زندان و اخراج تهدید کرد. به جای احترام به حقوق دانشجویان برای تجمع مسالمت آمیز و آزادی بیان، نیروهای انتظامی 20 دقیقه قبل از شروع اعتراض دانشجویان وارد دانشگاه شده و طی کمتر از یک ساعت پس از شروع آن، دانشجویان را متفرق کردند در حالی که هیچ نشانی از خشونت قریب الوقوع یا اختلال مداوم از سوی معترضان نبود.»
 

این نهاد حقوق بشری از آمریکا و به ویژه مسئولین ایالت تگزاش خواست که برای جلوگیری از سواستفاده از پلیس اقدامات لازم را انجام دهند. این نهاد تاکید کرد که وزارت امنیت عمومی این ایالت و سایر سازمان‌های مربوطه و نیز رهبران سیاسی که آنها را به کار می‌گیرند، می‌بایست در خصوص اقدامات خود پاسخگو باشند.



 

ارسال نظر: