X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 تیر 1403
تعداد بازدید خبر : 30
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 06 تیر,1403 | 08:12 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 06 تیر,1403 | 08:07 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 06 تیر,1403 | 08:12 ق.ظ

کمیته ویژه سازمان ملل طرح سیستماتیک رفتار غیرانسانی اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم کرد

  • کمیته ویژه سازمان ملل طرح سیستماتیک رفتار غیرانسانی اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم کرد
کمیته ویژه سازمان ملل برای تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اعلام کرد که از نقض حقوق فلسطینیان دربند رژیم اسرائیل و معافیت از مجازات برای سربازان اسرائیلی که نسبت به فلسطینی‌ها از جمله زنان و کودکان، به اقدامات غیرانسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز دست می‌زنند، وحشت کرده است.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، کمیته ویژه سازمان ملل برای تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین و دیگر اراضی اشغال شده توسط این رژیم از سال 1967، اعلام کرد که از نقض حقوق فلسطینیان دربند رژیم اسرائیل و معافیت از مجازات برای سربازان اسرائیلی که نسبت به فلسطینی‌ها از جمله زنان و کودکان، به اقدامات غیرانسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز دست می‌زنند، وحشت کرده است.

کمیته ویژه در بیانیه پایانی ماموریت خود، در سفر به امان، پایتخت اردن، اعلام کرد: «کارکنان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به طور علنی و بی‌شرمانه، عکس‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند که حریم خصوصی و حوزه شخصی زنان فلسطینی را با هدف تمسخر، شرمساری و تحقیر آنها نقض می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «چندین نفر از افزایش شدید آزار و اذیت جنسی، سوء استفاده جنسی، تهدید به تجاوز جنسی و انجام تجاوز جنسی، از جمله با اشیاء خارجی، علیه مردان، زنان و حتی کودکان و ارعاب با سگ توسط نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل خبر دادند.»

کمیته نسبت به اقدام نیروهای اسرائیلی در تخریب سیستماتیک و جامع سیستم خدمات درمانی که زنان را مجبور به زایمان در شرایط وخیم می‌کند، ابراز نگرانی کردند. این کمیته از شنیدن افزایش شدید میزان سقط جنین در غزه، ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است: «افزایش سقط جنین تا حدودی، نتیجه مستقیم بمباران مداوم مراکز بهداشتی و درمانی توسط رژیم اسرائیل و کشتار کادر درمان است.»

به کمیته ویژه اطلاع داده شد که دسترسی فلسطینی‌هایی که در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی هستند، به خانواده، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ICRC، یا پادمان‌های قانونی و رویه‌های تضمین شده تحت قوانین بین‌المللی، محدود است و یا وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است: «افزایش شدید پرونده‌های سوءاستفاده افسران نظامی رژیم اسرائیل نشان می‌دهد طرح سیستماتیک رفتار غیرانسانی به عنوان سیاست این رژیم برای سلب آزادی فلسطینیان به کار گرفته شده است.»

کمیته در بخش دیگری از بیانیه خود، ضمن ابراز نگرانی از تاثیر جنگ در غزه بر روی نسل‌های آینده، تصریح کرد: «حمله خشونت‌آمیز به غزه ماهیتی بی‌رویه، نامتناسب و بی‌رحمانه داشته و منابع ضروری حیات را قطع کرده است تا مردم غیرنظامی فلسطینی را تحت سلطه در آورد و به صورت جمعی تحقیر کرده و مجازات نماید.»

این بیانیه افزود: «تا به امروز 193 کارمند آنروا کشته شده‌اند. خانواده‌ها و عزیزان آنها نیز در بمباران مداوم غزه جان خود را از دست داده‌اند.»

کمیته ویژه سازمان ملل متحد از طرفین خواست تا فوراً با یک آتش‌بس پایدار موافقت کرده و همه گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان خودسرانه را آزاد کنند؛ دسترسی آزادانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را برای بازداشت‌شدگان فراهم کرده و همه گذرگاه‌های مرزی را باز کنند تا ارسال کمک‌های بشردوستانه نجات بخش به غزه امکان‌پذیر باشد.

کمیته تاکید کرد: «رژیم اسرائیل باید به حمله به سیستم قوانین بین‌المللی پایان دهد. ما از همه دولت‌ها و شرکت‌هایی که با کمک‌های خود موجب استمرار اشغال شده‌اند، می‌خواهیم فعالیت‌های خود را متوقف کنند که در غیر این صورت احتمال دارد در نقض جدی حقوق بشر بین‌المللی، حقوق بشردوستانه و قوانین جزایی، از جمله نسل‌کشی احتمالی، شریک باشند.»

این کمیته ابراز تاسف کرد که رژیم اسرائیل به درخواستش برای گفتگو پاسخ نداده و دسترسی به اراضی اشغالی یا جولان اشغالی سوریه را فراهم نکرده است. این کمیته تصریح کرد: «امتناع مداوم اسرائیل از تعامل با کمیته سازمان ملل نشان‌دهنده عدم تمایل این کشور به پاسخگویی در قبال اقدامات و سیاست‌هایی است که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دنبال می‌کند. اگر قرار باشد صلحی پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برقرار شود، اشغال فلسطین و سیستم بی‌عدالت آپارتاید نمی‌تواند استمرار یابد.»
کمیته گزارش بعدی خود را در اکتبر 2024 به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

ارسال نظر: