X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 26 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 43
تاریخ ثبت : شنبه, 26 خرداد,1403 | 01:25 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 26 خرداد,1403 | 12:22 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 26 خرداد,1403 | 01:26 ب.ظ

گزارشگران سازمان ملل: استفاده از پوشش غیرنظامی برای حمله نظامی مغایر قوانین بشردوستانه و مصداق «جنایت جنگی» است

  • گزارشگران سازمان ملل:  استفاده از پوشش غیرنظامی برای حمله نظامی مغایر قوانین بشردوستانه و مصداق «جنایت جنگی» است

گزارشگران و کارشناسان سازمان ملل تکرار قتل عام اردوگاه آوارگان نصیرات توسط نیروهای رژیم صهیونیستی را که به کشته شدن حداقل 274 فلسطینی از جمله 64 کودک و 57 زن و مجروح شدن نزدیک به 700 نفر منجر شد، به شدت محکوم کردند.



 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر،  جمعی از گزارشگران و کارشناسان سازمان ملل متحد تکرار قتل عام اردوگاه آوارگان نصیرات توسط نیروهای رژیم صهیونیستی را که به کشته شدن حداقل 274 فلسطینی از جمله 64 کودک و 57 زن و مجروح شدن نزدیک به 700 نفر منجر شد، به شدت محکوم کردند.
 

«فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، «تلالنگ موفوکنگ»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حق همه افراد برای برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی در سلامت جسمی و روانی، «ریم السلام»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد خشونت علیه زنان، «تومویا اوبوکاتا»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره اشکال معاصر بردگی از علل و پیامدهای برده‌داری، «جورج کاتروگالوس»، کارشناس مستقل سازمان ملل متحد درخصوص ارتقاء نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه، «مایکل فخری»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص حق بر غذا، «اولیویه دی شوتر»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فقر شدید و حقوق بشر، «پائولا گاویریا بتانکور»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر آوارگان داخلی، «اشوینی کی. پی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط و کارشناسان گروه‌های کاری «تبعیض علیه زنان و دختران» و «کارشناسان در مورد افراد آفریقایی تبار» این بیانیه را امضا کرده‌اند.
 

در این بیانیه آمده است: «در 8 ژوئن، نیروهای اشغالگر اسرائیل – که گفته می‌شود توسط سربازان خارجی کمک می‌شدند – با پوشش افراد آواره و امدادگران در یک کامیون کمک‌های بشردوستانه وارد نصیرات شدند. آنها به شدت به منطقه یورش بردند و با حملات شدید زمینی و هوایی به ساکنان حمله کردند که باعث ایجاد وحشت، مرگ و ناامیدی شد.»
 

کارشناسان افزودند: «به گفته بازماندگان، خیابان‌های نصیرات مملو از اجساد کشته‌ها و مجروحان از جمله کودکان و زنان بود و جوی خون جاری بود. دیوارها مملو از تکه‌های اجسادی بود که به خاطر انفجارهای متعدد و بمباران خانه‌ها، به اطراف افتاده بودند.»
 

به گفته این کارشناسان، با از بین رفتن بخش بهداشت غزه، مجروحانی که به بیمارستان منتقل شدند، مجبور بودند منتظر درمان پزشکی بمانند.
 

کارشناسان حمله به اردوگاه نصیرات را به دلیل خشونت بیش از حد و تأثیر ویرانگر آن "نفرت‌انگیز خواندند و مخفی شدن "خائنانه" نیروهای اسرائیلی در یک کامیون کمک‌های بشردوستانه و استفاده از اسکله ساخته شده توسط ایالات متحده که برای تسهیل کمک های بشردوستانه بود را، محکوم کردند.
 

کارشناسان افزودند: «استفاده از لباس مبدل غیرنظامی برای انجام یک عملیات نظامی به منزله خیانت است که بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی اکیداً ممنوع و به منزله جنایت جنگی است.»
 

کارشناسان با بیان این که چنین تاکتیک‌هایی، امدادگران و ارسال کمک‌های بشردوستانه را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد، تصریح کردند: «این اقدام، سطح بی‌سابقه‌ای از وحشیگری در اقدامات نظامی اسرائیل را نشان می‌دهد. تعداد بسیار بالای تلفات در میان فلسطینی‌های متاثر از عملیات مذکور، بی‌اعتنایی آشکار اسرائیل به زندگی فلسطینی‌ها را تأیید می‌کند. بر اساس قوانین بین‌الملل، جان‌ همه افراد غیرنظامی باید به طور یکسان ارزشمند قلمداد شده و مورد محافظت قرار گیرد و جان هیچ فردی بر دیگری برتری ندارد.»
 

این بیانیه می‌افزاید: «اسرائیل هشت ماه پیش، زمانی که اولین توافق آتش‌بس ارائه شد، فرصت داشت تا گروگان‌ها را بدون خونریزی آزاد کند. در عوض، به طور سیستماتیک پیشنهادهای آتش بس را رد کرده و ترجیح داد به حمله خود به غزه که حتی جان گروگان های اسرائیلی را نیز گرفته است، ادامه دهد. اسرائیل مدعی شده که برای نجات آنها درگیر عملیات نظامی شرکت می‌شود. استفاده از بهانه نجات گروگان ها برای توجیه استفاده بیش از حد از زور، اقدامات جنایتکارانه اسرائیل را افشا می‌کند از جمله استتار انسان دوستانه و به ما می‌گوید که اسرائیل به سطح کاملا جدیدی رسیده است.»
 

کارشناسان تصریح کردند: «عملیات نظامی در نصیرات یکی از فجیع‌ترین اقدامات در حمله ویرانگر رژیم اسرائیل به مردم فلسطین از 7 اکتبر است که به کشته شدن بیش از 36 هزار فلسطینی، مجروح شدن بیش از 80 هزار نفر و آواره و گرسنگی 2 میلیون نفر در غزه منجر شده در حالی که خشونت علیه فلسطینیان در کرانه باختری و قدس شرقی نیز بدون وقفه استمرار دارد.»
 

این کارشناسان با اشاره به اینکه قطعنامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل متحد راهی برای خروج از وحشت است، بار دیگر خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل برای پایان دادن به خشونت علیه فلسطینی‌ها شدند و افزودند: «گرچه این قطعنامه خیلی دیر صادر شده اما امیدواریم راه را برای صلح پایدار برای مردم فلسطین و آزادی گروگان‌های فلسطینی که خودسرانه توسط اسرائیل بازداشت شده‌اند، هموار کند.»


 

ارسال نظر: