X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 36
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 24 خرداد,1403 | 06:52 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 24 خرداد,1403 | 09:39 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 26 خرداد,1403 | 08:05 ق.ظ

تعداد آوارگان اجباری در سراسر جهان در سال جاری رکورد شکست

  • تعداد آوارگان اجباری در سراسر جهان در سال جاری رکورد شکست

سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعداد کل آوارگان اجباری در سراسر جهان به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت در پایان آوریل گذشته به 120 میلیون نفر رسیده است.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داد که ۱۲۰ میلیون آواره‌ در جهان، یک عدد بی سابقه است و نشان دهنده "کیفرخواست وحشتناک وضعیت جهانی" است.

در گزارش وب سایت حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «تعداد پناهندگان در جهان نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش یافته است و این شامل 31.6 میلیون نفر در وضعیت پناهندگی و 5.8 میلیون نفر دیگر نیازمند حمایت بین المللی و 6 میلیون فلسطینی است. طبق آمار UNRWA، تعداد کل پناهندگان در سراسر جهان بیش از سه برابر شده است.

در این گزارش توضیح داده شده است: «یک نفر از هر 69 نفر یا 1.5 درصد از کل جمعیت جهان به اجبار آواره شده اند، در حالی که یک دهه پیش تقریباً یک نفر از هر 125 نفر بود.»

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: آوارگی اجباری در سراسر جهان برای دوازدهمین سال متوالی به سطح بی سابقه ای رسیده است، زیرا درگیری ها و جنگ های شدید در چندین مکان مانند غزه، سودان و میانمار مردم بیشتری را مجبور به ترک خانه های خود کرده است.

یکی از عوامل کلیدی که سبب افزایش رقم آوارگان اجباری در سطح جهان شد، درگیری ویران‌گر در سودان بوده است: در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰.۸ میلیون سودانی به اجبار آواره شده بودند.

آنروا آژانس کاریابی و خدمات‌رسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی نیز تخمین می‌زند که تا پایان سال گذشته، بیش از ۱.۷ میلیون نفر ۷۵ درصد جمعیت نوار غزه به دلیل خشونت فاجعه‌بار آواره شده‌اند که بیشتر آن‌ها آوارگان فلسطینی بودند.

بیشترین افزایش در ارقام آوارگی مربوط به افرادی است که از جنگ فرار می‌کنند و در کشور خود باقی می‌مانند؛ براساس گزارش مرکز نظارت بر جابجایی داخلی، این رقم به ۶۸.۳ میلیون نفر افزایش یافته است که رشدی ۵۰ درصدی را در طول پنج سال گذشته نشان می‌دهد.

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در این باره گفت: پشت این تعداد شدید و رو به افزایش، تراژدی‌های انسانی بی‌شماری نهفته است؛ این رنج باید جامعه بین‌المللی را تحریک کند تا فورا برای مقابله با علل ریشه‌ای آوارگی اجباری اقدام کند.

وی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که طرف‌های متخاصم به قوانین اساسی جنگ و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند؛ واقعیت این است که بدون همکاری بهتر و تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی به درگیری‌ها، نقض حقوق بشر و بحران آب‌وهوایی، آمار آوارگان همچنان افزایش می‌یابد و بدبختی‌های تازه و پاسخ‌های انسانی پرهزینه را به همراه خواهد داشت.

تعداد پناهجویان و پناهندگان نیازمند به حمایت بین‌المللی با احتساب پناهجویان تحت دستور حمایت آنروا و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به ۴۳.۴ میلیون نفر رسیده است.


 

ارسال نظر: