X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 19 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 31
تاریخ ثبت : شنبه, 19 خرداد,1403 | 11:33 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 19 خرداد,1403 | 11:27 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 19 خرداد,1403 | 11:33 ق.ظ

هشدار گزارشگران ویژه سازمان ملل درباره وضعیت کارگران مهاجر در انگلیس

  • هشدار گزارشگران ویژه سازمان ملل درباره وضعیت کارگران مهاجر در انگلیس

گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد، طی بیانیه‌ای، نسبت به قرار گرفتن سیستماتیک کارگران مهاجر در انگلیس در معرض خطرات مرتبط با فریب، هزینه‌های گزاف استخدام، بردگی بدهی، شرایط زندگی نامناسب و اخراج احتمالی ابراز نگرانی کردند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، «تومویا اوبوکاتا»، گزارشگر ویژه اشکال معاصر بردگی از علل و پیامدهای برده‌داری، «سیوبحان مولالی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص قاچاق انسان، «گیهاد مدی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر پناهجویان و اعضای کارگروه موضوع حقوق بشر و شرکت‌های فراملی و سایر شرکت‌های تجاری، طی بیانیه‌ای، نسبت به قرار گرفتن سیستماتیک کارگران مهاجر در انگلیس در معرض خطرات مرتبط با فریب، هزینه‌های گزاف استخدام، بردگی بدهی، شرایط زندگی نامناسب و اخراج احتمالی ابراز نگرانی کردند.
 

در بیانیه این گزارشگران آمده است: «طبق گزارش‌های دریافتی، مهاجران در مورد شرایط کار و زندگی و ماهیت قراردادهایشان با کارفرمایان در بخش کشاورزی یا درمانی فریب می‌خورند. این کار، غیرقانونی است و نشان می‌دهد نیاز است سیستم فعلی حاکم بر مهاجرت نیروی کار برای تضمین حمایت موثر از حقوق کارگران مهاجر فوراً اصلاح شود.»
 

کارشناسان نگران نقصان‌های طرح کارگران فصلی بودند که برای لاپوشانی کمبودهای بازار کار انگلیس وضع شده بود. شرکت‌های استخدام دارای مجوز، معروف به «اپراتورهای طرح»، مهاجران بسیاری از کشورها را برای کار در مزارع یا پرورش ماکیان استخدام می‌کنند. برخی از آژانس‌های استخدامی به طور غیرقانونی بیش از 3000 پوند برای تضمین شغل در بریتانیا دریافت می‌کنند و کارگران آسیب‌دیده را به سوی بردگی بدهی سوق می‌دهند. سایر مهاجران با وعده شغلی در بخش کشاورزی یا درمانی به انگلیس می‌رسند، اما (بعدتر) متوجه می‌شوند که هیچ کاری برای آنها وجود ندارد.
 

کارشناسان با اذعان به تلاش‌ها برای لغو مجوز کارفرمایان متخلف در بخش درمانی، نگرانی عمیق خود را در مورد عدم رعایت ضمانت برای کارگرانی که در صورت لغو مجوز کارفرمای خود بیکار می‌شوند، ابراز کردند.

گفته می‌شود در چنین شرایطی، بسیاری از کارگران به دیپورت تهدید می‌شوند و برخی دیگر ممکن است قربانی قاچاق انسان و سایر اشکال بهره‌کشی شوند که نیاز به کمک، محافظت و دسترسی به غرامت دارند.

 

این کارشناسان افزودند: «دولت انگلیس باید مطابق با اصول راهنمای تجارت و حقوق بشر، از طریق نظارت و ممیزی مؤثر و همچنین بازرسی منظم از مزارع، اپراتورهای این طرح را پاسخگو کرده و از نقض حقوق بشر توسط مؤسسات تجاری مستقر در قلمرو خود، جلوگیری کند. عاملان استثمار کار باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و دسترسی به عدالت و راه حل‌های موثر برای قربانیان تضمین شود. در حال حاضر، تعداد زیادی از کارگران مهاجر موقت برای مدت طولانی در بلاتکلیفی قانونی به سر می‌برند و در معرض خطر فقیر شدن هستند.»
 

آنها از انگلیس خواستند تا با اتخاذ سیاست‌ها و پادمان‌های مناسب، جلوگیری از فریب، تشدید تلاش‌ها برای شناسایی، حمایت و کمک به قربانیان استثمار و جلوگیری از قاچاق برای استثمار کاری، و رعایت تعهدات بین‌المللی حقوق بشری انگلیس، موضوع مهاجرت کاری را به طور مؤثرتری اداره کند.


 

ارسال نظر: