X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 32
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 16 خرداد,1403 | 01:05 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 16 خرداد,1403 | 09:27 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 16 خرداد,1403 | 01:10 ب.ظ

گزارش دیده بان حقوق بشر درباره استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در مناطق مسکونی لبنان

  • گزارش دیده بان حقوق بشر درباره استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در مناطق مسکونی لبنان

دیده بان حقوق بشر امروز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل در حملات به چندین شهر و روستا در جنوب لبنان از فسفر سفید استفاده کرده‌اند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، دیده‌بان حقوق بشر استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید ار سوی نظامیان رژیم صهیونیستی را در دست‌کم ۱۷ منطقه شهری در سراسر جنوب لبنان از اکتبر ۲۰۲۳ تایید کرد.

این نهاد حقوق بشری در گزارش خود تصریح کرده است: در ۵ منطقه شهری از مهمات انفجاری حاوی فسفر سفید در مناطق مسکونی پرجمعیت استفاده شده که این اقدام  ساکنان این مناطق را مورد خسارات شدید جانی و آوارگی قرار داده و به این ترتیب رژیم اسرائیل مرتکب نقض گسترده قوانین بین المللی شده است.
 

دیده‌بان حقوق بشر با تعدادی از ساکنان جنوب لبنان مصاحبه کرد و ۴۷ عکس و ویدیو از جنوب لبنان را که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، یا به‌طور مستقیم با محققان به اشتراک گذاشته شده بود، تایید و مکان‌یابی کرد. عکس‌ها و فیلم‌ها نشان می دهد که مهمات انفجاری حاوی فسفر سفید بر بالای ساختمان‌های مسکونی در روستا‌های مرزی جنوب لبنان، یعنی روستا‌های کفرکیلا، میس الجبل، بوستان، مرکبه و عیتا الشعب فرود آمده است.
 

دیده‌بان حقوق بشر ادامه داد: استفاده گسترده اسرائیل از فسفر سفید در جنوب لبنان نیاز به قوانین بین‌المللی قوی‌تر در مورد سلاح‌های آتش‌زا را برجسته می‌کند. 

پروتکل سوم کنوانسیون سلاح‌های متعارف تنها سند الزام‌آور قانونی است که به‌طور خاص به سلاح‌های آتش‌زا می‌پردازد. لبنان یکی از طرفین پروتکل سوم بوده و این در حالی است که رژیم صهیونیستی از آن تبعیت نمی‌کند.

 

یکی از مقامات روستای بوستان در این رابطه گفت: در پی حمله ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر ۱۴۰۲)، ۲ نفر از اهالی روستا بر اثر خفگی ناشی از استنشاق دود فسفر سفید به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. این افراد در زمان حمله داخل خانه‌های خود حضور داشتند. یکی از این افراد کارمند شهرداری و دیگری یک کشاورز بود.
 

مردم نیز در این زمینه به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که استفاده از فسفر سفید در مناطق پرجمعیت جنوب لبنان به آواره شدن ساکنان چندین روستا در مرز لبنان و اراضی اشغالی منجر شده است.

رمزی کیس، محقق لبنانی در دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه گفت: استفاده اسرائیل از مهمات حاوی فسفر سفید در مناطق پرجمعیت به‌طور بی‌رویه به غیرنظامیان آسیب می‌زند و باعث شده بسیاری از آن‌ها خانه‌های خود را ترک کنند. نیرو‌های اسرائیل باید به‌طور فوری استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید را در مناطق پرجمعیت متوقف کنند.
 

در همین حال، وزارت بهداشت عمومی لبنان گزارش داد که از اکتبر (مهر ۱۴۰۲) تا ۲۸ می (۸ خرداد)، قرار گرفتن در معرض فسفر سفید دست‌کم ۱۷۳ نفر را مجروح کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر آسیب احتمالی تنفسی شنید ناشی از قرار گرفتن در معرض فسفر سفید را از سوی مردم این منطقه دریافت کرده است.

 

ارسال نظر: