X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 61
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 10 خرداد,1403 | 01:13 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 10 خرداد,1403 | 01:07 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 13 خرداد,1403 | 09:45 ق.ظ

برگزاری نشست تدوین گزارش ملی "یو پی آر" در ستاد حقوق بشر

  • برگزاری نشست تدوین گزارش ملی "یو پی آر" در ستاد حقوق بشر

نشست تدوین گزارش ملی "یو پی آر" در ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ سازمان مردم‌نهاد برگزار شد.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، در این نشست نمایندگان سازمان­های مردم نهاد به طرح سوالات، موضوعات و درخواست های خود در حوزه های تخصصی مربوطه پرداختند.

لازم به توضیح است؛ در ساختار شورای حقوق بشر، رویه‌ای دائمی به ­نام سازوکار بررسی دوره‌ای جهانی موسوم به Universal Periodic Review یو. پی. آر وجود دارد که در چارچوب آن وضعیت حقوق بشر تمامی کشور‌ها در دوره‌های مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ساز و کار مزبور به­ عنوان مهمترین ابزار نظارتی شورای حقوق بشر با هدف نظارت، ارتقاء و حمایت از حقوق بشر در تمامی کشور‌ها و مبتنی بر گفتگو و همکاری بوده و بر مبنای اطلاعات قابل اتکاء و هدفمند و رفتار برابر با تمام دولت‌ها استوار می‌باشد.

بررسی وضعیت حقوق بشر کشور‌ها توسط گروه کاری یو. پی. آر که مرکب از ۴۷ عضو شورای حقوق بشر است و ریاست آن به عهده رئیس شورای حقوق بشر می‌باشد، صورت خواهد گرفت. هر کشور موظف است هر ۴ سال یک­بار، گزارش ملی خود را به شورای حقوق بشر ارائه نماید.

در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران تاکنون طی سه دوره، گزارش­هایی را در سال­های 2010، 2014 و 2019 ارائه نموده است و در سال جاری میلادی 2024 نیز بار دیگر گزارش خود را ارائه خواهد داد.

سازمان‌های غیردولتی نیز می‌توانند در جلسات گروه کاری یو.پی.آر و نشست­های شورای حقوق بشر مشارکت داشته باشند و به هنگام تصویب نهائی گزارش کشور‌ها می‌توانند نظرات خود را از طریق بیانیه و یا ایراد نطق مطرح نمایند.

در پایان این جلسه مقرر شد، این نشست ها در قالب کارگروه­ های آموزشی و همچنین توانمندسازی سازمان های غیردولتی تداوم یابد.


 

ارسال نظر: