X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 06 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 48
تاریخ ثبت : یکشنبه, 06 خرداد,1403 | 11:03 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 06 خرداد,1403 | 10:50 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 07 خرداد,1403 | 09:07 ق.ظ

صفری: حکم دیوان بین‌المللی کیفری نقش تعیین‌ کننده‌ای در نتیجه جنگ غزه خواهد داشت

  • صفری: حکم دیوان بین‌المللی کیفری نقش تعیین‌ کننده‌ای در نتیجه جنگ غزه خواهد داشت

کارشناس مسائل بین الملل گفت: حکم دیوان بین‌المللی کیفری نتیجه‌ای تعیین کننده خواهد داشت؛ زیرا نخست وزیر این رژیم برای اولین بار حکم جلب بین‌المللی می‌گیرد و این موضوع فشار را بیش از پیش بر دولت مستقر رژیم صهیونیستی خواهد آورد که نسل کشی غزه به پایان رسد.


 

علی صفری، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر، در خصوص صدور حکم دستگیری نتانیاهو، اظهار کرد: پس از عملیات هفتم اکتبر و جنایاتی که رژیم صهیونیستی مرتکب شد، شاهد حمایت همه جانبه آمریکا و کشورهای اروپایی بودیم.


وی افزود: سازمان‌های بین‌المللی که وظیفه حفظ صلح، ثبات و امنیت غیر نظامیان را در جامعه بین‌الملل داشتند، شکست خوردند و با توجه به نقش مخرب ایالات متحده آمریکا و وتوهایی که در شورای امنیت داشت، نتوانستند به نتیجه نهایی برسند.


این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که به صورت موازی از طریق برخی کشورها مطرح شد، پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی در برابر افکار عمومی جهان و به طور خاص در دادگاه‌های بین‌المللی است که این روند ادامه پیدا کرد.


صفری با اشاره به شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری و ورود برخی کشورها به این پرونده، مطرح کرد: باتوجه به حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر توقف عملیات نظامی در رفح، گام‌های خوب و رو به جلویی صورت گرفته است.
 

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته، کریم‌خان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد این دیوان در مسیر صدور حکم بازداشت نتانیاهو قرار گرفته است؛ جدا از اینکه این اقدام انجام شود یا نشود، نکته حائز اهمیت این است که رژیم صهیونیستی هم در دیوان بین‌المللی دادگستری و هم در دیوان بین‌المللی کیفری در جایگاه متهم قرار گرفته است.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در طول تاریخ جعلی خود همواره خود را در جایگاه مظلوم و قربانی نسل‌کشی معرفی کرده و تمام جنایات را به بهانه قربانی بودن و دفاع از خود انجام داده است، عنوان کرد: کنوانسیون 1948 برای مقابله با نسل‌کشی یهودیان، متعاقب جنگ جهانی تنظیم شد و در حال حاضر خود رژیم صهیونیستی یکی از متهمان این کنوانسیون است.
 

صفری بیان کرد: باتوجه به رویه‌ای که در حقوق بین‌الملل وجود دارد، سران کشورها دارای مصونیت‌هایی هستند و اگر قرار بازداشتی از سوی دادستان دیوان صادر شود، مصونیت سران را به رای ترجیح می‌دهند و به این جهت اگر رای دیوان صادر شود، به نظر می‌رسد ظرفیت اجرایی زیادی وجود نداشته باشد، کما اینکه این مسئله را در خصوص برخی از سران فعلی و سابق کشورها دیده‌ایم.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به صورت واقع بینانه نگاه کنیم، طبیعتا با توجه به سابقه‌ای که از کشورها سراغ داریم، بعید است که این قرار بازداشت ظرفیت اجرایی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد این مساله نتیجه ای تعیین کننده داشته باشد؛ زیرا نخست وزیر این رژیم برای اولین بار حکم جلب بین‌المللی می‌گیرد و این موضوع فشار را بیش از پیش بر کابینه مستقر رژیم صهیونیستی خواهد آورد و زمان آن رسیده این نسل کشی و جنایت در باریکه غزه به پایان رسد.


 

ارسال نظر: