X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 41
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 19 اردیبهشت,1403 | 01:45 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 19 اردیبهشت,1403 | 01:42 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 06 خرداد,1403 | 10:46 ق.ظ

گزارشگران سازمان ملل: حجم خشونت علیه زنان و کودکان در غزه غیرقابل قبول است/ صادرات تسلیحات را متوقف کنید

  • گزارشگران سازمان ملل: حجم خشونت علیه زنان و کودکان در غزه غیرقابل قبول است/ صادرات تسلیحات را متوقف کنید

جمعی از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای، «هجوم مداوم و سیستماتیک خشونت علیه فلسطینیان در غزه را که بیشتر قربانیان آن زنان و کودکان هستند»، محکوم کردند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، «ریم السلام»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد خشونت علیه زنان، «فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، «بالاکریشنان راجاگوپال»؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق برخورداری از مسکن مناسب، «مایکل فخری»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق تغذیه، «پدرو آروجو آگودو»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه آب آشامیدنی سالم و پسابزدایی، «پائولا گاویریا بتانکور»، گزارشگر ویژه حقوق بشر آوارگان داخلی و «بن سول»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کردند.
 

در این بیانیه آمده است: «ما از جزئیاتی که از گورهای دسته جمعی که اخیراً در نوار غزه کشف شده، وحشت‌زذه شدیم. بیش از 390 جسد از جمله زنان و کودکان در بیمارستان های ناصر و الشفا کشف شده است که بنا بر گزارش ها، بسیاری از آنها نشانه هایی از شکنجه و اعدام های سرپایی دارند و برخی احتمالا زنده به گور شده اند.»
 

این بیانیه می افزاید: «به طور کلی، دختران و کودکان از جمله افرادی هستند که در این درگیری بیشتر در معرض خطر هستند. تا 29 آوریل 2024، از 34488 فلسطینی کشته شده در غزه، 14500 نفر کودک و 9500 زن بوده اند. گزارش ها حاکی از آن است که 77643 نفر دیگر مجروح شده اند که 75 درصد از آنها زن هستند. بیش از هشت هزار نفر دیگر مفقود و یا زیر آوار گزارش شده اند که حداقل نیمی از آنها زن و کودک هستند. از زمان آغاز جنگ غزه، روزانه 63 زن از جمله 37 مادر کشته می شوند و 17 هزار کودک فلسطینی یتیم شده اند.»
 

کارشناسان سازمان ملل با اشاره به آوارگی 1.7 میلیون نفر افزودند: «پیش بینی می شود 1.1 میلیون نفر دیگر با وضعیت فاجعه بار ناامنی غذایی روبرو هستند. بر اساس گزارش های سازمان ملل، از آغاز حمله اسرائیل تعدادی از زنان و دختران نیز به زور توسط ارتش رژیم اسرائیل ناپدید شده اند. نیروهای اسرائیلی همچنین بزرگترین کلینیک باروری غزه را که گزارش شده بود 3000 جنین در آن نگهداری می شده، منهدم کرده است.»
 

این بیانیه می افزاید: «رفتار با زنان باردار و شیرده همچنان وحشتناک است، بیمارستان ها مستقیما بمباران می شوند و تک تیراندازان اسرائیلی به طور عمدی آن ها را از دسترسی به امکانات بهداشتی محروم می کنند. کمبود تخت و منابع پزشکی هم مزید بر علت شده و تخمین زده می شود 50 هزار مادر باردار فلسطینی و 20 هزار نوزاد در معرض خطر غیرقابل هستند. بیش از 183 زن در روز بدون ارامبخش زایمان می‌کنند و صدها نوزاد به دلیل هکمبود برق برای تامین انرژی انکوباتورها جان خود را از دست می دهند. شرایط وحشتناک (غزه موجب شده سقط جنین تا 300 درصد افزایش یابد. 95 درصد از زنان باردار و شیرده با فقر شدید غذایی روبرو هستند.»
 

کارشناسان با اشاره به شرایط وحشتناک زایمان زنان، تصریح کردند: «بر اساس گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، حدود 155 هزار زن باردار و مادر اولی برای زنده ماندن و دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه با مشکل مواجه هستند. حدود 690 هزار زن و دختر در غزه که به لوازم بهداشتی قاعدگی نیاز دارند، نمی توانند چرخه قاعدگی خود را در خلوت و با وقار مدیریت کنند.»
 

این بیانیه با تاکید بر این که تخریب بی‌سابقه مسکن و شرایط نامطمئن زندگی در چادر به طور نامتناسبی بر زنان و دختران از جمله بر امنیت شخصی و حریم خصوصی آنها تأثیر گذاشته است، افزود: «هیچ چیز بهتر از داستان کودکی که پس از کشته شدن در حمله اسرائیل در نوار غزه، از شکم مادرش نجات یافت و چند روز بعد در 26 آوریل در انکوباتور درگذشت، خشونت سیستماتیک بر زنان و کودکان را نشان نمی دهد.»
 

گزارشگران سازمان ملل از ادامه گزارش های تجاوز جنسی و خشونت علیه زنان و دختران، از جمله علیه کسانی که توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل بازداشت شده بودند،  ابراز ناامیدی کردند و گفتند: «رژیم اسرائیل به طور مداوم در انجام تحقیقات مستقل، بی طرفانه و موثر در مورد جنایات گزارش شده، شکست خورده است. ما از اینکه اسراییل زنان را با چنین حملات وحشیانه، بی رویه و نامتناسبی هدف قرار می دهد و از هیچ وسیله ای برای نابودی زندگی آنها و محروم کردن آنها از حقوق اساسی انسانی خود دریغ نمی کند، وحشت زده شدیم.»

این بیانیه در خاتمه از کشورها خواست تا فورا به صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی پایان دهند و خاطر نشان کرد: «این کشورها دیگر نمی توانند استفاده از سلاح برای  برای کشتن و معلول کردن زنان و کودکان بی گناه را نادیده بگیرند. دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. زنان و کودکان بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر مستحق حمایت ویژه هستند.»



 

ارسال نظر: