X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 31
تاریخ ثبت : دوشنبه, 17 اردیبهشت,1403 | 02:26 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 17 اردیبهشت,1403 | 01:00 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 17 اردیبهشت,1403 | 02:29 ب.ظ

افشاگری گاردین درباره نقش تسلیحات آمریکایی در کشته شدن امدادگران در جنوب لبنان

  • افشاگری گاردین درباره نقش تسلیحات آمریکایی در کشته شدن امدادگران در جنوب لبنان

روزنامه گاردین در گزارشی افشا کرد که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی که منجر به کشته شدن هفت امدادگر در لبنان شد، از مهمات آمریکایی استفاده شده است.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی که منجر به کشته شدن هفت امدادگر در لبنان شد، از مهمات آمریکایی استفاده شده است. کارشناسان حقوق بشر می‌گویند این حمله، ناقض قوانین بین‌المللی است و آمریکا با ارسال تجهیزات به رژیم صهیونیستی، قانون لیهی 1997 خود را زیر پا گذاشته است.
 

«قانون لیهی» آمریکا را از کمک به نیروهای امنیتی خارجی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، منع می‌کند؛ با این حال، رژیم صهیونیستی تنها رژیم در جهان است که آمریکا هیچگونه ردیابی درباره سلاح‌های فروخته شده به آن انجام نمی‌دهد و عملاً اجرای این قانون را غیرممکن می‌کند.
 

بر اساس تجزیه و تحلیل روزنامه انگلیسی گاردین از ترکش‌های کشف شده در محل حمله، که توسط دیده بان حقوق بشر به عنوان نقض قوانین بین‌المللی توصیف شده است، اسرائیل در حمله هوایی ماه مارس که منجر به کشته شدن هفت کارمند خدمات درمانی در جنوب لبنان شده، از یک سلاح آمریکایی استفاده کرده است.



 

هفت امدادگر داوطلب که بین 18 تا 25 سال سن داشته اند، در حمله 27 مارس به یک مرکز امدادی اورژانس در شهر الحباریه در جنوب لبنان کشته شدند.
 

گاردین بقایای یک بمب MPR 500 پوندی اسرائیل و مهمات تهاجم مستقیم مشترک یا JDAM ساخت آمریکا را که توسط اولین امدادگران از صحنه حمله کشف شده بود، بررسی کرد. مهمات تهاجم مستقیم مشترک یا JDAM کیت‌های هدایت کننده‌ای هستند که توسط بوئینگ تولید می‌شوند و با اتصال به "بمب‌های گنگ" 500 تا 2000 پوندی، آنها را به موشک‌های دقیق هدایت شونده با GPS تبدیل می‌کنند. این مهمات در حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و لبنان نقش کلیدی داشته و یکی از مهم ترین مهمات مورد درخواست تل آویو از آمریکا بوده اند.
 

دیده بان حقوق بشر می‌گوید که در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که حمله به مرکز خدمات درمانی، غیرقانونی بوده و باید پیامدهایی برای کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل داشته باشد.


رمزی کیس، پژوهشگر لبنانی دیده بان حقوق بشر در این باره می‌گوید: «این تصور که اسرائيل از تسليحات آمريكا مطابق با قوانین استفاده می‌کند، درست نیست. رفتار اسرائیل در غزه و لبنان ناقض قوانین بین المللی است و دولت بایدن باید فوراً فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند.»



 

ارسال نظر: