X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 01 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 41
تاریخ ثبت : شنبه, 01 اردیبهشت,1403 | 07:01 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 01 اردیبهشت,1403 | 03:33 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 02 اردیبهشت,1403 | 08:35 ق.ظ

دادگاه حقوق بشر اروپا: ایسلند «حق بر انتخابات آزاد» را نقض کرده است

  • دادگاه حقوق بشر اروپا: ایسلند «حق بر انتخابات آزاد» را نقض کرده است
دادگاه حقوق بشر اروپا به نقض «حق بر انتخابات آزاد» در ایسلند و جبران خسارت از سوی این کشور، راي داد.


به گزارش سایت ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، دادگاه حقوق بشر اروپا رای داد که ایسلند در انتخابات سال 2021 این کشور، «حق بر انتخابات آزاد» و «حق برای جبران خسارت موثر» ماده 3 پروتکل شماره 1 کنوانسیون اروپایی کنوانسیون اروپایی را نقض کرده است.

این پرونده که به شکایت دو نفر از نامزدهای شکست خورده انتخابات رسیدگی می کرد، مربوط به بی نظمی در بازشماری آرا در حوزه انتخابیه شمال غرب در انتخابات پارلمانی 2021، تغییرات در تخصیص کرسی ها و رسیدگی به شکایات پس از انتخابات توسط «آلدینگ» یا همان مجلس قانون‌گذاری ملی کشور ایسلند است.

دادگاه خاطرنشان کرد که دولت و متقاضیان هر دو بر این باور بودند که بازشماری در حوزه انتخابیه شمال غرب با بی‌نظمی خاصی همراه بوده است. کمیته های مربوطه مجلس دریافتند که بی نظمی های ادعا شده، وجود داشتند.

دادگاه دلیلی برای مخالفت ندید و ادعاهای متقاضیان را جدی و قابل بحث تشخیص داد.

دادگاه تاکید کرد انتخابات آزاد تنها در صورتی به خطر می افتد که شواهدی مبنی بر نقض رویه در روند انتخابات وجود داشته باشد که آزادی بیان و عقیده را تهدید کند و چنین شکایت هایی در سطح داخلی به صورت موثر بررسی نشده باشند.

فقدان پادمان های بی طرفی لازم و صلاحدید عملاً بی حد و حصر «آلدینگ» ناقض الزامات ماده 3 پروتکل شماره 1 بوده و منجر به نقض آن ماده شده است.

دادگاه اعلام کرد که ایسلند باید 13000 یورو به هر یک از متقاضیان بابت خسارت غیر مادی بپردازد.

ارسال نظر: