X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: جمعه 31 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 42
تاریخ ثبت : جمعه, 31 فروردین,1403 | 05:58 ب.ظ
تاریخ انتشار : جمعه, 31 فروردین,1403 | 05:50 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 01 اردیبهشت,1403 | 09:28 ق.ظ

مردم بی‌گناه غزه و فلسطین قربانی سیاست‌های ضد حقوق بشری آمریکا و حامیان غربی رژیم اسرائیل

  • مردم بی‌گناه غزه و فلسطین قربانی سیاست‌های ضد حقوق بشری آمریکا و حامیان غربی رژیم اسرائیل
عضویت کامل در شورای امنیت سازمان ملل حق ملت فلسطین است، اما آمریکا و غرب با وتوی این قطعنامه به حمایت از رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه صحه گذاشتند.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، آمریکا پنجشنبه شب پیش نویس قطعنامه‌ای که راه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل باز می‌کرد، وتو کرد. ۱۲ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت و سوئیس و انگلیس به آن رای ممتنع دادند. دولت آمریکا با وتوی این قطعنامه نیز بار دیگر خود را کنار رژیم صهیونیستی و در مقابل اراده بین المللی قرار داد.

این در حالیست که تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل، شش ماه پس از عملیات طوفان الاقصی و متعاقب آن حملات جنون آمیز ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه که به قتل‌عام بیش از ۳۳ هزار فلسطینی انجامیده، صورت می‌گیرد. رژیم صهیونیستی همچنین در حال گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی است که سازمان ملل متحد آن را اقدامی غیرقانونی و نقض حقوق فلسطینیان می‌داند.

عضویت کامل در شورای امنیت سازمان ملل حق ملت فلسطین است

فلسطین در حال حاضر یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۲ و در پی رای مجمع عمومی حاصل شد. با این حال پذیرش این کشور برای عضویت کامل در سازمان ملل باید توسط شورای امنیت و دست‌کم دو سوم مجمع عمومی تایید و نهایی گردد.

از سوی دیگر، تحلیگران می‌گویند عضویت کامل در سازمان ملل متحد حق ملت فلسطین است که باید با تصمیم بین المللی نه از طریق مذاکره حاصل شود و هر کس که مانع تصمیم‌گیری برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شود، افزایش شانس صلح در منطقه را از میان می برد. مشغول شدن به پرونده عضویت کامل در سازمان ملل باعث نمی‌شود جنگ همه جانبه‌ای را که در غزه در حال وقوع است، فراموش کنیم. بخش بزرگی از نوار غزه غیرقابل سکونت شده و مردم با قحطی و مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. جامعه بین المللی نباید اجازه دهد رژیم اسرائیل خود را مصون از مجازات فرض کند.

ایران خواستار تصویب قطعنامه‌ای جامع برای حمایت از مردم غزه

جمهوری اسلامی ایران همواره حامی ملت مظلوم فلسطین و غزه بوده و هست. وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای امنیت اعلام کرد که از شورای امنیت انتظار می‌رود با تصویب یک قطعنامه جامع، قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح؛ و حتی کرانه باختری اقدام کند. همچنین تبادل انسانی اسرا ورفع کامل محاصره انسانی غزه باید فورا انجام شود. اعمال تحریم جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسرائيل عملی شود و حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل به دلیل ارتکاب نسل‌کُشی، کشتار هدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی خدمات رسانی، کاربرد مکرر سلاح های غیرمتعارف از جمله بمب های فسفری و تهدید مکرر مقامات رژیم اسراییل به استفاده از بمب هسته ای در غزه نیز باید فورا صورت گیرد.

مخالفت سازمان همکاری اسلامی و مقامات کشورها با وتوی آمريکا

در پی وتوی آمریکا، سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ما از ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به سبب وتوی آمریکا شدیدا ابراز تاسف می‌کنیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز ضمن محکومیت وتوی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده چشمان خود را به روی فجایعی که در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی در حال وقوع است، بسته است. شرم بر آمریکا بابت مانع شدن در برابر اراده بین المللی، زیرا آمریکا و اسرائیل در حال برهم زدن روند تاریخ هستند.

وزیر امور خارجه ایرلند هم در واکنش به وتوی آمریکا اعلام کرد که از نتیجه رأی‌گیری در شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ناامید هستم.

وزیر امور خارجه چین نیز در این رابطه گفت که پکن امیدوار است که ایالات متحده «خود برتر بینی را کنار بگذارد» و به درخواست‌های جامعه جهانی درباره فلسطین توجه کند.

نماینده الجزایر نیز ضمن انتقاد از وتوی آمریکا اعلام کرد که الجزایر تصمیم دارد مجددا پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را در شورای امنیت مطرح کند.

ژست صلح طلبی و بشر دوستی آمریکا

دولت آمریکا در نبرد طوفان الاقصی میان اسرائیل و فلسطین هر آنچه از حمایت لجستیک و پشتیبانی بی‌دریغ منطقه‌ای و بین المللی برای کمک به رژیم صهیونیستی لازم بوده را تامین کرده است تا صهیونیست‌ها جنایت‌های مکرر و وحشیانه‌ خود را در غزه مرتکب شوند. اما در همین حال، همین آمریکایی ها با یک ژست دموکراتیک، دم از جلوگیری از کشتار غیرنظامیان و ارسال کمک های بشردوستانه می زنند. اما واقعیت چیز دیگری است که جهانیان نیز به عینه شاهد آن بوده‌اند.

مهمترین کمکی که ایالات متحده پیش از این به رژیم صهیونیستی کرد، زمانی بود که تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل به دنبال تصویب قطعنامه آتش بس در نوار غزه بودند، ولی کاخ سفید ۳ مرتبه، قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد تا مانع توقف جنگ در نوار غزه شود. یعنی آمریکا به تنهایی در مقابل تمام جهان ایستاد تا لحظه ای خواست صهیونیست ها در ارتکاب جنایات‌شان در نوار غزه متوقف نشود.

مسؤلیت تجاوز و کشتار مردم غزه؛ بر عهده آمریکا و حامیان غربی رژیم اسرائیل

رژیم صهیونیستی با ادامه اشغال فلسطین، آپارتاید، گسترش شهرک‌‌سازی‌ها و محاصره اراضی کرانه باختری و غزه، خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها، جنایت‌ علیه بشربت، جنایت جنگی و فهرست بلندبالایی از جنایت‌‎های دیگر، چندین دهه قوانین و مقررات بین‌المللی را نادیده گرفته است.

مسئولیت تجاوز به نوار غزه بر عهده کشورهایی است که اسرائیل را مسلح می‌کنند تا علاوه بر تجاوز و اشغال سرزمین فلسطین دست به کشتار گسترده در نوار غزه بزند. مردم مظلوم فلسطین و غزه به ویژه زنان و کودکان قربانی سیاست‌های ضد حقوق بشری آمریکا و حامیان غربی رژیم اسرائیل هستند.

 

ارسال نظر: