X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 35
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 28 فروردین,1403 | 09:41 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 28 فروردین,1403 | 09:06 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 28 فروردین,1403 | 11:44 ق.ظ

کارشناسان حقوق بشری استفاده از هوش مصنوعی توسط رژیم اسرائیل در غزه را محکوم کردند

  • کارشناسان حقوق بشری استفاده از هوش مصنوعی توسط رژیم اسرائیل در غزه را محکوم کردند

جمعی از کارشناسان سازمان ملل، استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی (AI) و دستورالعمل‌های نظامی در غزه اشغالی را که به تلفات بی‌سابقه غیرنظامیان و تخریب زیرساخت ها شده، محکوم کردند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد، موضوع استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی (AI) و دستورالعمل‌های نظامی در غزه اشغالی را که به تلفات بی‌سابقه جمعیت غیرنظامی، تخریب خانه‌ها و خدمات و زیرساخت‌های حیاتی در این منطقه شده را بررسی کردند.
 

طبق گزارشی که در سایت شورای حقوق بشر درج شده، این کارشناسان تأکید کردند: «طی شش ماه حمله نظامی اخیر اسرائیل علیه غزه، میزان تخریب مساکن و زیرساخت‌های غیرنظامی بیشتر از سایر ادوار بوده است. خانه‌ها از بین رفته‌اند، و با آن، خاطرات، امیدها و آرزوهای فلسطینی‌ها و توانایی آنها برای احقاق حقوقشان، از جمله حق سرزمین، غذا، آب، بهداشت، سلامت، امنیت و حریم خصوصی (به ویژه زنان و دختران) آموزش، توسعه، محیط‌زیست سالم و خودمختاری هم از بین رفته است. این موضوع بدتر از تخریب سیستماتیک خانه‌های فلسطینی‌ها طی دهه‌ها اشغال و بمباران‌های قبلی است».
 

به گفته این کارشناسان، تخریب سیستماتیک و گسترده مسکن، خدمات و زیرساخت‌های غیرنظامی نشان‌دهنده جنایت علیه بشریت، تخریب عمدی خانه‌ها (domicide) و همچنین شمار دیگری از جنایات جنگی و اقدامات نسل‌کشی است که گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین در گزارش اخیر خود توصیف کرده و به شورای حقوق بشر ارائه شده است.
 

این کارشناسان افزودند: «در صورت اثبات صحت افشاگری‌های تکان دهنده درباره استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی توسط ارتش اسرائیل مانند «انجیل»، «اسطوخودوس» و «بابا کجاست؟»، توأم با کاهش دقت لازم برای جلوگیری یا به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی و زیرساخت‌ها، توضیح می‌دهد که چرا شمار تلفات و میزان تخریب خانه‌ها در غزه به‌شدت گسترده است.»
 

بیش از 15000 فوتی یعنی تقریباً نیمی از مرگ غیرنظامیان، در شش هفته اول پس از 7 اکتبر رخ داده که به نظر می‌رسد از سیستم‌های هوش مصنوعی تا حد زیادی برای انتخاب هدف استفاده شده است.
 

بین 60 تا 70 درصد خانه‌های غزه و 84 درصد خانه‌های شمال غزه یا به طور کامل ویران شده‌اند یا تا حدی آسیب دیده‌اند. بانک جهانی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تخمین می زنند که خسارت وارده به نوار غزه تا کنون 18.5 میلیارد دلار یا 97 درصد از کل تولید ناخالص داخلی غزه و کرانه باختری رود اردن است.
 

کارشناسان این بیانیه، بالاکریشنان راجاگوپال، گزارشگر ویژه در مورد حق برخورداری از مسکن مناسب، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین فلسطین اشغالی از سال 1967، ریم السالم، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و دختران و علل و پیامدهای آن، مایکل فخری، گزارشگر ویژه در مورد حق غذا و پائولا گاویریا بتانکور، گزارشگر ویژه حقوق بشر آوارگان داخلی هستند.


 

ارسال نظر: