X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 83
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 21 فروردین,1403 | 01:20 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 21 فروردین,1403 | 10:46 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 21 فروردین,1403 | 01:20 ب.ظ

تشریح جزئیات عفو مقام معظم رهبری به مناسبت عید فطر/ پیگیری مجدانه حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق

  • تشریح جزئیات عفو مقام معظم رهبری به مناسبت عید فطر/ پیگیری مجدانه حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه امروز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در این نشست درباره برنامه قوه قضاییه به منظور تحقق شعار سال، گفت: رهبری معظم انقلاب از ما مسئولان انتظار عمل کردن به شعار‌ها را دارند لذا تلف کردن زمان پیرامون ابعاد تئوریک شعار‌ها راه رسیدن به ابعاد آن را دشوار می‌سازد. به میدان کشاندن ظرفیت‌های عظیم مردمی در میدان اقتصاد و تولید نیازمند مانع زدایی از حضور و مشارکت مردمی است لذا رفع موانع تولید برای مردم از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
 

وی افزود: قوه قضاییه خود را از مخاطبان اصلی موضوع دانسته است و معتقدیم که همراهی قوا بر اجرای منویات رهبری شرط اصلی این راه است.در موضوع عفو مورد نظر رهبری اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است.
 

وی درباره اقدامات رژیم منحوس و نجس صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان و مستشاران ایرانی در سوریه گفت: رژیم صهیونسیتی در ادامه خوی وحشی‌گری و خباثت‌های خود خدوم‌ترین فرماندهان و مستشاران ایرانی را در قاعده‌مندترین محیط بین‌المللی، رسماً و علنا و در مقابل چشم جهانیان ترور کرد.
 

ستایشی افزود: این تروریست‌های شرور به گمان ترور فرماندهان غیور مقاومت و کاهش حجم مطالبه ملت‌ها دست به چنین جنایاتی زده‌اند، اما غافل از اینکه اضمحلال رژیم صهیونسیتی و آزادی قدس شریف بیش از پیش نزدیک شده است و روز موعود بدون اسرائیل تحقق یافتنی است گرچه پاسخ قاطع علیه این غده چرکین محقق خواهد شد، اما پیگیری‌های حقوقی و قانونی باید همزمان در ابعاد بین‌المللی دنبال شود.
 

ستایشی در ادامه در رابطه با اقدامات دستگاه قضایی در رابطه با حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: وظیفه طرح دعوا در مجامع بین المللی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق از منظر مقررات بین‌المللی بر عهده دولت و وزارت امور خارجه است. وزیر امور خارجه و مقامات آن با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری مقدمات طرح دعاوی بین‌المللی را فراهم می‌کنند.
 

وی افزود: قوه قضاییه در اجرای مقررات موضوع ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری از طریق دادستان کل کشور مسئول پیگیری و نظارت طرح دعاوی بین المللی توسط دولت در مراجع مربوطه است.
 

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: روز یکشنبه معاونت امور بین الملل قوه قضاییه شرح مستوفی خدمت دادستان کل کشور مرقوم کردند و به نقض آشکار قواعد و مقررات بین المللی اشاره داشتند و تقاضای اعمال مقررات موضوع ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ را از دادستان کل داشتند و خواهان صدور دستور پیگیری و نظارت در تعقیب کیفری و طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع ذی صلاح داخلی و خارجی بودند. ان شاالله با اهتمامی که دادستان کل کشور در این زمینه دارند و پیگیری مجدانه معاون امور بین الملل، این مورد با تلاش دولت کریمه به نتیجه موثر رسد.
 

سخنگوی قوه قضاییه  در ادامه درباره جزئیاتی از درخواست عفو رئیس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری به مناسبت عید فطر، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مناسبت سال نو و ایام متبرک ماه رمضان همچنین فرا رسیدن عید سعید فطر با درخواست ریاست قوه قضاییه نسبت به عفو و یا تخفیف مجازات در مورد بیش از ۲ هزار نفر از افراد مستحق عفو و بخشودگی و یا کاهش مجازات موافقت کردند. در حال حاضر اقدامات اجرایی برای تحقق فرمان رهبر انقلاب اسلامی انجام می‌دهیم.
 

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۱۲۷ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۸۵۸ نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده شدند همچنین هزارو ۲۶۹ نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند.
 

ستایشی اظهار کرد: نکته ویژه و حائز اهمیت این است که ۲۹ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شدند مجازات قطعی آن‌ها اعدام بوده که با تخفیف، مجازات و کیفر آن‌ها به حبس تغییر پیدا کرده است. ۵ نفر از افراد مشمول عفو نیز محکومان موضوع ماده ۲۰ هستند و شرایط اولیه عفو را نداشتند و رئیس قوه قضاییه عفو آن‌ها را درخواست کرده است؛ همچنین هزار و ۹۹۱ نفر نیز از محکومان دادگستری بودند که مورد عفو واقع شدند.
 

وی ادامه داد: دو نفر از افرادی که مشمول عفو شدند از محکومان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بودند ۱۰۰ نفر نیز از محکومانی بودند که به موجب آرای صادره از ناحیه شعب سازمان تعزیرات حکومتی محکومیت یافتند که آن‌ها نیز مشمول عفو شدند. ۱۵۶ نفر نیز از محکومان مشمول عفو زندانیان نسوان و ۵ نفر نیز از اتباع بیگانه بودند. همچنین ۱۱ نفر محکومان امنیتی و ۵ نفر نیز محکومان زیر ۱۸ سال بودند که از این عفو بهره‌مند شدند.

 

ارسال نظر: