X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 18 فروردین 1403
در همایش سالروز تاسیس مرکز وکلای قوه قضاییه و روز ملی پاسداشت حقوق عامه عنوان شد:
تعداد بازدید خبر : 105
تاریخ ثبت : شنبه, 18 فروردین,1403 | 09:59 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 18 فروردین,1403 | 07:10 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 19 فروردین,1403 | 01:28 ب.ظ

ارائه خدمات حقوقی رایگان به مردم و برگزاری اولین مدرسه حقوق بین‌الملل از سوی مرکز وکلای قوه قضاییه

  • ارائه خدمات حقوقی رایگان به مردم و برگزاری اولین مدرسه حقوق بین‌الملل از سوی مرکز وکلای قوه قضاییه

همایش سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و روز ملی پاسداشت حقوق عامه، با حضور جمعی از مقام‌های عالی قضایی و وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده برگزار شد.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه در همایش سال‌روز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده با عنوان روز پاسداشت حقوق عامه، اظهار داشت: دو وظیفه بر عهده این مرکز است؛ یکی حفظ و احیای حقوق عامه و دوم ارتقای سلامت و شفافیت در نظام خدمات حقوقی است.

وی افزود: : در ۲ سال اخیر معادل ۵۳ درصد کل اعضای مرکز در ۲۰ سال گذشته کارآموز وکالت و کارشناسی رسمی جذب مرکز شده است. در عملکرد مرکز در حوزه دادسرا و محاکم انتظامی از مجموع ۵ هزار و ۳۶۰ شکایت سیستمی در دادسرا‌های انتظامی کشور، تعداد ۴ هزار و ۵۷۹ پرونده معادل ۸۵ درصد رسیدگی شده است.

عبدلیان‌پور با اشاره به رشد ۱۱۷ درصدی خدمات حقوقی معاضدتی به جامعه هدف نسبت به سال گذشته، بیان کرد: برپایی غرفه و ارائه میز خدمات حقوقی رایگان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه با تاکید بر توسعه فرهنگ حقوقی و نقش‌آفرینی اجتماعی، گفت: ما در راستای تحقق این هدف و برای افزایش سطح آگاهی حقوقی و حل مشکلات مردم، اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است؛ از جمله مشارکت ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای مرکز در طرح ملی وکلا در مساجد و ارائه خدمات حقوقی رایگان تا حصول نتیجه به تعداد ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر در یک هزار و ۵۳۰ مسجد است.

وی همچنین عنوان کرد: فراهم ساختن محیط کسب تجربه با توجه به افزایش کارآموزان و محدودیت حضور در محاکم، آگاهی‌بخشی به عموم مردم، برگزاری اولین مدرسه حقوق بین‌الملل با موضوع قراردادنویسی داخلی و بین‌الملل، تألیف و چاپ ۲۱ جلد کتاب و ۲۳ مقاله در مشارکت ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای مرکز در طرح ملی وکلا در مساجد و ارائه خدمات حقوقی رایگان حوزه‌های حقوقی و کارشناسی و برگزاری دوره‌های آموزشی و دانش‌افزایی کارآموزان وکالت و کارشناسی رسمی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی: سامانه ها باید موجب تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی شود

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین علی عبداللهی، اظهار داشت: از دوره گذشته و این دوره شاهد بودیم که مجموعه مرکز وکلا هدف محور ،موضوع محور و مسئله محور پیش رفته است. موضوع محور حرکت کردن مجموعه مرکز وکلا در واقع تحصیل رضایتمندی اقشاری است که قابلیت دسترسی به خدمات حقوقی را نداشتند.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: ارتقای رضایتمندی اجتماعی از موضوعات مورد تاکید رهبر انقلاب است که با تحصیل رضایتمندی یأس و ناامیدی رخت بر بست. تحصیل رضایت از طریق ایجاد امنیت و از بین بردن نارضایتی اتفاق می افتند.

وی همچنین تاکید کرد: باید سامانه ها را به سمت و سویی ببریم که موجب تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی شود؛ ترتیبات اتخاذ شده در مرکز بدین منظور که هر فردی در هر گوشه ای از کشور بتواند از آن استفاده کند، قابل اعتنا است.

وزیر دادگستری: فرهنگ استفاده از وکیل باید گسترش یابد

امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری نیز در ادامه این مراسم گفت: جایگاه وکلا در ارتقای امنیت قضایی بالاست و قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالتند، بشرطی که هر دو دغدغه اجرای عدالت داشته باشند. باید تلاش کنیم امنیت قضایی را ارتقا دهیم که هر مظلومی بهره احقاق حق از طریق وکالت و مراجعه به وکیل قوی را داشته باشد و افرادی که مرتکب جرم نشدند امید داشته باشند که وکیل قوی از ان‌ها دفاع می‌کند.

وی افزود: تدوین لایحه جامع وکالت در معاونت حقوقی با همکاری وزارت دادگستری در حال انجام است. ما معتقدیم قانون وکالت باید بازنگری شود و قانون تسهیل اگر نیاز است اصلاح شود در لایحه دیده شود و باید لایحه جامعی را آماده کنیم. هم دولت وهم قوه قضاییه حمایت خود را از جامعه وکالت برای ارتقای امنیت قصایی اعلام کرده‌اند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: سلامت وکلا و کارشناسان مهم است. جایگاه وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه که منتسب به قوه قضاییه هست از جهت سلامت مهم است. اگر وکلا هم شان قاضی اند پس در سلامت هم باید رعایت کنند.

این همایش باحضور دادستان کل کشور، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس دادگستری استان تهران، سخنگوی قوه قضاییه ، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و جمعی از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم، خانواده شهید گرانقدر احمدی روشن و ۱۷ تن از مدیران فعال در حوزه احیای حقوق عامه مورد تقدیر قرار گرفتند.


 

ارسال نظر: