X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 142
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 08 فروردین,1403 | 01:23 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 08 فروردین,1403 | 01:17 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 08 فروردین,1403 | 04:29 ب.ظ

گام مثبت اما ناکافی شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه

  • گام مثبت اما ناکافی شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه

سرانجام پس از 6 ماه نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بالاخره شورای امنیت نخستین گام عملی خود را برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی برداشت و قطعنامه آتش بس فوری در غزه را به تصویب رساند گامی که امید چندانی به اجرایی شدن آن از سوی رژیم صهیونیستی نیست.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، پیش از 6 ماه از جنایات هولناک رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه می‌گذرد و این نسل‌کشی همچنان ادامه دارد. در طول این 6 ماه از سوی برخی کشورها قطعنامه‌هایی علیه رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است که یا با وتوی آمریکا خنثی شده یا از سوی این رژیم نادیده گرفته شده است.

سرانجام روز دوشنبه 25 مارس 2023 قطعنامه‌ای با خودداری آمریکا در بهره‌گیری از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

بر اساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده، ظاهرا کشورهای پیشنهاددهنده قطعنامه از جمله روسیه و چین خواستار آتش‌بس «فوری، دائم و پایدار» شده بودند که به علت پافشاری آمریکا قید دائم و پایدار لحاظ نشد. تغییراتی که در متن پیش‌نویس قطعنامه صورت گرفت، باعث شد آمریکا بر خلاف تمام دفعات قبل از حق وتوی خود استفاده نکند و به این قطعنامه رای ممتنع دهد.

قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه دارای سه بخش مهم است:
آتش‌بس فوری در ماه مبارک رمضان، آزادی فوری و بدون قید و شرط اسرای صهیونیستی و رفع موانع رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به غزه.

از آنجا که نادیده گرفتن هشدارها و قطعنامه‌های مصوب برای رژیم صهیونیستی امری عادی محسوب می‌شود باید این نکته را لحاظ کنیم که این قطعنامه هم منجر به توقف نسل‌کشی در غزه نخواهد شد. چرا که مقامات رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کردند این قطعنامه را اجرایی نخواهند کرد.

در این زمینه بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «قطعنامه شورای امنیت برای ما فاقد هر گونه اهمیت است.»

از سوی دیگر نیز متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: «قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس فوری در غزه الزام‌آور نبوده و اجرای آن از طریق مذاکرات انجام خواهد شد.»

موکول کردن اجرای قطعنامه به توافق در مذاکرات در حالی است که تاکنون چندین دور مذاکره و میانجی‌گری انجام شده، اما حماس و رژیم صهیونیستی به توافقی نزدیک نشده‌اند. بنابراین، این دو اظهارنظر نگرانی‌هایی را در رابطه با اجرا نشدن قطعنامه به وجود آورده است. همین نگرانی‌ها در خصوص اجرا نشدن نیز واکنش چین و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد را در پی داشته است.

سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت: «قطعنامه‌های شورای امنیت الزام‌آور است.»
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «این قطعنامه باید اجرا شود. عدم اجرای آن نابخشودنی خواهد بود.»


در حالی که اجرای این قطعنامه از سوی رژیم صهیونیستی رد شده است، بار دیگر شکست سیاسی رژیم صهیونیستی و حامیان او به چشم دنیا آمد و این امر موجب فشار بیش از پیش افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی خواهد شد.

نکته حائز اهمیت اینجا است این قطعنامه در شرایطی تصویب شد که تا به امروز تعداد شهدای فلسطینی فقط در 6 ماه اخیر از مرز 32 هزار تن فراتر رفته که از این بین 133 نفر از آنها روزنامه نگار و کارمند رسانه بوده‌اند.

این درحالی است که تا به امروز مجامع بین‌المللی ناکارآمدی خود را نسبت به دفاع از حقوق بشر به دنیا ثابت کرده‌اند وعضویت رژیم صهیونیستی که بیش از 22 هزار زن و کودک را قتل عام کرده‌ است، در کمیسیون مقام زن به قوت خود ادامه دارد.

خواجی: قطعنامه آتش بس غزه به معنای عقب‌نشینی برخی کشورهای غربی است  

غلامرضا خواجی، کارشناس حقوق بین الملل در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر در خصوص تصویب قطعنامه آتش بس در غزه گفت: کشورهایی از جمله فرانسه و انگلیس که به این قطعنامه رای دادند، کشورهایی هستند که در این جنایت شریک هستند؛ در واقع برخی از ۱۴ کشوری که به این قطعنامه رای موافق داده‌اند، به دلیل ترس از افکار عمومی و برخی کشورهای حق طلب است.

وی رای مثبت به این قطعنامه را به معنی عقب نشینی کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس دانست و افزود: تصویب این قطعنامه صرفا یک حرکت سیاسی بود تا این‌کشورها کمتر توسط افکار عمومی زیر سوال روند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل همچنین ادامه داد: در داخل کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس راهپیمایی‌های بزرگی علیه رژیم صهیونیستی برگزار شد، بنابراین اینگونه نیست که برخی کشورها صرفا برای حق طلبی چنین رایی را صادر کردند، بلکه تصویب این قطعنامه یک حرکت کاملا سیاسی بود.

خواجی تصریح کرد: آمریکا مشوق تهاجم‌های رژیم صهیونیستی به غزه است، در واقع سر اصلی جنایاتی که در این سرزمین رخ می‌دهد آمریکا است و در حال حاضر آمریکایی‌ها به دلیل ترس اوضاع داخلی خود به خصوص انتخابات آینده رای ممتنع داده است.

 

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها می‌دانند وقتی به این قطعنامه رای می‌دهند باید اجرایی شوند اما این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد، یعنی آنچه که شاید در هفته‌های آینده مطرح شود مسئله نقض آتش بس باشد.

کارشناس حقوق بین‌الملل در این زمینه تصریح کرد: ضمن اینکه این قطعنامه بحث آتش بس را مطرح می‌کند، اما قطعنامه‌ای بسیار ناقص و فریب بین‌المللی بود، اگر قرار بود این رژیم دست از جنایت کشد باید یک بند دیگری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از غزه را می‌آورد.

خواجی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۲۰۰ قطعنامه در مجامع مختلف بین‌المللی صادر شده است که آثار چندانی در پی نداشته است، تاکید کرد: نقض آتش‌بس برای رژیم صهیونیستی امری بسیار عادی است و این قطعنامه، قطعنامه محکمی نیست.

وی عنوان کرد: همانگونه که این قطعنامه صادر شد، همانگونه هم افکار عمومی خواهد فهمید که این قطعنامه یک قطعنامه فریب کارانه خواهد بود و فکر نمی‌کنم آثار زیادی داشته باشد و ممکن است در هفته‌های آتی نقض آتش‌بس صورت گیرد.

کارشناس حقوق بین‌الملل عنوان کرد: بر فرض که این قطعنامه اجرایی شود، در صورت نقض آتش بس توسط رژیم صهیونیستی، تنها مرجع ضامن اجرای سازمان حقوق بشر، خود شورای امینت است که رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند و در مرحله بعد خود انگلیس، فرانسه و آمریکا آن را وتو می‌کنند.‌

خواجی با تاکید بر اینکه تنها اثر این قطعنامه این است که افکار عمومی جهان بفهمند سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه ترسیده‌اند، عنوان کرد: اما این قطعنامه در مجامع بین‌المللی جهان آثار چندانی ندارد مگر اینکه در مجمع عمومی اتفاقی رخ دهد و کشورهای جهان تصمیم بگیرند رژیم صهیونیستی را از مجمع عمومی ملل متحد اخراج کنند که بعید است چنین کاری صورت گیرد.

درخواست ایران برای حذف رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل در نیویورک در سخنانی گفت: «امروز انتظار آزادگان جهان این است که رژیمی که مسئول چندین دهه آوارگی، تجاوز وقتل میلیون ها زن و کودک است، در کمیسیون مقام زن سازمان ملل جایگاهی نداشته باشد. از این رو به نمایندگی از زنان قدرتمند ایران ویکصدا با زنان مقاوم وصلح دوست جهان، خواستار لغو عضویت رژیم تروریستی اسرائیل ازاین کمیسیون هستم.»

بخشی از سخنان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل در نیویورک به شرح زیر است:

امروز، در حالی دور هم جمع شده ایم تا گزارش بیشرفت زنان را به اشتراک بگذاریم که زنان فلسطین درحال مبارزه برای بقا درجریان یک نسل کشی مداوم هستند. تنها در حدود ۵ ماه کذشته، بیش از ۳۰۰۰۰ فلسطینی از جمله ٢٢٠٠٠ زن وکودک به قتل رسیده اند، حدود ۳۰۰۰ زن بیوه وهزاران کودک یتیم شده اند.

بر اساس گزارش زنان سازمان ملل به طور متوسط در هر ساعت دو مادر فلسطینی کشته می شوند. ممجنین بیش از ۱۲۶ روزنامه نگار و کارمند رسانه ای به قتل رسیده اند.

نشست کنونی ما بر محور رفع فقر از زنان تشکیل شده است ولی همزمان سازمان ملل نسبت به بروز قحطی در غزه هشدار می دهد. طبق گزارش رسمی این سازمان بیش از ٨٢ درصد از زنان مورد سوال اظهار کرده اند که میزان غذای خانواده هایشان نصف غذایی است که قبل از جنک از آن بهره مند بودند و عنوان کردند که درهفته گذشته برخی از اعضای خانواده ناجار بودند بعضی ازوعده های غذایی را حذف کنند و در ٩٥ درصد اینگونه موارد این مادران بودند که گرسنه می ماندند تا کودکانشان غذا داشته باشند آنجه در سازمان ملل ثبت شده یکی از بی سابقه ترین آمار انسان‌ها‌یی است که به دلیل گرسنگی در آستانه مرگ هستند - علاوه بر تصاویر دردناک اخیرکه این روزها از تیرباران کودکان تجمع کرده برای دریافت غذا شاهد آن بوده ایم.

تعداد باورنکردنی ۱۰ موسسه از ۱۲ موسسه زنان در غزه گزارش داده اند که بدلیل محدودیت های ناشی از سیاست نسل کشی اسراییل در واردات نیازهای اولیه غذایی، کمتر ازیک درصد از کمک های تخصیص یافته به دست مردم می‌رسد.

حضار گرامی بیایید تلاش کنیم حداقل تصمیم این نشست رساندن فوری غذا به مظلومان گرسنه در فلسطین باشد و قاطعانه در مقابل این ممانعت بی رحمانه نسبت به زنان وکودکان بی کناه بایستیم.

کنعانی: اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن یک مطالبه جهانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه پیامی به مناسبت روز جهانی زن منتشر و از مدعیان دروغین حقوق زنان انتقاد کرد.

کنعانی در این پیام نوشت: ۸ مارس ۱۸ اسفند و روز جهانی زن نباید به فرصتی برای اظهارات سخیف و فرومایه برخی مدعیان دروغین حمایت از حقوق زنان تبدیل شود که با نگاه ابزاری به زنان، کارنامه سیاهی از خود در نقض حقوق انسانی، فرهنگی و اجتماعی آنان برجای گذاشته‌اند.

وی اظهار داشت: رویکرد منافقانه این مدعیان دروغین که چشمان خود را به روی کشتار وحشیانه هزاران زن و کودک بی‌گناه در فلسطین بسته‌اند و همچنان از رژیمی تروریست و قاتل بی‌رحم زنان و کودکان حمایت می‌کنند، برای همه جهانیان فاش و آشکار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روز جهانی زن امسال متعلق به شیرزنان، مادران و دختران معصوم فلسطینی است و باید به فرصتی برای محکومیت جهانی رژیم سفاک اسرائیل تبدیل شود.

ناصر کنعانی تاکید کرد: اخراج رژیم غاصب صهیونیستی از کمیسیون مقام زن به دلیل کشتار هزاران زن و ارتکاب جنایت علیه بشریت بر اثر گرسنگی دادن سازمان یافته به جمعیت غیرنظامی به‌ویژه زنان و کودکان و ایجاد تالمات شدید روحی و روانی در مادران به واسطه مرگ تدریجی فرزندانشان، یک مطالبه جهانی است.

 


 

ارسال نظر: