X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1402
تعداد بازدید خبر : 1828
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 25 بهمن,1402 | 12:13 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 25 بهمن,1402 | 07:35 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 30 بهمن,1402 | 02:44 ب.ظ

سفر رئیس قوه قضائیه به همراه هیات عالیرتبه قضایی به عراق/ گسترش همکاری‌های دوجانبه حقوقی و قضایی و تاکید بر ایجاد امنیت پایدار برای دو کشور

  • سفر رئیس قوه قضائیه به همراه هیات عالیرتبه قضایی به عراق/ گسترش همکاری‌های دوجانبه حقوقی و قضایی و تاکید بر ایجاد امنیت پایدار برای دو کشور

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به دعوت رسمی «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه قضایی به عراق سفر کرد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه مقامات قضایی کشورمان در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، بعد از ظهر روزسه‌شنبه ۲۴ بهمن، وارد بغداد پایتخت کشور عراق شد و مورد استقبال رسمی «قاضی زیون» معاون اول شورای عالی قضایی عراق و سایر مقامات عالی قضایی این کشور قرار گرفت.
 

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه، در بدو ورود در یادمان محل شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، «حاج ابومهدی المهندس» و همرزمانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد حضور یافتند و یاد و خاطره این شهیدان عزیز را گرامی داشتند.


 

رئیس عدلیه در جمع خبرنگاران حاضر در یادمان محل شهادت شهید سلیمانی: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است
 

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران سپس طی سخنانی در جمع خبرنگاران عراقی و ایرانیِ حاضر در یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آن‌ها گفت: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است. چه کسانی در جنایتِ به شهادت رساندن شهید سلیمانی و شهید المهندس، دو سردار بزرگ و دو مجاهد اسلام و یاران و همرزمان آنها، نقش داشتند؟ جرم این شهیدان چه بود که اینگونه به شهادت رسیدند و قطعه قطعه شدند؟ 
 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: سرداران عزیز سلیمانی و المهندس و همراهان و همرزمان آن‌ها برای مبارزه با تروریسم و دفاع از اسلام، کشور و ملت‌های مظلوم به شهادت رسیدند؛ آن‌ها عمر خود را در راه مبارزه با مستکبرین و خدمت به مردم و کشور صرف کردند و امروز نزد خداوند متعال زنده هستند و روزی می‌خورند. از خداوند بزرگ مسألت داریم به همه ما توفیق دهد که در راه دفاع از اسلام و خدمت به مسلمین و مقابله با مستکبرین خدمت کنیم.


 

ایران و عراق درصدد ایجاد «امنیت پایدار» برای یکدیگر هستند
 

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر به عراق در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم عراق، ضمن تبریک سوم شعبان سالروز ولادت باسعادت سرور و سالار شهیدان و اسوه آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: زیارت امام حسین (ع) یکی از شاخص‌ترین و ارزنده‌ترین اعمال عبادی است؛ روایاتی وجود دارد که طبق آن‌ها دعا در زیر قبّه و گنبد امام حسین (ع) مستجاب است. شما ایرانیان که توفیق حضور و اقامت در عراق را دارید، این مزیت را قدر بدانید و از برکات همجواری با مضاجع شریف آل‌الله، پیوسته و مستمراً مستفیض شوید.
 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلاتی که از سوی ایرانیان مقیم عراق در جریان این نشست مطرح شد، گفت: من برای رفع مسائل و مشکلات شما ایرانیان مقیم عراق، چهار راهکار را ارائه می‌دهم؛ نخست آنکه این مسائل و مشکلات را در شورا‌های عالی و مجامعی که به عنوان رئیس قوه قضاییه در آن‌ها عضویت دارم، به فراخور مرتبط بودن، طرح می‌نمایم؛ دوم آنکه کارگروه و کمیته مشترکی را با نمایندگانی از شما ایجاد کنیم و در جهت رفع این مشکلات گام برداریم؛ سوم آنکه سفارت ایران در عراق و یا رایزنی فرهنگی ایران در این کشور نماینده‌ای را برای رفع مشکلات شما به ایران بفرستد و چهارم آنکه خودِ من به عنوان رئیس قوه قضاییه فرد حقوقدانی را مسئول احصاء و اولویت‌بندی و رفع مسائل و مشکلات شما کنم. علی‌ایحال ظرف ۲ الی ۳ ماه باید کار‌های کارشناسی این راهکار‌ها صورت گیرد و راهکار‌ها در مدار عملیاتی شدن قرار گیرند.
 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: نسبت به اجرایی شدن وعده‌ای که به شما می‌دهم، مقیّد هستم؛ نباید به گونه‌ای باشد که پس از گذشت ۶ ماه، شما بگویید رئیس قوه قضاییه کشورمان به عراق آمد و نشست و دیداری برگزار شد، اما هیچکدام از راهکار‌ها برای رفع مسائل عملیاتی نشد.
 

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله «امنیت» و تاثیری که این مقوله بر سایر شؤون و ساحت‌های زندگی بشری دارد، گفت: «امنیت» مقوله بسیار مهمی است اگر امنیت نباشد، اقتصاد و فرهنگ هم ضربه خواهند خورد؛ امروز ایران و عراق درصدد هستند برای یکدیگر «امنیت پایدار» ایجاد کنند و در این مسیر قدم به قدم جلو می‌روند؛ باید توجه داشت که امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است چرا که عراق بیشترین و طولانی‌ترین مرز را با ما دارد.
 

قاضی‌القضات مقوله «فرهنگ» را هم از جمله مقولات بسیار مهم و اثرگذار در زیست بشری دانست و گفت: «فرهنگ» باید در همه موضوعات و مقولات جریان و سَریان داشته باشد؛ نباید «فرهنگ» را در هیچ مقوله‌ای نادیده گرفت؛ حتی اگر می‌خواهیم امنیت پایدار داشته باشیم و امنیت خود را تحکیم کنیم نیز باید به مقوله «فرهنگ» اهتمام و توجه بسیار داشته باشیم.
 

دشمن تلاش می‌کند ایران و عراق از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده نکنند
 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تبیین و تشریح اهمیت مقوله «اقتصاد» و ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور ایران و عراق، بیان داشت: امروز تلاش دشمنان معطوف به آن است که ظرفیت‌های اقتصادی بالای دو کشور ایران و عراق و تعاملات اقتصادی دو کشور، برجسته و شکوفا نشود؛ دشمنان برای ضربه زدن به پیشرفت‌های علمی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق در طول سال‌های اخیر اقدامات شرارت‌آمیز و توطئه‌گرانه بسیاری را تدارک دیدند و حربه‌هایی نظیر ترور دانشمندان و یا آسیب رساندن به زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار دادند؛ البته ملت ایران بواسطه بهره‌مندی از نعمت رهبری بصیر و حکیم و مردم‌مدار، امروز روی پای خود ایستاده است و عزت و اقتدار فراوان دارد.
 

رئیس قوه قضاییه افزود: مقام معظم رهبری بر حل مسائل اقتصادی تاکیدات فراوانی دارند و جهت‌گیری‌های ایشان در شعار‌های سال نیز مؤید این امر است؛ ما در داخل بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بر حمایت از فعالان بخش خصوصی که درصدد فعالیت سالم و مولّد اقتصادی هستند متمرکز شده‌ایم و درصدد رفع موانع تولید و کسب و کار هستیم.
 

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به انعقاد توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق، اظهار کرد: ما چهار توافقنامه حقوقی و قضایی و چندین یادداشت تفاهم با عراق منعقد کرده‌ایم و پیگیر هستیم که این توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها به صورت تمام و کمال عملیاتی شوند؛ البته پس از سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به ایران نیز، کمیته‌های تشکیل شده میان دو کشور در زمینه‌های حقوقی و قضایی فعال‌تر شده‌اند.
 

رئیس عدلیه در ادامه به تبیین و تشریح نقش برجسته شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت برای دو ملت ایران و عراق و سراسر منطقه، پرداخت و یاد و خاطره این دو سردار شهید محور مقاومت و همرزمان‌شان را گرامی داشت.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین ضمن اشاره به نقش نیرو‌های حشدالشعبی در تأمین امنیت و اقتدار برای ملت عراق، از مواضع مطلوب مردم و دولت عراق در بزنگاه‌هایی نظیر «هتک حرمت قرآن کریم» و «جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه» تقدیر کرد و مهمان‌نوازی عراقی‌ها در پذیرایی و استقبال از زوار اربعین را ستود.
 

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی سخنانی با بیان اینکه امروز کشور عراق با عبور از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است، گفت: در سیاست خارجی دولت سیزدهم، توسعه روابط با همسایگان به ویژه کشور عراق در اولویت قرار دارد.


وی با بیان اینکه ایرانیان در عمده استان‌های عراق حضور دارند و زندگی می‌کنند، اما این حضور در استان‌های بغداد، نجف، کربلا، واسط و صلاح‌الدین به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست، گفت: سالانه ۸ میلیون زائر و مسافر ایرانی و عراقی بین دو کشور در رفت‌و‌آمد هستند که این موضوع، درهم تنیدگی فرهنگ مردم دو کشور را نشان می‌دهد.
 

آل‌صادق با بیان اینکه تبادلات خارجی ایران و عراق در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، ۳۳ درصد افزایش را نسبت به ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌دهد، گفت: مقصد ۲۳ تا ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران، کشور عراق است.
 

خانم «عرب‌زاده» مسئول امور ایرانیان در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز طی سخنانی به بیان برخی خدمات ارائه شده از سوی این رایزنی فرهنگی به ایرانیان مقیم عراق در حوزه‌های ارائه تسهیلات و امور فرهنگی پرداخت.

 

وی همچنین برخی از مشکلات ایرانیان مقیم عراق از جمله تسهیل و تسریع در صدور کارت ملی و شناسنامه ایرانیان مقیم عراق را مطرح کرد و از رئیس دستگاه قضا خواست در راستای رفع این مشکلات، اقدامات مقتضی را انجام دهد.
 

«ساداتی‌فر» سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی نیز در این نشست صمیمی به طرح مطالبی در رابطه با موضوعاتی نظیر حق الارث بانوان ایرانی مقیم عراق، بیمه زائرین ایرانی عتبات عالیات و انتقال محکومین بین دو کشور پرداخت.
 

«قائدی» به نمایندگی از مدیران شرکت‌های فعال ایرانی حاضر در عراق، به بیان برخی از مشکلات و مسائل بیش از ۴۰ شرکت ایرانی حاضر در عراق پرداخت و بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم و انجام اقدامات مقتضی از سوی مسئولان کشورمان در راستای افزایش سهم ایران در بازار عراق تاکید کرد.
 

وی افزود: تقاضای ما از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آن است که نظامات قضایی برای شرکت‌های ایرانی فعال در کشور عراق شفاف شوند و یک کمیته تخصصی متولی انجام این امر شود.ضرورت دارد مسئولان و مقامات کشورمان، با حمایت از تجار، بازرگانان و شرکت‌های ایرانی فعال در عراق، این ذهنیت را در میان مردم و مسئولان عراقی تقویت کنند که «محصول ایرانی یک محصول باکیفیت است».
 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سپس عازم شهر کاظمین شد و حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) را زیارت کرد. رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به حرمین مطهر امامین کاظمین، مورد استقبال مردمی قرار گرفت و با تعدادی از زائران حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) نیز به گفتگوی صمیمانه پرداخت.

 



 دیدار با اعضای «چهارچوب هماهنگی عراق/ پیشرفت و امنیت و سعادت مردم عراق، پیشرفت و امنیت و سعادت مردم ایران است

 

 حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای در دومین روز برنامه از سفرش به عراق، در دیدار با اعضای «چهارچوب هماهنگی عراق» که مجموعه‌ای از احزاب سیاسی شیعی در این کشور است، اظهار کرد: توفیقاتی که ما امروز در ایران اسلامی و شما در عراق در راستای حفظ استقلال و تقویت حاکمیت ملی و تثبیت و تحکیم امنیت کسب کرده‌ایم و همچنین پیشرفت‌هایی که در سایر شؤون و ساحت‌ها در دو کشور رقم خورده است، در نتیجه عمل به آموزه‌های دینی و استقامت و پایداری در مسیر حق می‌باشد.
 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تبیین و تشریح ابعاد شخصیت الهی امام راحل بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که با نهضت و قیام خود، زمینه‌ساز بیداری ملت‌های تحت استعمار و استکبار شد، گفت: بسیاری از شما شخصیت‌های سیاسی عراقی به خاطر دارید که وقتی امام خمینی(ره) از نجف اشرف تشریف بردند و بعد از مدت کوتاهی به ایران بازگشتند، هیچکس باور نداشت که یک روحانی تحصیل‌کرده در قم و نجف با دستان خالی و بدون تشکیلات سیاسی و حزبی و بدون اتکا بتواند بر قدرت‌های شرقی و غربی بر یک حکومت مستظهر به حمایت‌های مستکبران و قلدران جهانی فائق آید.
 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: مردم در ایران با پیروی از آموزه‌های دینی و با رهبری یک شخصیت الهی به نام حضرت امام خمینی(ره) و با وحدت و اتحاد خود توانستند یک شبه‌معجزه را در قرن حاضر رقم بزنند و امروز پیروزی‌هایی که در عراق به دست آمده نیز بر همین مبناست؛ وحدت و اتحاد گروه‌های عراقی و تبعیت آنها از مراجع عظام تقلید و کمک خیرخواهانه آنها به مردم عراق در جهت توسعه و پیشرفت، زمینه‌ساز غلبه بر مشکلات است.
 

رئیس عدلیه با اشاره به تحرکات سیاسی هوشمندانه تشکیلات شیعی «چهارچوب هماهنگی» در جهت حفظ استقلال و حاکمیت ملی و امنیت عراق، بیان داشت: باید از تشکیلات «چهارچوب هماهنگی» که در برهه‌های حساس توانسته به نفع امنیت عراق و امنیت منطقه، ایفای نقش فعال و مؤثر داشته باشد قدردانی کنم؛ امروز هم وظیفه سنگینی بر عهده این تشکیلات است و امیدواریم این جریان سیاسی بتواند مسیر را همچنان با قدرت طی کند و امنیت وحدت و یکپارچگی را در عراق حفظ کند.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به تشریح توطئه‌ها و دسایس پیچیده دشمنان برای تهدید و تحدید امنیت منطقه پرداخت و گفت:همه می‌دانیم که دشمن بیکار ننشسته و دست از توطئه و شیطنت خود برنداشته است؛ بدون تردید یکی از دشمن‌های آشکار ما شیطان بزرگ امریکا و رژیم صهیونیستی است؛ آنها علیه کشورهای اسلامی از جمله ایران و عراق اقدامات خبیثانه‌ای انجام می‌دهند؛ لذا امروز بیش از گذشته نیاز به وحدت و همکاری دو کشور وجود دارد و انشاءالله از ظرفیت‌های دو کشور در راستای تحقق امنیت صد درصدی و رفع مشکلات به نفع کل جهان اسلام استفاده کنیم. ما پیشرفت و امنیت و سعادت مردم عراق را پیشرفت و امنیت و سعادت مردم خودمان در ایران تلقی می‌کنیم.
 

رئیس دستگاه قضا، گریزی نیز به جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و تحرکات اخیر صهیونیست‌ها در منطقه رفح زد و بیان داشت:امروز ما در ایران و عراق نه تنها در امور کشور خود مسئولیم بلکه در برابر جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه نیز مسئولیت داریم و من از شما شخصیت‌های سیاسی عراق قدردانی می‌کنم که هم در ماجرای هتک حرمت قرآن کریم و هم در ماجرای جنایات سبعانه رژیم اشغالگر، مواضع شایسته‌ای اتخاذ کردید.حقیقتاً عراق در این ماجراها خوش درخشید و امیدواریم همه کشورهای اسلامی مانند ایران و عراق در این حوزه‌ها عمل کنند و روزی برسد که دست همه اجانب از کشورهای اسلامی کوتاه شود.
 

رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: باید از همه شهدایی که در ایران و عراق برای نجات مردم از یوغ ستمگران داخلی و خارجی مجاهدت و ایثارگری کردند یاد کنیم؛ به ویژه شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که به دست تروریست‌های آمریکایی به شهادت رسیدند و از خداوند متعال علو درجات آنها را مسئلت داریم و به ویژه یاد می‌کنیم از شهدای مکرم بیت حکیم ؛ بدون تردید پیروزی‌هایی که امروز در راستای تحکیم امنیت ایران و عراق به دست آمده است در نتیجه مجاهدت‌های این شهیدان والامقام است.
 

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق (جنبش الحکمه) و از شخصیت‌های محوری و اصلی در چهارچوب هماهنگی عراق، به تبیین و تشریح فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور عراق پرداخت و گفت: ما امروز در عراق توانسته‌ایم بر چالش‌های امنیتی، اجتماعی، سیاسی و توسعه‌ای، غلبه پیدا کنیم و از تنگنا خارج شویم.
 

وی‌افزود: در حال حاضر، سازندگی و آبادانی در عراق، با پیشرفت و سرعت قابل توجهی در حال انجام است و باید گفت که نخست وزیر جناب آقای محمد شیاع السودانی، نقش قابل توجهی در این پیشرفت داشته‌ است؛ ایشان از حمایت چهارچوب هماهنگی نیز برخوردار است؛ امروز بعد از سال‌ها می‌بینیم که مردم عراق از حجم خدماتی که به آنها ارائه می‌شود رضایتمند هستند و تاثیر این موضوع را در انتخابات محلی که اخیراً برگزار شد مشاهده کردیم.


دیدار رئیس دستگاه قضا با رئیس شورای‌ عالی قضایی عراق


رئیس قوه قضاییه در دومین روز از سفر خود به عراق، در دیدار با «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق. با اشاره به گستره وسیع همکاری‌های ایران و عراق در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: امروز اثرات همکاری‌ها و تعاملات دو کشور ایران و عراق در عرصه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در حال نمایان شدن است؛ البته ایران و عراق به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه باید به همکاری‌های همه‌جانبه خود در حوزه‌های مختلف، توسعه و تعمیق بخشند.
 

قاضی‌القضات بیان داشت: به سبب ارتباطات وثیق میان ایران و عراق و حجم بالای توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقده میان طرفین حول محور موضوعات گوناگون، من اولین سفر خارجی‌ام را در منصب ریاست دستگاه قضا جمهوری اسلامی ایران، کشور عراق تعیین کردم و بر پیگیری و عملیاتی شدن کامل توافقات و تفاهمات با عراق که کشور دوست و همسایه است، تاکید و اهتمام دارم. خوشبختانه توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های قابل‌توجهی میران ایران و عراق در زمینه مسائل حقوقی و قضایی منعقد شده است؛ همت ما باید معطوف به اجرایی شدن تمام و کمال مفاد این توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها و همچنین توسعه و بسط آن‌ها باشد؛ ما در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را داریم که توافقنامه‌های جدیدی را با عنایت به مسائل روز و مستحدثه با طرف عراقی منعقد کنیم.
 

رئیس عدلیه با تبیین و تشریح اهمیت مقوله «امنیت» برای هر دو کشور ایران و عراق، گفت: ضروری است همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق حول محور مقولات امنیتی در راستای تثبیت و تحکیم امنیت دو کشور، گسترش یابد و توافقنامه‌های امنیتی منعقده میان طرفین، بصورت تمام و کمال اجرایی شوند.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به توافقات ایران و عراق پیرامون استرداد مجرمین، گفت: هم در طرف ایرانی و هم در طرف عراقی باید سازوکاری بوجود آوریم که خانواده‌های اتباعی که در یکی از این دو کشور مرتکب جرم و تخلف می‌شوند، متحمل آسیب و ضرر نشوند و همچنین زمینه‌های اصلاح این افرادِ مجرم و متخلف به سرعت فراهم آید. البته من به هیچ وجه از فرد متخلف و مجرم دفاع نمی‌کنم و معتقد به مجازات چنین افرادی در چارچوب موازین شرعی و قانونی هستم؛ اما تاکید دارم که تا حد امکان خانواده‌های آنان نباید بواسطه جرم یا تخلف یکی از اعضایشان، در مضیقه و تنگنا قرار گیرند.
 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به برخی مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی، گفت: باید مشکلات و مسائل تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی را با تشکیل کارگروه‎‌هایی تخصصی و حقوقی، مرتفع کنیم.
 

رئیس دستگاه قضا بر تعیین‌تکلیف هر چه سریعتر پرونده ترور ناجوانمردانه سرداران محور مقاومت در فرودگاه بغداد نیز تاکید کرد و گفت: پرونده ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس و همرزمان‌شان در فرودگاه بغداد به دست تروریست‌های آمریکایی باید هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود و این پرونده به مثابه مَحک و آزمونی است که دو کشور ایران و عراق با سربلندی در آن می‌توانند به تمامی اشرار و تروریست‌های عالم به اثبات برسانند که در محاکمه و مجازات و کیفر اشقیاء، جدی و استوار و ثابت قدم هستند.
 

رئیس عدلیه بیان داشت: علاوه بر پرونده فوق‌الذکر، درخصوص سایر پرونده‌های مرتبط با موضوعات امنیتی از جمله پرونده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) نیز باید سرعت‌عمل و جدیت بیشتری به خرج داد؛ قاطعیت و سرعت‌عمل در رسیدگی به پرونده گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین، جدیت و اهتمام دو کشور ایران و عراق در امر مبارزه همه‌جانبه با تروریسم را در سطح جهان به اثبات می‌رساند.

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز طی سخنانی در این دیدار با بیان اینکه رابطه دو ملت ایران و عراق یک رابطه تاریخی است، گفت: در هم آمیخته شدن خون‌های مردم ایران و عراق در راه مبارزه با تروریسم داعشی، تجسم عینی رابطه دیرینه و تاریخی دو ملت ایران و عراق است.
 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بهترین حامی برای روند‌ها و فرآیند‌های سیاسی کشور عراق بوده و امیدواریم که این رابطه مثبت همچنان پایدار باقی بماند.
 

رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز با بیان اینکه امیدواریم دستگاه‌های قضایی ایران و عراق بتوانند همکاری‌های مثبت و سازنده خود را در حوزه‌های مختلف، همچنان ارتقاء ببخشند، گفت: سفر‌های هیئت‌های عالی قضایی ایران و عراق به کشور‌های یکدیگر، گامی مهم در راستای ارتقاء سطح همکاری‌های قضایی دو کشور محسوب می‌شود و امروز شاهد نتایج مثبت این سفر‌ها هستیم. امیدوار هستیم و تلاش می‌کنیم که توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم موجود میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق، به سرعت اجرایی شوند.
 

ارسال نظر: