X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 16 بهمن 1402
تعداد بازدید خبر : 159
تاریخ ثبت : دوشنبه, 16 بهمن,1402 | 03:17 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 16 بهمن,1402 | 09:57 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 16 بهمن,1402 | 03:17 ب.ظ

مرگ کودکان؛ بهای تجارت شرکت‌های فناوری در آمریکا

  • مرگ کودکان؛ بهای تجارت شرکت‌های فناوری در آمریکا

در حالی‌که داروهای نجات‌دهنده جان انسان‌ها باید سال‌ها آزمایش را پشت سر بگذارند، منافع شرکت‌های فناوری آمریکا سبب می‌شود تا دولت این کشور بی‌توجه به پیامدهای مخاطره‌آمیز تولیدات آن‌ها، فضای سودجویی را برایشان فراهم کند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت فناوری متا، فیس‌بوک و اینستاگرام به‌تازگی در جلسات سنا با والدین کودکان قربانی شده در غول‌ رسانه‌های اجتماعی روبرو شد، اما تا زمانی که قانونگذاران در نهایت در برابر غول‌های منفعت‌طلب فناوری نایستند، هیچ چیز تغییر نمی‌کند.
 

گاردین در گزارشی با عنوان «وقتی کودکان مرده تنها بهای تجارت هستند، عذرخواهی زاکربرگ بی فایده است»، از حضور مدیرعامل متا در جلسات سنا به‌عنوان حضور طعمه‌گذاران سیلیکون ولی در کنگره آمریکا یاد کرد و به بررسی این موضوع پرداخت؛ در این گزارش آمده است:


در حالی که زاکربرگ برای نخستین بار با والدین قربانیان آزارواذیت سایبری و بهره‌کشی جنسی در رسانه‌های اجتماعی تحت مالکیت خود رو برو شد، لحظات دشوار و هولناکی از مواجهه طرفین، رقم خورد که به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل شد.


کمتر از شش ساعت بعد، شرکت زاکربرگ گزارش مالی سه ماهه خود را ارائه کرد؛ قیمت سهام متا ۲۰.۳ درصد افزایش یافت و ۲۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار شرکت افزوده شد. یک روز بعد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: اگر به یک آمریکایی آسیب برسانید، ما پاسخ می‌دهیم و بیش از ۸۰ هدف را در سراسر سوریه و عراق هدف قرار داد؛ این قطعا یک حرف جدی بود، اما فقط تا زمانی که آمریکایی‌ها نوجوانی با تلفن‌های هوشمند نباشند!


شرکت‌های فناوری آمریکا به‌طور معمول به شهروندان این کشور و به‌ویژه کودکان آمریکایی آسیب می‌رسانند؛ البته منصفانه آن است که بگوییم، آن‌ها به مردم دیگر کشور و کودکان دیگر ملیت‌ها نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.


گزارش تحقیقی رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال نشان داده است که الگوریتم‌های متا به کودک‌آزار‌ها امکان می‌دهد تا یکدیگر را پیدا کنند؛ دادستان کل نیومکزیکو از این شرکت به دلیل اینکه «بزرگ‌ترین بازار شکارچیان و کودک‌آزار‌ها در جهان» است، شکایت کرده است؛ یک پزشکی قانونی در انگلیس دریافت که مولی راسل ۱۴ ساله در اثر آسیب رساندن به خود در حالی که از افسردگی و اثرات منفی محتوای آنلاین رنج می‌برد، جان خود را از دست داد؛ ویدیو‌های اینستاگرامی نشان‌دهنده خودکشی او بود؛ این فهرست ادامه دارد.


در حالی که احتمال انجام حملات نظامی آمریکا بسیار زیاد است، کنگره آمریکا نمی‌تواند برخوردی قانونی با شرکت‌های فناوری این کشور داشته باشد؛ قانونی که شرکت‌های فناوری را از برخورد با مرگ کودکان به‌عنوان هزینه تجارت، منع کند.


آنچه آمریکا به فوریت به آن نیاز دارد، این است که به قوانین ضد تراست خود عمل کند و به بخش ۲۳۰، قانونی که به پلتفرم‌ها از شکایت برای میزبانی محتوای مضر یا غیرقانونی مصونیت می‌دهد، توجه کند. در حالی که شرکت‌های دارویی سال‌ها آزمایش را پشت سر می‌گذارند تا نتیجه نهایی سال‌ها تحقیق خود را که برای نجات جان انسان‌ها انجام شده، در قالب قرص، واکسن، ... وارد بازار کنند، آخرین فناوری بسیار مخرب سیلیکون ولی، یعنی هوش مصنوعی مولد، سال گذشته بدون حتی ابتدایی‌ترین آزمایش اجباری محصول منتشر شد.


هفته گذشته، تصاویر مستهجن جعلی از یک خواننده زن آمریکایی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر شد؛ آن هم در حالی که هیچ الزام قانونی برای حذف آن‌ها وجود نداشت و بسیاری از رسانه‌های اجتماعی نیز آن‌ها را حذف نکردند.اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟ این فقط خشونتی است که علیه یک زن اعمال می‌شود؛ این فقط یک تجاوز جنسی بدون توافق است که به‌طور الگوریتمی بین میلیون‌ها نفر در سراسر کره زمین توزیع شده است.


تنبیه زنان نخستین گام در عرضه هر فناوری جدید مخرب است، بنابراین از نظر آمریکا همه باید به آن عادت کنند. پرسش مهم این است که آیا انتشار این فناوری جدید آزمایش‌نشده در یک سال، ممکن است با در نظر داشتن برگزاری انتخابات در آمریکا در سال جاری، پیامد‌های منفی دیگری داشته باشد؟ آیا انتشار این فناوری جدید آزمایش‌نشده - فناوری که امکان ایجاد اطلاعات نادرست انبوه را بدون هیچ هزینه‌ای فراهم می‌کند - ممکن است پیامد منفی داشته باشد؟


فراخواندن مدیران سیلیکون ولی به کنگره آمریکا تبدیل به رویه‌ای بی‌حاصل شده است؛ همان‌طور که شش سال پیش در موضوع رسوایی داده‌های کمبریج آنالیتیکا رخ داد. با وجود این، هنوز آمریکا یک قانون فدرال درباره غول‌های رسانه‌های اجتماعی تصویب نکرده است و در این میان این غول‌ها تعفن رسوایی‌های خود را با تکنیک‌های تبرئه‌کننده پشت سر گذاشته‌اند و گهگاه مدیران عامل آن‌ها در آیینی تکراری در سنا حضور می‌یابند.


طبق گزارش میزان، سیطره رو به افول پایان امپراتوری آمریکا در جهان، قانونگذاری ورشکسته آن و تسخیر نهاد قانونگذاری با منافع شرکت‌های فناوری، از آن جا درک می‌شود که سنا مدیرعامل یکی از شرکت‌ها را وادار به عذرخواهی از والدین داغدار می‌کند، بدون اینکه مدیرعامل مذکور حتی مجبور باشد کاری برای محدود کردن قدرت منحصربه‌فرد شرکت خود انجام دهد.




 

ارسال نظر: