X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 16 دی 1402
تعداد بازدید خبر : 238
تاریخ ثبت : شنبه, 16 دی,1402 | 10:22 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 16 دی,1402 | 10:12 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 16 دی,1402 | 10:23 ق.ظ

ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل درباره اعدام در آمریکا از طریق استنشاق گاز نیتروژن

  • ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل درباره اعدام در آمریکا از طریق استنشاق گاز نیتروژن

کارشناسان سازمان ملل متحد نسبت به اعدام قریب الوقوع کنت یوجین اسمیت در ایالت آلاباما ابراز نگرانی کردند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، این اعدام قرار است از طریق هیپوکسی نیتروژن، روشی آزمایش نشده اعدام که ممکن است مجرم را در معرض رفتارهای بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز یا حتی شکنجه قرار دهد، انجام شود.

کنت اسمیت، که بیش از سه دهه در انتظار اعدام بوده، قرار است در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴ در ایالت آلابامای آمریکا اعدام شود. مقامات آلاباما قبلاً سعی کردند اسمیت را در نوامبر 2022 با استفاده از تزریق کشنده اعدام کنند، اما این تلاش با شکست مواجه شد.

پروتکل اخیراً تأیید شده در مورد «اعدام‌» در ایالت آلاباما، استفاده از خفگی گاز نیتروژن را مجاز اعلام می دارد. کارشناسان سازمان ملل با نگرانی ابراز کردند: «هیپوکسی نیتروژن منجر به مرگی دردناک و تحقیرآمیز خواهد شد.» آنها همچنین هشدار دادند اعدام های آزمایشی با خفگی گاز - مانند هیپوکسی نیتروژن - ناقض ممنوعیت شکنجه و سایر مجازات های بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است.

کارشناسان ضمن ابراز تأسف از تداوم اعدام ها در آمریکا که با روند جهانی لغو مجازات اعدام در تضاد است، اظهار داشتند اعدام های غلط، عدم شفافیت پروتکل های اجرایی مجازات اعدام و نیز استفاده از داروهای آزمایش نشده برای اعدام زندانیان در ایالات متحده، به طور مداوم مورد توجه سازوکارهای سازمان ملل از جمله رویه های ویژه قرار گرفته است.

کارشناسان تاکید کردند مجازات‌هایی که باعث درد یا رنج شدید، فراتر از آسیب‌های ذاتی مجازات های قانونی می‌شوند، ناقض کنوانسیون منع شکنجه که ایالات متحده عضو آن است، و همچنین ناقض اصول حمایت از تمامی افراد تحت هر نوع بازداشت یا حبس می باشد که مصرح می دارند هیچ یک از زندانیان نباید تحت آزمایش های پزشکی یا علمی که ممکن است برای سلامتی آنها مضر باشد قرار گیرند.

کارشناسان در نهایت از مقامات فدرال و ایالتی در ایالات متحده و ایالت آلاباما درخواست کردند تا اعدام کنت اسمیت و هر فرد دیگری را که قرار است به این شیوه اعدام شود، متوقف کنند.


 

ارسال نظر: