X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 11 دی 1402
تعداد بازدید خبر : 95
تاریخ ثبت : دوشنبه, 11 دی,1402 | 04:55 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 11 دی,1402 | 03:10 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 16 دی,1402 | 09:57 ق.ظ

نشست بررسی ابعاد حقوقی جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی/ جنایت آمریکا بی پاسخ نمی‌ماند

  • نشست بررسی ابعاد حقوقی جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی/ جنایت آمریکا بی پاسخ نمی‌ماند
مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی و نشست بررسی ابعاد حقوقی و پیگرد قضایی جنایت آمریکا برگزار شد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی: بررسی ابعاد حقوقی و پیگرد قضایی جنایت آمریکا، با حضور عباسعلی کدخدایی، رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور سردار سلیمانی، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، توکل حبیب‌زاده، رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری و اساتید حقوق بین‎الملل، در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار شد.

در ابتدای این نشست نجفی با اشاره به ویژگی‌های شهید سلیمانی و کمک‌های وی به عرصه سیاست خارجی، ترور وی را اقدامی در نقض قوانین بین‌الملل عنوان کرد و گفت: ترور سردار سلیمانی کمک به تروریست‌های منطقه بود، زیرا وی قهرمان مبارزه با تروریسم بود. اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی نباید بدون عواقب باقی بماند، به همین دلیل کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی تشکیل شد؛ وزارت امور خارجه در این چارچوب اقدام‌های متعددی را انجام داده و  موفق شد تا تلاش‌های آمریکا برای تخریب چهره سردار را خنثی کند.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه با توجه به ارادت مردم منطقه به سردار سلیمانی توانست واقعیت وی را ارائه کند، افزود: وزارت خارجه اقدام‌های متعدد دیگری نیز انجام داد؛ این اقدام‌ها سبب شد که دیگر کشور‌های جهان ترور سردار سلیمانی را محکوم کنند.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: وزارت امور خارجه پس از اقدام‌های اولیه تصمیم گرفت تا اقدام‌های حقوقی در عرصه داخلی و بین‌المللی را دنبال کند؛ ما نباید دست از اقدام‌های بین‌المللی برداریم و باید این روند را ادامه دهیم.

در ادامه این نشست کدخدایی ضمن ارائه توضیحاتی درباره پیشبرد روند پرونده سردار سلیمانی و همکاری وزیر امور خارجه و معاونت امور بین‌الملل این وزارتخانه با این روند، گفت: از نهاد‌های مختلفی که در این موضوع با کمیته همراهی و همکاری می‌کنند، مانند مرکز حقوقی ریاست جمهوری و به‌ویژه قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، تشکر می‌کنم.

رئیس کمیته ویژه پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی با تاکید بر اینکه مسئله شهید سلیمانی یک مسئله ملی و فراتر از آن بین‌المللی است، تصریح کرد: شخصیت برجسته سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست؛ وی نهضتی از مقاومت را در برابر اشغالگری در منطقه رقم زد؛ به همین دلیل رهبر انقلاب از وی به‌عنوان سردار مقاومت یاد کردند؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران از آغاز بر مبنای حمایت از مستضعفین بود و این امر در قانون اساسی ما نمود یافته است؛ این سیاست همچنان در حال اجرا است و سردار سلیمانی در چارچوب اجرای این سیاست حرکت می‌کرد تا حقوق مردم مظلوم منطقه را تامین کند.

بنا به گفته کدخدایی، این شهید در جهت تامین حقوق بشری مردم منطقه و ایثارگری برای آنان پیشتاز بود؛ وی در عرصه تامین منافع سیاست خارجی ایران نیز فعال بود و ترور سردار سلیمانی نه تنها جنایت علیه مردم ایران بلکه جنایت علیه مردم منطقه بود؛ سردار سلیمانی روحیه مقاومت را به مردم منطقه تزریق کرد؛ هم براساس موازین حقوق بین‌الملل و هم براساس موازین انسان‌دوستانه اقدام‌های سردار سلیمانی و همکارانش در چارچوب قانون و کاملا مشروع بود و ترور وی اقدامی نامشروع و از جانب مخالفان بود؛ آمریکا و همه دولت‌هایی که در این جنایت سهم داشتند باید پاسخگو باشند.

وی درباره روند پیگیری قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی، گفت: ما وظیفه داریم در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی این پرونده را از جهت حقوقی پی بگیریم؛ کمیته مرتبا جلساتی را با کارشناسان دستگاه‌های مختلف دارد و با تمام توان تلاش می‌کند که این جنایت فاجعه‌بار آمریکا بی‌پاسخ نماند؛ باید با دقت و تامل مسئله را پیش ببریم؛ اقدام‌های خوبی در دادگستری تهران با حمایت‌های رئیس قوه قضاییه انجام شده و به نتایج خوبی رسیده است؛ از همین جا از رییس قوه قضاییه تشکر می‌کنم.


رئیس کمیته ویژه پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی همچنین گفت: در عرصه داخلی کیفرخواست پرونده ترور سردار سلیمانی تقدیم دادگاه شده و دادگاه در حال رسیدگی به پرونده است. در بعد بین‌المللی هم این روند آغاز شده است. در این پرونده از مشاوران خارجی استفاده کردیم و پیشرفت خوبی در این زمینه داشتیم، امیدواریم نیت خالصانه سردار که به شهادتش برای تامین امنیت و حقوق بشر در منطقه منجر شد، الگوی همکاران ما باشد. درصدد هستیم در ماه‌های آینده اخبار خوبی برای مردم داشته باشیم و بتوانیم عاملان و آمران ترور سردار سلیمانی را پاسخگو کنیم.


 

ارسال نظر: