X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 18 آذر 1402
تعداد بازدید خبر : 113
تاریخ ثبت : شنبه, 25 آذر,1402 | 05:42 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 18 آذر,1402 | 03:16 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 27 آذر,1402 | 03:23 ب.ظ

غلامزاده: افکار عمومی جهان نسبت به چهره واقعی اسرائیل و جنایات این رژیم اشغالگر آگاه‌تر شده است

  • غلامزاده: افکار عمومی جهان نسبت به چهره واقعی اسرائیل و جنایات این رژیم اشغالگر آگاه‌تر شده است

 کارشناس مسائل حقوق بشر می‌گوید: مهم‌ترین اتفاقی که در دو ماهه اخیر درگیری بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت در فلسطین اشغالی و به ویژه غزه افتاده، این است که افکار عمومی جهان آگاه‌تر شده و تصویری که اسرائیل از خود در رسانه‌های مختلف ترسیم کرده بود با عملیات طوفان الاقصی از بین رفته است.




 

حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل حقوق بشر در گفتگو با سایت ستاد حقوق بشر در خصوص اینکه برخی گزارشات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی پس از ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) نسبت به زندانیان فلسطینی سخت‌گیری بیشتری داشته و آنها را مورد اذیت و آزار و شکنجه قرارداده، اظهارداشت: عملیات هفت اکتبر طوفان الاقصی باعث شد عملاً اسرائیلی‌ها خلع سلاح شوند و این نه به معنای خلع سلاح صرفاً در حوزه نظامی، بلکه در حوزه‌های اجتماعی و رسانه‌ای هم این اتفاق برای رژیم صهیونیستی افتاد و مجبور شدند آن روی حقیقی خود را به نمایش بگذارند.
 

وی افزود: در واقع اسرائیلی‌ها با قتل‌عام وسیع و حمله به غیرنظامیان، مدارس، منازل مسکونی، سخت‌گیری‌های بیش از حد به زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و برخی دستگیری‌های بی‌دلیل که بعضاً با استنادات ضعیف در کرانه باختری صورت می‌گیرد، ماهیت واقعی خود را آشکارتر ساختند. این اقدامات رژیم صهیونیستی ناشی از شکست عمیق و سنگینی بوده است که متعاقب ۷ اکتبر متحمل شده و پس از آن با انجام این قبیل وحشی‌گری‌ها چهره واقعی خود را عیان کرده است.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه مجامع بین المللی سال‌هاست با توجه به ابزار دست شدن قدرت‌های بین‌المللی، کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: به طور مثال دولت آمریکا با توجه به میزبانی و تامین مالی سازمان ملل این نهاد بین‌المللی را تهدید می‌کند که نظرات و منافع دولت آمریکا را دنبال کند و اگر این اتفاق نیفتد بودجه آن توسط دولت آمریکا قطع می‌شود، موضوعی که در دوره «دونالد ترامپ»، صراحتاً اعلام شد.
 

غلامزاده بیان داشت: سازمان ملل و ساختارهای این سازمان بین‌المللی توان مقابله با تبعیض و سواستفاده از قدرت‌های بین‌المللی را ندارند که نمونه آن را می‌توان در برخورداری از حق وتو برای ۵ کشور خاص عنوان کرد که می‌توانند در مقابله با اکثر کشورها حرف خود را به کرسی بنشانند. مجامع بین‌المللی نه تنها در دو ماهه اخیر و در خصوص جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین نتوانستند اقدامی موثر انجام دهند بلکه در دوره‌های پیش و سالیان گذشته از جمله در حمله آمریکا و انگلیس به عراق، اشغالگری افغانستان، جنگ یمن، سوریه، لیبی هم، با سکوت‌هایی که داشتند باعث شدند تا این ناکارآمدی در دوره حاضر و در اوج وحشی‌گری و کشتار نزدیک به ۲۰ هزار نفر مردم مظلوم فلسطین هم مصداق داشته باشد و کاری از دست آنها بر نیاید.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارداشت: سازمان‌های بین‌المللی با از دست دادن کارآمدی خود عملا به ابزار دست قدرت‌های غربی تبدیل شده‌اند و در این میان صرفاً مقامات غربی هم با ژست حقوق بشری در این سال‌ها اهداف خود را پیش بردند. این سازمان‌ها توان لازم جهت ضمانت مصوبات خود را هم ندارند و به همین دلیل است که نه می‌توانند جلوی تجاوزات و کشتار مردم غزه توسط اسرائیل را بگیرند و نه می‌توانند کشورهای دیگر را از حمایت اسرائیل باز دارند.
 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاقی که در دو ماهه اخیر افتاده این هست افکار عمومی آگاه‌تر شده و تصویری که اسرائیل از خود در رسانه‌های مختلف ترسیم کرده بود با عملیات طوفان الاقصی از بین رفته، گفت: اسرائیلی‌ها دیگر نمی‌توانند آن ژست‌های سابق را بگیرند و نقاب شیک و مجلسی خود را برای پوشش ماهیت واقعی خود بر چهره بزنند و مجبور هستند تا بدین گونه وحشیانه نسبت به مردم فلسطین رفتار کنند. این موضوعی است که همه مردم دنیا امروز متوجه آن شده‌اند و برای همین است که جمعیت‌های میلیونی به نشانه اعتراض به بازی و کشتار اسرائیلی‌ها علیه مردم غزه به خیابان‌ها می‌آیند و این اتفاق را نه فقط در کشورهای منطقه و مسلمان بلکه در انگلیس، آمریکا آلمان و سایر کشورهای اروپایی هم شاهدیم که مردم چقدر نسبت به این موضوعات حساس و آگاه شده‌اند.
 

غلامزاده تصریح کرد: به طور مثال در آمریکایی که خود حامی بزرگ اسرائیل به حساب می‌آید و قشر جوان آن هم عمدتاً طرفدار رژیم اسرائیل بودند حال نظر جوانان آمریکا نسبت به این موضوع عوض شده و طرفدار مردم غزه هستند و حتی خیلی از آنها گفته‌اند که به بایدن در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حمایتش از اسرائیل رای نخواهند داد.
 

وی در پایان تاکید کرد: تغییر در افکار عمومی جهان اتفاق بزرگیست که می‌تواند زمینه برای کار کردن در این خصوص را فراهم آورد و باید از این فرصت استفاده کرد. امروز مردم در نبود سازمان‌های بین‌المللی و ناکارآمدی آنها به میدان آمدند تا دولت‌های خود را وادار به حمایت از مردم غزه کنند و اگر این روند تداوم داشته باشد و مردم بیشتر نقش آفرینی داشته باشند، می‌توان انتظار اتفاقات بهتری را در حوزه حقوق بشر و همچنین موضوع فلسطین داشت.

 

 

 

ارسال نظر: