X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 11 آذر 1402
تعداد بازدید خبر : 121
تاریخ ثبت : شنبه, 11 آذر,1402 | 02:16 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 11 آذر,1402 | 12:19 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 11 آذر,1402 | 02:16 ب.ظ

پیگیری پرونده رد خون در دادگاه‌های داخلی و خارجی

  • پیگیری پرونده رد خون در دادگاه‌های داخلی و خارجی

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: پرونده رد خون در دادگاه‌های داخلی و خارجی، پیگیری می‌شود.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، پرونده موسوم به خون‌های آلوده فرانسه، با عنوان جدید (رد خون) با پیگیری کانون هموفیلی ایران و همکاری ستاد حقوق بشر، دادستانی کل کشور و وزارت امور خارجه برای اولین بار بعد از چهل سال با عنوان «حافظ منافع بیماران هموفیلی» بازگشایی می‌شود.


رد خون به دادگاه می‌رود
برای پیگیری این سوژه گزارشم سری به کانون هموفیلی ایران زدم، ​ آنجا با مراجعانی مواجه شدم که سالهاست درگیر بیماری هموفیلی هستند و برخی از آن‌ها در همان اوایل دهه ۶۰ با دریافت فراورده‌های شرکت پژوهشی - دارویی مریو فرانسه به ایدز مبتلا شدند.
یکی از آن‌ها خودش را نوید معرفی کرد و دقایقی با او همکلام شدم. از سختی‌های دریافت دارو گفت و مشکلاتی که این سال‌ها تحمل کرده. متولد ۱۰ آذر است و همین جمعه تولد ۵۰ سالگی اش بود.‌
وی می‌گوید: حال خوبی ندارد، چون ۴۰ سال از زندگی اش با این ویروس وارداتی گذشته و مثل او هنوز هم افرادی هستند که درگیر این بیماری اند، یا وابسته‌ای را با همین بیماری از دست داده اند.
نوید درگیر همان ویروس پرحاشیه‌ای است که ۴۰ سال پیش اوایل دهه ۶۰ با خون‌های آلوده دولت وقت فرانسه به ۱۰ کشور جهان از جمله ایران صادر شد.
در همان سال‌ها به جز نوید ۳۰۰ نفر دیگر آلوده به ویروس ایدز شدند که خیلی هایشان دیگر در قید حیات نیستند و حتی برخی هم علت فوتشان ذکرنشده است.


۵۴ هزار نفر آلوده به ایدز در ایران
طبق گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حالا با گذشت ۴۰ سال از ورود خون‌ها و فراورده‌های خونی آلوده به ایران بیش از ۵۴ هزار نفر آلوده به ویروس اچ آی وی شده اند.
آن‌ها خواستار پیگیری حقوقشان در مجامع حقوقی بین المللی هستند و پرونده رد خون، حاصل یکسال تلاش شبانه روزی در کانون هموفیلی ایران است که خسارت آسیب دیدگان خون‌های آلوده پیگیری شود.
فرزادی فر مدیرعامل کانون هموفیلی ایران می‌گوید: مسئولیت سببی ۵۴ هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران، بر عهده کشور فرانسه است.
دولت فرانسه در آن سال‌ها برای انتقال این خون‌های آلوده، نه در محافل و دادگاه‌های حقوق بشری محکوم شد و نه به هموطنانمان غرامت داد.


دولت فرانسه غرامت نداد
به گفته فرزادی فر دولت فرانسه در آن هرگز حاضر به عذرخواهی از بیماران مبتلا به ویروس نشد. ضمن اینکه در آن سال‌ها نه دولت فرانسه و نه از شرکت دارویی مریو هرگز غرامتی طلب نشد و این در حالی است که عراق غرامت ۱۹۸ بیمار عراقی را به دلار دریافت کرد و از آنجایی که ما در شرایط جنگی بودیم غرامت بیماران از طریق دولت ایران پرداخت شد.
مدیرعامل کانون هموفیلی ایران می‌گوید: این فراورده‌ها در همان سال حدود ۳۰۰ نفر از هموطنان ما را درگیر ویروس کرد و سال۶۶ پس از کشف اولین بیمار مبتلا به ایدز، رسماً وجود ایدز در ایران علنی شد.
اما اولین بیمار هموفیلی مبتلا به ایدز هم کودکی ۷ ساله بود که در سال ۶۷، ​ فوت کرد و پس از آن پیگیری برای دسترسی به دارو‌های مبارزه با ایدز آغاز شد.


شکایت شاکیان ثبت می‌شود
پیگیری انجمن هموفیلی ایران این روز‌ها منجر به تنظیم لایحه‌ای حقوقی علیه شرکت تولید کننده این فراورده‌های خونی آلوده شده است.
حالا شکایت از شرکت فرانسوی تولید کننده فراورده‌های دارویی، در مراجع قضایی بین المللی ایران ثبت می‌شود و براساس آن نامه که به کانون ارسال شده، باید غرامت را بپردازند.
پرونده خون‌های آلوده البته در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر هم در حال پیگیری است.
فرزادی فر می‌گوید: با کمک و معاضدت قضایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، این موضوع را در محاکم بین المللی به صورت حقوقی و کیفری ثبت و پیگیری خواهیم کرد.
بینا، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر هم اعلام می‌کند: در راستای احقاق حقوق ایرانیان داخل و خارج از کشور، از هر نوع کمکی به مردم و سازمان‌های غیردولتی دریغ نمی‌کنیم.
حالا با بازگشایی مجدد این پرونده پس از ۴۰ سال، ​ شکایت شاکیان در دادگاه بین المللی ایران رسیدگی می‌شود.
 

 

فایل های پیوستی
ارسال نظر: