X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 27 آبان 1402
تعداد بازدید خبر : 143
تاریخ ثبت : شنبه, 27 آبان,1402 | 10:54 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 27 آبان,1402 | 10:25 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 30 آبان,1402 | 08:56 ق.ظ

غرقی: جنایت جنگی در غزه حاصل همکاری غرب با نتانیاهو است/ جنایتکاران جنگ غزه باید دادگاهی و محاکمه شوند

  • غرقی: جنایت جنگی در غزه حاصل همکاری غرب با نتانیاهو است/ جنایتکاران جنگ غزه باید دادگاهی و محاکمه شوند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: آنچه امروز به عنوان جنایت جنگی در غزه رخ می‌دهد، حاصل مشارکت و حمایت کشورهای غربی از نتانیاهو است و جنایتکاران این جنگ باید در محاکم بین‌المللی محاکمه شوند.




 

«مرتضی غرقی»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر در خصوص دادگاهی شدن مسئولین رژیم صهیونیستی در مورد جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم غزه در محاکم بین‌المللی و به طور مشخص دیوان بین‌المللی کیفری، گفت: یکی از مواردی که می‌توان به آن تاکید کرد و مجامع بین‌المللی هم به آن‌ اذعان دارند، بحث ارتکاب جنایت جنگی در غزه است.

وی افزود: در جنگ غزه حقوق غیر نظامیان پایمال شده و بسیاری از افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان قتل‌عام شده‌اند؛ تخریب بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، کشتار زنان و کودکان، همه اینها بخشی از جنایت‌های جنگی است که رژیم صهیونیستی به‌ طور یکجا مرتکب شده است. در این زمینه اگر افراد بخواهند از طریق دادگاه‌های بین المللی اقدامی کنند، باید مدارکی را ارائه کنند، اما در مورد جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی این مدارک به صورت طبیعی و به وفور وجود‌ دارد.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان‌ کرد: جامعه بین‌المللی از جمله سازمان ملل و مجمع عمومی، بارها از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که این جنایات را متوقف کند. اینکه در غزه جنایت جنگی اتفاق افتاده، هیچ شکی وجود ندارد، اما‌ اینکه تا چه حد بتوانند این پرونده را در دادگاه بین المللی لاهه پیش ببرند و‌ نتانیاهو را به عنوان جنایتکار جنگی معرفی کنند به چند عامل بستگی دارد.
 

وی تصریح کرد: یکی از‌ این عوامل، نفوذ و قدرتی است که کشورهای غربی عضو شورای امنیت دارند و عمدتا حامی جدی رژیم صهیونیستی هستند و مانع از این می‌شوند که قطعنامه یا اقدامی علیه این رژیم صورت گیرد. در این رابطه اولین گام این است که جامعه بین‌المللی با یکدیگر هماهنگ شوند تا غربی‌ها مانع از اقدامات آنها نشوند و با اعمال نفوذی که در نهادهای بین‌المللی دارند، پرونده را منحرف نکنند.
 

غرقی با بیان اینکه دومین نکته‌ای که می‌تواند این پرونده را به نتیجه برساند تلاش کشورهای جهان، وجدان‌های بیدار و بویژه کشورهای اسلامی است، اظهار‌ داشت: کشورها باید با جدیت کار را پیگیری کنند. به نظر من اگر وکلا و حقوقدانان کمیته‌ای را در سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل دهند می‌توانند با استفاده از ظرفیت وکلای بین‌المللی، نتانیاهو و رژیم صهیونیستی را به دادگاه بین‌المللی لاهه بکشانند.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با تاکید بر اینکه نتانیاهو با جهان اسلام و وجدان‌های بیدار جهان در افتاده، افزود: محاکمه نتانیاهو در دادگاه بین‌المللی، درس عبرتی برای سایر جنایتکاران جهان خواهد بود. نکته دیگر اینکه دادگاهی شدن نتانیاهو منوط بر عزم جدی کشورهای اسلامی است و اینکه سه کشور غربی یعنی فرانسه، انگلیس، آلمان و البته آمریکا کارشکنی نکنند که در این صورت قطعا کار پیش خواهد رفت و هدف مسلمان‌ها و جامعه فلسطینی محقق خواهد شد.
 

وی همچنین با اشاره به نفوذ آمریکا در مجامع بین‌المللی گفت: اگر هم دیوان بین‌الملل کیفری اقدامی علیه این رژیم جعلی انجام ندهد، حداقل نتیجه پیگیری‌ها این است که نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شود که این امر نیز کاری بزرگ است و اعتبار بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حامیان او را زیر سوال می برد.


غرقی در ادامه بیان کرد: کشورهای غربی شریک آن چیزی هستند که در غزه رخ می‌دهد. پس از ۷ اکتبر تمامی رهبران کشوران غربی مثل آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا از این جنایات حمایت کردند. یعنی آنچه که امروز به عنوان جنایت جنگی‌ در غزه رخ می‌دهد، حاصل مشارکت نتانیاهو با کشورهای غربی است. اگر قرار باشد روزی نتانیاهو‌ محاکمه شود، قطعا باید رهبران کشورهایی که او را به این سمت هدایت و حمایت کردند را هم محاکمه کنند.
 

وی یادآور شد: آمریکا و کشورهای غربی به صراحت اعلام کرده‌اند مقابل جامعه جهانی می‌ایستند و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند؛ اینجا اگر واقعا سازمان ملل ادعا دارد که یک نهاد مستقل بین‌المللی است، باید نشان دهد مستقل از سه کشور اروپایی عمل می‌کند و از حقوق مظلومین دفاع کند. اگر سازمان ملل می‌‌خواهد آرامش در جامعه بین‌المللی ایجاد کند و کشورها بتوانند در کنار هم راحت زندگی کنند، باید چند اقدام عادلانه انجام دهد که یکی از این اقدامات محاکمه نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی است.
 

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: متاسفانه کشورهای غربی اعتقادی به حقوق بشر ندارند و از آن به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند. آنچه که امروز در غزه اتفاق افتاده یک جنایت جنگی است که غربی‌ها و به ویژه آمریکا در‌ آن شریک هستند و باید به موازات نتانیاهو محاکمه شوند.

 

ارسال نظر: