X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 آبان 1402
تعداد بازدید خبر : 113
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 16 آبان,1402 | 04:02 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 16 آبان,1402 | 11:58 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 16 آبان,1402 | 04:43 ب.ظ

نشست واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه درخصوص فجایع غزه برگزار شد

  • نشست واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه درخصوص فجایع غزه برگزار شد

نشست تخصصی واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه درباره فجایع غزه با حضور دبیر ستاد حقوق بشر، حقوقدانان و فعالان فلسطینی برگزار شد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، نشست تخصصی"واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه درخصوص فجایع غزه نقض‌ها و راهکارها" با حضور «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، «پیرحسین کولیوند»، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر، «خالد قدومی»، نماینده حماس در ایران، «محمدهادی ذاکر حسین»، استاد دانشگاه تهران و تعدادی از حقوقدانان و فعالان رسانه‌ای فلسطینی در مرکز جمعیت هلال احمر برگزار شد.

برای مشاهده سخنرانی دبیر ستاد حقوق بشر در این نشست اینجا کلیک کنید.

اعلام آمادگی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد بانک خون برای مجروحان غزه

«پیر حسین کولیوند»، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در این نشست با بیان اینکه هلال احمر از ابتدای وقوع درگیری‌ها در فلسطین با همتایان خود تماس های متعددی برای امدادرسانی و کمک رسانی به مردم مظلوم فلسطین داشته، افزود: برای امدادرسانی و آتش بس در غزه باید فکری بشود و خدمات رسانی به مردم مظلوم فلسطین سرعت پیدا کند، ولی هنوز جوابی برای کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه دریافت نکرده ایم.


وی با اشاره به اینکه این درگیری در نهایت منجر به آتش بس خواهد شد، گفت: برای راه‌اندازی مرکز خون استاندارد در غزه با همکاری سازمان انتقال خون درخواست داده ایم. کمک های مردمی خوبی در کشور ما توسط مردم برای کمک به مردم غزه جمع آوری شده ولی هنوز نتواسته ایم این کمک های بشر دوستانه را به غزه ارسال کنیم. درخواست برگزاری  یک نشست اضطراری از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر برای امدادرسانی و کمک رسانی به  فلسطین را داریم.
 

کولیوند ادامه داد: مرز رفح وقتی باز می‌شود نهایتا ۱۵ تا ۲۰ کامیون کمک ارسال می‌شود که در مقابل خسارات وارد شده به مردم غزه و نیازهای که دارند، این مقدار خیلی ناچیز است. هلال احمر ایران از کمیته هلال بین المللی در خواست کرده که این نشیت به زودی برگزار شود و اقدام ویژه ای در این اجلاسیه برای مردم فلسطین و غزه انجام شود.


وی همچنین بیان کرد: همه قوانین و کنوانسیون‌های حقوق بشردوستانه در غزه زیر پا گذاشته شده است. حمله به آمبولانس ها، انبارها و امدادگران هلال‌احمر، نقض قوانین بین المللی است. جمعیت های صلیب سرخ باید یک صدا  حمایت از مردم غزه را اعلام و این اقدامات را محکوم کنند. باید اقلام بشردوستانه جمع آوری شده را به مردم غزه برسانیم. درمان مجروحین و مصدومین از اهمیت زیادی برخودار است. علاوه بر این سوخت رسانی به مراکز درمانی بسیار مهم است و اگر سوخت نباشد در واقع اقدامی‌برای کشتار مجروحان منتقل شده به بیمارستان‌ها است.


رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: به خاطر وظیفه حرفه ای خودمان باید این نقص های آشکار حقوق بشردوستانه را پیگیری کنیم و برای محکوم کردن این اقدامات به مجامع بین المللی شکایت خواهیم کرد. حملات به مراکز درمانی غزه از سوی رژیم صهیونیستی، چالشی جدی برای کمک‌رسانی به غزه است، رژیم صهیونیستی از این طریق حتی حقوق بشردوستانه بیشتری را نقض می‌کند. نیروهای هلال احمر فلسطین باید در امنیت کامل امدادرسانی کنند. زبان خیلی از مجامع بین المللی در برابر این جنایات بسته شده ولی هلال احمر در برابر این نقض حقوق بشردوستانه کوتاه نخواهد آمد.
 

وی با اشاره به اینکه براساس مستندات جمع‌آوری شده درباره جنایت‌های وارد شده علیه کارکنان بشردوستانه با همراهی همتایان خود علیه رژیم صهیونیستی اعلام جرم می‌کنیم، چراکه نقض آشکار حقوق بشردوستانه در غزه در جریان است، گفت: ما می‌خواهیم مردم فلسطین بدانند که ما در کنار آن‌ها هستیم. برای کاهش آلام بشری و کمک به مردم غزه و فلسطین باید جامعه جهانی اقدامی عاجل داشته باشند.


۸۲ تُن بمب توسط رژیم صهیونیستی در هر کیلومتر مربع در غزه فرو ریخته شده است

در ادامه این نشست «خالد قدومی»، نماینده حماس در ایران ضمن تشکر از جمعیت هلال احمر ایران برای اعلام آمادگی و ارسال کمک به مردم غزه، گفت: کمک‌های ارسال شده به غزه ناکافی هستند؛ این منطقه روزانه به ۵۰۰ کامیون کمک نیاز دارد، اما روزانه حداکثر ۱۵ کامیون کمک وارد غزه می‌شود.


وی با اشاره به گستردگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمار بالای شهدای فلسطینی، سطح ویرانی‌های غزه ناشی از بمباران‌های رژیم صهیونیستی را بسیار بالا خواند و اظهار کرد: نیاز‌های اورژانسی غزه بسیار بالا هستند و مهم‌ترین آن سوخت برای وزارت بهداشت است؛ شهرداری‌ها، مشاغل و ... به میزان گسترده‌ای سوخت برای تولید آب و ارائه خدمات نیاز دارند.


نماینده حماس با ابراز نگرانی از تعطیل شدن بیمارستان‌ها به‌دنبال اتمام سوخت و تجهیزات، گفت: آنروا نیز از  جنایت‌های رژیم صهیونیستی در امان نمانده‌اند. با تجاوزهای رژیم صهیونیستی ۲ درصد از جمعیت نوار غزه قربانیان حمله رژیم صهیونیستی شده‌اند و هر یک دقیقه یک زخمی‌به بیمارستان‌های غزه اعزام می‌شود و آمار کودکان شهید ۶ نفر در ساعت و ۵ شهید خانم در ساعت است.
 

وی ادامه داد: ۸۲ تُن بمب توسط رژیم صهیونیستی در هر کیلومتر مربع در غزه ریخته شده است. ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی بر اثر بمباران آسیب دیده‌اند. بمباران‌ها به ۳۳ درصد از مدارس آسیب وارد کرده و ۹ درصد مدارس تخریب شده‌اند. همچنین سوخت مورد نیاز برای وزارت بهداشت در غزه ۱۰۰ هزار لیتر است.


نماینده حماس در تهران بیان کرد: امروز مردم تمام جهان با مردم فلسطین و بر علیه رژیم هستند. حدود ۷ هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی داریم و فقط حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آنها دارای پرونده هستند. بیش از ۳۱ نفر از این اسرا خانم هستند و بخش عمده‌ای از آنها حکم زندان ۳۶۰ ساله دارند. کودکان غزه به دلیل محاصره در خواب می‌میرند و حیات و زندگی کریمانه در غزه وجود ندارد.


وی در ادامه تصریح کرد: حماس در طوفان الاقصی علیه مناطق اشغالگر می جنگد و برای دفاع از خودمان است. این شهرک‌ها بر اساس قانون جز مناطق اشغال شده و جز میدان جنگ هستند. همچنین روز گذشته ۲۴ تانک رژیم صهیونیستی توسط حماس از بین رفت.
 

رژیم صهیونیستی عامدانه خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد

«علی خلیلی»، فعال رسانه‌ای فلسطینی نیز در این نشست با اشاره به هدف رژیم صهیونیستی برای کنترل رسانه‌ها، گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی از طریق رسانه‌های بزرگ اشغال فلسطین و جنایت‌های خود را به بهانه‌های غیرمنطقی توجیه می‌کند و به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده از رسانه به عنوان ابزاری برای اهداف شوم خود استفاده می‌کند.
 

وی در ادامه به کارزار‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی برای تغییر  و انحراف روایت‌ها اشاره کرده و افزود: آن‌ها از این طریق بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارند و روایت‌های رژیم اسرائیل را تقویت می‌کنند.


خلیلی همچنین به هدف قرار دادن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی عامدانه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را هدف قرار می‌دهد تا آن‌ها را از پوشش تحولات فلسطین و آشکار کردن واقعیت‌ها منصرف کنند که نمونه این سیاست به قتل رساندن شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره است.
 

بنا به گفته این فعال فلسطینی، رژیم صهیونیستی به‌صورت گسترده حقوق بین‌المللی بشردوستانه در مورد خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای را نقض می‌کند.
 

وی در ادامه به موارد متعددی از نقض حقوق بشردوستانه درباره خبرنگاران اشاره کرد و گفت: روزنامه‌نگاران فلسطینی برای افشای جنایت‌های رژیم صهیونیستی همچنان با شهامت و شجاعت به کار خود ادامه می‌دهند تا تلاش‌های ماشین رسانه‌ای اشغالگران و حامیان آن‌ها برای روایت دروغین از طوفان الاقصی را خنثی کنند.
 

با وجود جنگ، گرسنگی و آورگی اجباری حمایت مردم فلسطین از مقاومت ادامه دارد


«بتول سالم دیب»، پزشک فلسطینی از دیگر سخنرانان این نشست بود که روایت‌هایی از بازماندگان شهدای غزه در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی را قرائت کرد و گفت: این روایت‌ها نشان می‌دهد که مردم ما عاشق زندگی هستند؛ آن‌ها فقط عددی نیستند که باید در صورت شهادت شمرده شوند.
 

به گفته وی، فقط ساختمان‌های غزه با بمباران‌ها نابود نمی‌شوند، ما خاطرات و زندگی خود را از دست می‌دهیم؛ روزی می‌رسد که غزه را دوباره می‌سازیم.


این پزشک فلسطینی با اشاره به اینکه در غزه دیگر مکان امنی وجود ندارد و مردم فلسطینی هدف بمباران‌ها و قتل‌عام‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار دارند، گفت: آنچه در غزه رخ می‌دهد، جنگ گرسنگی و آوارگی اجباری است.

سالم دیب در ادامه سخنانش تاکید کرد: مردم ما با وجود این، بر ایستادن در سرزمین خود و حمایت از مقاومت تاکید دارند؛ ما در نهایت یا به پیروزی می‌رسیم یا شهادت. رژیم صهیونیستی باید بداند ما وطن خود را هرگز رها نخواهیم کرد؛ به مقاومت ادامه خواهیم داد تاپیروزی نهایی.


رژیم صهیونیستی هیچ جنایت جنگی را علیه مردم غزه از قلم ننداخته است

در ادامه این نشست «محمدهادی ذاکرحسین»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی توانسته در بازه زمانی کوتاه و در منطقه‌ای کوچک تمام جنایت‌های جنگی را مرتکب شود، گفت: قبلاً گفته می‌شد یک شورای حقوق بشری هست که نگذارد آنها مفاد حقوق بشری را نقض کنند اما در روزهای اخیر رسالت دیگری برای این شورا تعریف شده که مراقبت کنند نظامیان رژیم صهیونیستی هیچ جنایت جنگی را از قلم نیندازد!

وی به وجود 50 عنوان مجرمانه جنایت جنگی در اسناد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: گویی رژیم صهیونیستی عهد کرده که تمام این جنایات را مرتکب شود. برخی از این رفتارها از انتقال اجباری گرفته تا محروم کردن جمعیت غیرنظامی از مایحتاج زندگی، نقض اصل تفکیک، هدف قرار دادن جمعیت و اموال غیر نظامی، حملات به نهادهای امدادرسان، کادر درمانی و تأسیساتی که به امر درمان اختصاص یافته، هدف قرار دادن اماکن آموزشی، حمله به مساجد و کلیساها و ... از جنایت‌های جنگی هستند که رژیم اشغالگر اسرائیل روزانه مرتکب می‌شود.
 

ذاکر حسین ادامه داد: همانطور که دبیر کل سازمان ملل متحد گفت نباید فقط غزه امروز را دید بلکه باید تاریخ را نگاه کرد؛ رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت علیه بشریت در کرانه باختری و غزه شده است و در رأس آنها جنایت آپارتاید و سرکوب ساختاری اعراب را انجام می‌دهد. اگر زمانی داعش معروف شد که جنایت علیه بشریت و برده‌داری را احیا کرده و خرید و فروش زنان ایزدی را انجام می‌‌داد، رژیم صهیونیستی جنایت آپارتاید را مجدداً در جهان احیا کرده ست. در رأس جرایم رژیم اشغالگر اسرائیل جرم نسل کشی و نابود سازی تمام یا بخشی از ملت فلسطین وجود دارد.

این استاد دانشگاه در تحلیل این مسئله که اکنون چه باید کرد؟ گفت: نقد می‌کنند که نهادهای بین‌المللی اقدام فایده‌مندی انجام نداده‌اند؛ این نقد تاحدودی درست است. یکی از رسالت‌های نهادهای بین‌المللی حقوق بشر پیشگیری و پاسخگو کردن است که در این دو حوزه موفقیتی حاصل نشده اما یکی از کارکردهای این نهادها بحث ثبت حقیقت و کارکرد بیانی است که این کنشگری می‌تواند موفقیت آمیز باشد. آنچه در این روزهای فلسطین می‌گذرد یک جنگ روایتی است و رژیم اسرائیل هم در حال روایت سازی است و جنایت‌های خود را توجیه می‌‌کند.

وی در ادامه گفت: باید حقیقت ثبت شود چراکه جنایتکاران در تلاش برای تحریف واقعیت هستند. باید هنجارسازی شود؛ رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری عظیمی کرده و اقدام به هنجارسازی است؛ مثلاً به اماکن غیر نظامی حمله می‌کند و می گوید اگر جمعیت غیر نظامی در همان مناطق بمانند از دید آنها دیگر غیر نظامی نیستند. ما باید هنجارسازی تهاجمی داشته باشیم و وضعیت حقوقی شهرک‌های اسرائیلی را مطرح کنیم که تاکنون در حقوق بین‌الملل در خصوص آنها پاسخی داده نشده است که آیا افرادی که در مناطق اشغال شده حضور دارند و زندگی می‌کنند را می‌توان غیر نظامی نامید.


ایران خواستار حذف رژیم صهیونیستی از کمیسیون  مقام زن سازمان ملل است


«زهره الهیان»، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس نیز در این نشست در خصوص فجایع غزه و اظهار امیدواری از رسیدن کمک‌های داخلی هلال احمر به مردم غزه، گفت: غزه بزرگترین زندان رو باز جهان است که حق حیات از مردم آن سلب شده و واژه‌های حقوق بشری هم حتی گویای عمق این جنایت نیست. هلال احمر طرفیت بی بدیلی دارد و همیشه در خدمت به محرومین داخلی و خارجی بوده است. ما نیز در تلاش هستیم کمک های بشر دوستانه ایران با محوریت هلال احمر به دست مردم غزه برسد.


وی با اشاره به سلب حق سلامت و حق آزادی عقیده مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی در این روزها، یادآور شد: رژیم اشغالگر اسراییل هیچ‌گونه حقوق انسانی را برای مردم غزه قایل نیست و رفتارهایی نظیر سگ‌گردانی سربازان رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و حمله به کلیسای مسیحیان که باعث مرگ یک زن مسیحی با فرزندان چهارقلوی خود شد، سلب حق حیات، سلب حق آموزش، حقوق کودکان و نقض حقوق کودکان و آزادی عقیده، حمله به نمازگزاران، حمله به بیمارستان‌ها، حمله به کلیسا ها گواه بر این ماجراست.
 

الهیان با اشاره به سخنان یکی از اعضای جامعه حقوق بین‌الملل درباره عدم اثربخشی مجامع بین‌المللی ادامه داد: به راستی دادگاه‌های بین‌المللی، کنوانسیون حقوق کودک، سازمان ملل چه خاصیتی دارند که در برابر این ظلم‌ها سکوت کرده‌اند؟یونیسف الان کجاست و چه کمکی می‌تواند به کودکان غزه بکند؟ یونسکو کجاست و چه اقدامی‌برای حفظ ابنیه تاریخی می‌تواند انجام دهد؟ سازمان ملل در این جنگ رخ داده چه کاربردی دارد؟. رژیم صهیونیستی در حال به هم زدن نظم موجود جهانی است.
 

وی همچنین گفت: ما در مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرده‌ایم که به دادستانی کشور اجازه می‌دهد، برای رسیدگی به جرایم رژیم غاصب صهیونیستی دادگاه تشکیل دهد. رژیم صهیونیستی با کوچ اجباری مردم غزه به جنوب و بمباران این منطقه خواهان نسل‌کشی سراسری این مردم بی دفاع است.


رییس کمیته حقوق بشر مجلس در خصوص آخرین مکاتبات انجام شده با سازمان صلیب سرخ جهانی گفت: در یک اقدام هماهنگ پیگیر گفتگو با پارلمان‌های دنیا علی الخصوص کشور مصر در خصوص استقرار پزشکان و امکانات امدادی و درمانی مورد نیاز در مرز رفح برای درمان مجروحان هستیم. ما در نامه نگاری و رایزنی خود به دنبال حذف رژیم صهیونیستی از لیست نمایندگی صلیب سرخ جهانی بوده‌ایم.  رژیم صهیونیستی نه‌تنها ملاحظه‌ای نسبت به غیرنظامیان ندارد، بلکه کوچ اجباری را در دستور کار قرار داده تا ملت غزه را نابود کند، اما مردم غزه برای عزت خود ایستادند تا در سرزمین مادری خود برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.
 

وی ادامه داد: همه جنایت های حقوق بشری و جرایم جنگی یکجا در عزه در حال وقوع است و واژه‌های حقوق بشری گویای عمق این جنایات نیست. بایدن  رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد که بمب های هوشمند را برای رژیم صهیونیستی ارسال خواهد کرد. رژیم صهیونیستی درصدد است مردم غزه را با این بمب های هوشمند مورد حمله قرار دهد و حتی اینترنت را قطع کرده اند تا مستندات جنایات آنها به جهان مخابره نشود.


رئیس کمیته حقوق بشر در پایان تاکید کرد: کمیسیون مقام زن سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را باید از این کمیسیون حذف کند و رژیم صهیونیستی باید از صلیب سرخ جهانی هم حذف بشود.  پزشکان داوطلب ایران خواستار مستقر شدن در منطقه برای کمک به مردم هستند.
 

 

ارسال نظر: