X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 آبان 1402
تعداد بازدید خبر : 185
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 03 آبان,1402 | 11:51 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 03 آبان,1402 | 09:01 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 03 آبان,1402 | 11:51 ق.ظ

ایروانی: جمهوری اسلامی ایران خواستار آتش‌بس فوری در غزه است

  • ایروانی: جمهوری اسلامی ایران خواستار آتش‌بس فوری در غزه است

سفیر ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل ضمن رد قاطعانه اتهام‌های ضدایرانی آمریکا در موضوع تحولات فلسطین، گفت که ایران با جامعه بین‌المللی در تایید درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی همسو است.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل سه‌شنبه شب به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره تحولات خاورمیانه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین، گفت: ما شاهد کشتار‌های وحشیانه، جنایت‌ها و مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین در غزه هستیم که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است؛ حملات تروریستی به بیمارستان الاهلی که به کشته شدن بیش از ۵۰۰ غیرنظامی بی‌گناه از جمله زنان و کودکان منجر شد، تنها می‌تواند یک جنایت جنگی شنیع باشد.

این دیپلمات ارشد، تاکید کرد: همانطور که دبیرکل سازمان ملل در نشست امروز تاکید کرد، عملیات ۷ اکتبر فلسطین در خلاء انجام نشد؛ برای دهه‌ها، فلسطینیان از تاریخ دردناکی از اشغال، تجاوز، تبعیض و تحمیل سیاست‌های آپارتاید توسط رژیم اسرائیل رنج برده‌اند.

ایروانی با اشاره به اینکه به‎رغم حمایت موثر اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل از تصویب قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی در تایید حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و حمایت از مبارزات مشروع آنان از جمله از مقاومت مسلحانه، شورای امنیت متاسفانه در اقدام قاطع با موانعی روبرو بوده است، گفت: این مانع در درجه اول ناشی از حمایت‌های بی‌قیدوشرط آمریکا است که از حق وتو خود در بیش از ۴۰ قطعنامه در شورای امنیت استفاده کرده است؛ انفعال شورای امنیت به‌طرز تکان‌دهنده‌ای به رژیم اشغالگر جسارت وقیحانه‌ای بخشیده تا به ارتکاب جنایات فجیع‌تری دست بزند.

به گفته سفیر ایران در سازمان ملل، حقوق مسلم فلسطینی‌ها، از جمله حق تعیین سرنوشت و حق بازگشت، پیوسته با انکار و نقض شدید رژیم اشغالگر اسرائیل روبرو شده است.

ایروانی اظهار کرد: جامعه بین‌الملل، همراه با شورای امنیت، تعهدات اخلاقی و حقوقی دارند که نیازمند اقدام فوری است؛ تعهد آن‌ها برای ارائه حمایت همه‌جانبه از فلسطینی‌ها که شامل توقف تجاوز نظامی اسرائیل، برقراری آتش‌بس فوری، تضمین دسترسی بشردوستانه بدون مانع، بازگشایی گذرگاه مرزی رفع و تسهیل تحویل سریع تجهیزات ضروری به غزه است، باید تشدید شود.

سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به اظهارات اخیر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه دولت جو بایدن، گفت: امروز وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد به اشتباه ایران را مقصر بداند؛ ایران قاطعانه این اتهام‌های بی‌اساس را رد می‌کند؛ تعهد ما به صلح و ثبات منطقه‌ای تزلزل‌ناپذیر است؛ ایران با جامعه بین‌المللی در تایید درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف تجاوزات نظامی بی‌امان رژیم اسرائیل و نیز ضرورت توقف آوارگی اجباری بیش از یک میلیون نفر از غزه، همسو است.

ایروانی تاکید کرد: حمایت بی‌چون‌وچرای آمریکا از اشغال و تجاوز، آمریکا را به بخش بزرگی از معضلات تبدیل کرده است؛ آمریکا با همسویی آشکار خود با متجاوزان به قیمت کشته شدن مردم بی‌گناه فلسطین، درگیری را تشدید کرده است؛ ازاین‌رو، ارائه سریع پشتیبانی نظامی و لجستیکی از رژیم ستمگر اشغالگر، آمریکا را شریک جرم در کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه کرده است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: مایه تاسف است که امروز در این سالن، آمریکا، کانادا و برخی از کشور‌های غربی تلاش کردند تا جای ظالم و مظلوم را عوض کنند؛ این کشور‌ها دفاع از خود و حق تعیین سرنوشت مردم مظلوم فلسطین را با تروریسم یکی می‌دانند و تلاش می‌کنند برای رژیم اشغالگر اسرائیل، حق ناعادلانه دفاع از خود قائل باشند.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل، تصریح کرد: حقوق بین‌الملل در این مورد روشن است: هیچ شرطی برای رژیم اشغالگر برای استناد به حق دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور وجود ندارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به حمایت کامل خود از حقوق مشروع مردم فلسطین ادامه می‌دهد؛ تعهد ما این است که تا پایان اشغال در کنار آرمان فلسطین باشیم.

 

ارسال نظر: