X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 29 مهر 1402
تعداد بازدید خبر : 158
تاریخ ثبت : یکشنبه, 30 مهر,1402 | 12:40 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 29 مهر,1402 | 01:31 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 01 آبان,1402 | 10:24 ق.ظ

دومین گزارش کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل درباره حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی

  • دومین گزارش کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل درباره حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی

دومین گزارش کمیسیون مستقل تحقیقات که به نشست 78 مجمع عمومی ارائه شده بود، منتشر شد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، در این گزارش که البته قبل از آغاز دوره جدید حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین تهیه و تکمیل شده بود، استفاده از زور توسط رژیم اسرائیل و عملیات نظامی و پلیس اسرائیل در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی و اسرائیل مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته ناوی پیلای، رئیس کمیسیون: «گزارش ما دردناک و به موقع است. تأکید گزارش بر این است که تنها راه برای پایان دادن به خشونت و دستیابی به صلح پایدار، رعایت دقیق قوانین بین‌المللی در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی است. این امر مستلزم رسیدگی به علل اصلی درگیری، از جمله اشغال سرزمین فلسطین، و اجازه دادن به فلسطینی ها برای استیفاء حق تعیین سرنوشت خود است».

پیلای افزود: «جنایاتی که از 7 اکتبر (15 مهر) شاهد آن بوده ایم، فوریت بی سابقه ای را به نتیجه گیری ها و توصیه های ما اضافه کرده است. غیرنظامیان و اشیاء غیرنظامی همیشه باید مورد حمایت و محافظت قرار گیرند و آنها هرگز یک هدف مشروع شمرده نمی شوند. همه طرف ها باید به وظیفه خود برای حمایت از آنها تحت حقوق بین الملل بشردوستانه پایبند باشند».


در نتیجه گیری این گزارش، کمیسیون اظهار داشت: خسارات و تلفات ناشی از حملات اسرائیل متناسب با اهداف نظامی نبوده و بنابراین، این اقدامات نیز جنایت جنگی محسوب می شوند. همچنین کمیسیون، جلوگیری از ورود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به غزه را نقض حقوق بین الملل بشردوستانه خواند.

کمیسیون همچنین اظهار داشت که تاریخچه حملات نظامی و هوایی اسرائیل به غزه باید در چارچوب گسترده‌تری از اشغالگری اسرائیل در نظر گرفته شود که قصد پایان دادن به آن را هم ندارد. عملیات نظامی اجرای قانون و حمله به غزه، با اهداف تضعیف مخالفت با اشغالگری، تجزیه انسجام سیاسی فلسطین و در نهایت جلوگیری از ایجاد و عملکرد دولت آزاد فلسطین انجام شده است.

کمیسیون در گزارش خود اشاره نمود که نیروهای امنیتی اسرائیل از زور بیش از حد و ابزارهای بی‌رویه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در اسرائیل و کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی استفاده کردند که منجر به آسیب‌های جدی به افراد از جمله مرگ و جراحات دائمی شد. همچنین، کمیسیون بر این باور است که یک روند آشکار برای متفرق کردن تظاهرات با استفاده از خشن‌ترین و اغلب مهلک‌ترین واکنش‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی وجود دارد.

این گزارش در نهایت به اسرائیل توصیه کرد تا به صورت واضح بین "شرایط اجرای قانون" و "منازعات" تمایز قائل شده و در "عملیات اجرای قانون"، چارچوب حقوق بین‌الملل بشر را در راستای عمل به تعهدات خود به عنوان یک قدرت اشغالگر، اعمال کند؛ قوانین تعاملات را بازنگری و اصلاح کند؛ تحقیقات مستقل، بی طرفانه و کامل در مورد نقض احتمالی حقوق بین الملل بشردوستانه در غزه را تضمین نماید؛ و به عمل خودداری از تحویل اجساد و اطلاعات به خانواده های قربانیان پایان دهد.

گزارش همچنین توصیه کرد تا دیوان بین‌المللی کیفری، تحقیقاتی در مورد وضعیت کشور فلسطین، از جمله شناسایی افرادی که مسئولیت فرماندهی در قتل ابوعاقله بودند را در اولویت قرار دهد. همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست که اسرائیل را در ضمیمه‌های گزارش سالانه بعدی درباره کودکان و منازعات مسلحانه مطابق با قطعنامه 1379 (2001) شورای امنیت فهرست نماید.


 

ارسال نظر: