X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 مهر 1402
تعداد بازدید خبر : 181
تاریخ ثبت : جمعه, 28 مهر,1402 | 10:14 ق.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 27 مهر,1402 | 09:34 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : جمعه, 28 مهر,1402 | 10:15 ق.ظ

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف قتل‌عام زنان و کودکان در غزه شد

  • کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف قتل‌عام زنان و کودکان در غزه شد

حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و مناطق غیرنظامی و کشتار زنان و کودکان در نوار غزه شد.

 


 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، سخنگوی دفتر کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای در واکنش به تحولات غزه، اظهار داشت: با کشته شدن حیرت آور ۴۲۰۰ نفر، آواره شدن بیش از یک میلیون نفر تنها در ۱۰ روز اول جنگ رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان و تبدیل شدن مناطق وسیعی در نوار غزه به ویرانه، نگرانی شدیدی در مورد تلفات غیرنظامیان در روزهای آینده داریم.

در ادامه این بیانیه آمده‌ است: هیچ نشانه ای از کاهش عملیات نظامی وجود ندارد. ادامه محاصره غزه، بر تامین آب، غذا، دارو و سایر نیازهای اولیه تاثیر می گذارد و هر روز نشانه هایی از نقض حقوق جنگ و حقوق بین الملل بشر دیده می شود تعداد قربانیان شامل تعداد زیادی زن و کودک و همچنین حداقل ۱۱ روزنامه نگار فلسطینی، ۲۸نفر از کادر پزشکی و ۱۴ همکار سازمان ملل است.

کمیساریا می‌افزاید: هنوز مشخص نیست که چند جسد دیگر ممکن است در زیر آوار دفن شده باشند، بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را از دست داده اند و از سرنوشت نامعلوم خود وحشت دارند، با توجه به تعداد زیاد مراکز بهداشتی که تحت بمباران قرار گرفته اند، نگرانی های جدی در مورد دسترسی به مراقبت های پزشکی برای هزاران مجروح، ۵۰۰۰۰ زن باردار و همچنین افرادی که مشکلات مزمن جسمی و روانی دارند، وجود دارد خشونت و درگیری های کنونی، وضعیت برخورداری افراد از حق سلامت که قبلاً هم به صورت کامل استیفاء نمی شد را وخیم تر می کند.

وی تاکید می‌کند: حمله به مراکز درمانی، پرسنل پزشکی و مجروحان و بیماران بر اساس حقوق بین الملل بشردوستانه ممنوع است. گزارش‌های هولناک مبنی بر اینکه غیرنظامیانی که تلاش می‌کنند به جنوب غزه نقل مکان کنند توسط یک سلاح انفجاری مورد اصابت قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند، باید به طور مستقل و کامل مورد بررسی قرار گیرند، همانطور که تمامی اتهامات مربوط به نقض جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه نیز باید بررسی شوند.

کمیساریای عالی سازمان ملل از نیروهای رژیم اسرائیل خواست تا از هدف قرار دادن غیرنظامیان و اشیاء غیرنظامی یا اقدام به بمباران منطقه، حملات بی رویه یا نامتناسب خودداری کرده و اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان، ایراد جراحت به غیرنظامیان و آسیب به اشیاء غیرنظامی اتخاذ کنند.

وی، همچنین ضمن تکرار درخواست سازمان ملل مبنی بر توقف اعمال محدودیت های بشردوستانه به منظور فعال کردن ارسال کمک و جلوگیری از رنج و مرگ بیشتر جمعیت غیرنظامی غزه که در حال حاضر تحت محاصره قرار گرفته اند، تضمین دسترسی فوری و بلامانع بشردوستانه را امری ضروری اعلام نمود.

سخنگوی دفتر کمیسر عالی همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی و همچنین، کشته شدن ۵۲ فلسطینی در کرانه باختری توسط نیروهای امنیتی اسرائیل و پنج فلسطینی دیگر توسط شهرک نشینان از ۷ اکتبر تاکنون، از مقامات اسرائیلی خواست تا اطمینان حاصل کنند نیروهای امنیتی اسرائیل از استفاده از گلوله جنگی خودداری کرده و از آنها خواست اقدامات فوری برای پایان دادن به خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها و تضمین حمایت از مردم فلسطین را اتخاذ نمایند.

وی، در نهایت اعلام نمود باید اطمینان حاصل شود که کمک های بشردوستانه نجات دهنده برای جلوگیری از تلفات غیرضروری بیشتر، به غیرنظامیان در منطقه نوار غزه می رسند.

سخنگوی دفتر کمیسر عالی که پیشتر نیز نسبت به صدور بیانیه ای در این حوزه مبادرت ورزیده بود، در بیانیه قبلی خود موارد ذیل را مورد اشاره قرار داده بود:
- غیرنظامیان هرگز نباید به عنوان ابزار معامله استفاده شوند با این حال، ما همچنان پیام‌های دلخراش درماندگی را از مردم غزه دریافت می‌کنیم که وحشت‌زده از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر نقل مکان می‌کنند و به دنبال امنیت دست نیافتنی هستند.
- تاکنون بیش از ۲۷۰۰ نفر از غیرنظامیان کشته شدند، ما از رژیم اسرائیل می‌خواهیم که احترام کامل به حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر را در تمامی عملیات های نظامی تضمین کند و حملات هوایی و حملات توپخانه ای که قبلاً منجر به تخریب بخش های بزرگی از محله های پرجمعیت غزه شده است را متوقف نماید.
- مقامات اسرائیل ساعاتی پیش اعلام کردند که کل جمعیت غزه در شمال وادی غزه باید به جنوب غزه نقل مکان کنند این دستور، بیش از یک میلیون فلسطینی از جمله کودکان، سالمندان و افراد بیمار را تحت تأثیر قرار داده است و آنها را مجبور به نقل مکان با وسایل نقلیه کم یا بدون وسایل نقلیه و با ضمانت های اندک برای امنیت خود در میان تداوم خصومت ها می کند ما درخواست سخنگوی دبیرکل سازمان ملل را برای لغو این موضوع و اجتناب از یک وضعیت فاجعه بار تکرار می کنیم.
- حقوق بشردوستانه بین المللی حمایت ویژه ای را برای افراد و اشیاء خاص محافظت شده، از جمله پرسنل پزشکی، واحدهای پزشکی، حمل و نقل پزشکی، پرسنل و اشیاء امداد بشردوستانه و همچنین اموال فرهنگی اعطا می کند.
- «محاصره کامل» اعلام شده توسط اسرائیل در حال حاضر منجر به یک فاجعه انسانی در غزه شده است، به طوری که تخمین زده می شود بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر در غزه آواره شده اند، نیروگاه برق کار نمی کند و کمبود جدی آب وجود دارد هیچ گونه سوخت، غذا، آب یا تجهیزات پزشکی مجاز نیست و این امر کل جمعیت غزه را در معرض خطر قرار می دهد چنین مجازات دسته جمعی غیرنظامیان به شدت توسط حقوق بین الملل ممنوع است.
- ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از همه کشورها می خواهد که در اجرای فوری ایجاد یک راه بشردوستانه برای اطمینان از دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک های بشردوستانه، به طرفین درگیری پافشاری کرده و به آنها کمک کنند ما نباید به گذشته نگاه کنیم و افسوس بخوریم که هر کاری که در توان داشتیم را برای جلوگیری از یک فاجعه انجام ندادیم.
- در بسیاری از کشورهای جهان، سخنان نفرت پراکنانه و اسلام‌هراسی نیز گسترش یافته است کمیساریای عالی عمیقاً در این باره ابراز تاسف می‌کند.

 


 

ارسال نظر: