X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 مهر 1402
تعداد بازدید خبر : 128
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 25 مهر,1402 | 02:53 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 25 مهر,1402 | 09:49 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 25 مهر,1402 | 02:53 ب.ظ

کوتاهی نهادهای حقوق بشری در رسیدگی به جرایم رژیم صهیونیستی

  • کوتاهی نهادهای حقوق بشری در رسیدگی به جرایم رژیم صهیونیستی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن اشاره به کوتاهی نهادهای حقوق بشری در رسیدگی به جرایم رژیم صهیونیستی، می‌گوید که رژیم صهیونیستی با حمایت غرب به جنایت‌های خود علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد و نهادهای بین‌المللی در این باره سکوت کرده‌اند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، شنبه هفته گذشته مقاومت اسلامی فلسطین عملیات طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد که این حمله غافلگیری بزرگی را برای رژیم صهیونیستی به همراه داشت.

طوفان الاقصی تاکنون هلاکت حدود هزار و ۵۰۰ صهیونیست را به همراه داشته و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی در روز‌های اخیر جنایت‌های خود را علیه ساکنان غزه تشدید کرده است؛ از محاصره کامل و قطع آب و برق و سوخت گرفته تا هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، مدارس و تاسیسات زیرساختی.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه با نگاهی به روند پیروزی‌های مقاومت فلسطین، به نظر می‌رسد که تمام تلاش رژیم صهیونیستی با حمایت نظام سلطه و نهاد‌های بین‌المللی بر این موضوع معطوف است که بتواند جبهه مقاومت فلسطین را زمین‌گیر کند، گفت: رژیم صهیونیستی هیچ چاره‌ای در جبهه‌های نبرد و میادین مبارزه ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی چاره‎ای ندارد مگر اینکه پشت جبهه‌ها و به‌ویژه نوار غزه را به طور مستمر با انواع و اقسام مهمات مانند بمب‌های فسفری و موشک‌های لیزری هدف حمله قرار دهد.

وی ضمن بیان این موضوع که رژیم صهیونیستی از اهداف عملیات طوفان الاقصی و پشتیبانی ملت غزه از این عملیات، بی‌خبر است، بیان کرد: رژیم صهیونیستی تصور کرده که می‌تواند روحیه مردم غزه و رزمندگانی را که در عمق سرزمین‌های اشغالی در حال مبارزه با این رژیم هستند، تضعیف و آن‌ها را متوقف یا به عقب براند.

صدرالحسینی ضمن اشاره به اینکه نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، نهاد‌های مرتبط با حقوق بشر، حقوق کودک و همه کنوانسیون‌های حمایت از بشر ساکت و نظاره‌گر جنایت‎های رژیم صهیونیستی هستند، عنوان کرد: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که فلسطین با حمایت مردم غزه به این نقطه رسیده است که شهادت همراه با احتمال بالای پیروزی، بهتر از شهادت تدریجی است که در طول دهه‌ها بر ملت فلسطین تحمیل شود.

این کارشناس مسائل بین‎الملل درباره نوع نگاه مقام‎ها و رسانه‌های غربی به تحولات اخیر نوار غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی، گفت: موضوع برخورد‌های دوگانه که همزمان در طول روزهای گذشته نسبت به اوکراین و نسبت به فلسطین مشاهده می‌کنیم، ذات واقعی نظام سلطه در حوزه امپراطوری رسانه است.

وی با اشاره به موضع نهاد‌های بین‎المللی درباره رویدادهای اخیر غزه، توضیح داد: آنجایی که حمایت از انسان غربی است مجموعه نهاد‌های بین‌الملل حمایت همه‌جانبه را انجام می‌دهند، اما جایی که صحبت از استقلال و مقابله با نظام سلطه از سوی گروه‌ها و جریانات و یا کشور‌های مستقل به میان می‌آید، ما چند برخورد را در روز‌های اخیر شاهد بودیم؛ نخست سکوت، دوم بزرگنمایی کشته‌های رژیم صهیونیستی و سوم موضوع مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی با انواع و اقسام دروغ‌ها و ساخت کلیپ‌ها و گزارش‌های مختلف خبری؛ در حقیقت این دوگانگی نگاه و دوگانگی ارزش‌گذاری را کاملا شاهد هستیم.

صدرالحسینی در ادامه به موضوع اصول و قواعد بین‌المللی در جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخت و گفت: ما در حقوق بین‌الملل موضوعی را به نام حقوق بشردوستانه داریم که در این حقوق بشردوستانه حتی قوانین جنگی در زمان جنگ اجازه نسل‌کشی، آواره کردن، قتل و غارت، محاصره و جلوگیری از انتقال سوخت و مواد غذایی و دارو داده نمی‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، اضافه کرد: متاسفانه تمام کنوانسیون‌ها، مفاد حقوق بشر و بشردوستانه در این روزها زیر پا گذاشته شده و البته به خوبی می‌دانیم که در صورت تصویب موضوع یا قانونی در شورای امنیت سازمان ملل، این قوانین از سوی آمریکا وتو خواهد شد و در این قسمت نیز تفاوت قابل توجهی را شاهد هستیم؛ به مفهوم اینکه در این حوزه هم نهاد‌های بین‌المللی هیچگونه راهکاری برای رساندن حقوق حقه مصرح در سازمان ملل را ندارند.

وی همچنین به کوتاهی نهاد‌های بین‌المللی مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل و یا دیوان کیفری بین‌المللی در رسیدگی به جرایم ارتکابی از سوی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان پرداخت و اظهار کرد: در ارتباط با این موضوع دوگانگی وجود دارد و اجازه استفاده از کنوانسیون‌های حقوق بشری به فلسطینیان که یکی از اعضای دائمی این کنوانسیون‌ها هستند، داده نمی‌شود؛ یک جنگ نابرابر و حمایت ظالمانه را از جانب نظام سلطه به‌ویژه از سوی آمریکا شاهد هستیم.

طبق گزارش میزان، صدرالحسینی در پایان با بیان اینکه هیچ امیدی به نهاد‌های بین‌المللی برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی وجود ندارد، گفت: تنها امید نسبی که وجود دارد به مجمع عمومی سازمان ملل است؛ در مجمع عمومی سازمان ملل شاید امکان پیگیری این موضوع وجود داشته باشد که بخشی از حقوق مصرح در منشور سازمان ملل به فلسطینیان برسد.

 

ارسال نظر: