X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 22 مهر 1402
تعداد بازدید خبر : 228
تاریخ ثبت : شنبه, 22 مهر,1402 | 09:02 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 22 مهر,1402 | 08:52 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 22 مهر,1402 | 09:09 ق.ظ

«طوفان الاقصی» نوید بخش تحقق حق بازگشت فلسطینیان

  • «طوفان الاقصی» نوید بخش تحقق حق بازگشت فلسطینیان

عملیات طوفان الاقصی را می توان عملیاتی مهم در استیفای حق بازگشت فلسطینیان بعنوان حق بنیادین فراموش شده پس از هفت دهه تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین دانست. حق مهمی که علی رغم تاکید قطعنامه مجمع عمومی سال‌ها به فراموشی سپرده شده است.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، فاطمه ابراهیمی، دکترای حقوق بین‌الملل ، مدرس و پژوهشگر حقوق بین الملل در یادداشتی درخصوص عملیات طوفان الاقصی نوشت: عملیات طوفان الاقصی را می توان عملیاتی مهم در استیفای حق بازگشت فلسطینیان بعنوان حق بنیادین فراموش شده پس از هفت دهه تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین دانست. حق مهمی که علی رغم تاکید قطعنامه مجمع عمومی سال‌ها به فراموشی سپرده شده است. شاید این عملیات را بتوان نوید بخش خاتمه یافتن آوارگی ملت مظلوم فلسطین دانست.  

سالها قبل با تصویب قطعنامه 181 مورخ 29 نوامبر 1947 در مجمع عمومی بر خلاف تمامی قوانین و مقررات بین المللی و مشروعیت بخشیدن به تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی با عنوان طرح تقسیم فلسطین، عده ی زیادی از فلسطینیانی که ساکن محدوده ی سرزمینی اعطا شده به اسرائیل بودند، با کوچ اجباری و آوارگی مواجه شدند. پس از آن رژیم تجاوزگر صهیونیستی در تجاوزی مجدد به سرزمین های متعلق به فلسطینیان در سال 1948، 78 درصد از مساحت باقی مانده فلسطین را به اشغال در آورد و  مجدداً در سال 1967 نیز نوار غزه و کرانه باختری را مورد حمله و اشغال قرار داد. بدین ترتیب با حملات و تجاوز نامشروع و برخلاف مقررات حقوق بین الملل رژیم غاصب صهیونیستی، دولت مستقل فلسطین عناصر تشکیل دهنده ی یک دولت را از دست داد و از فهرست کشورهای عضو سازمان ملل متحد حذف شد و عده ی زیادی از اتباع این کشور به اجبار از سرزمین مادری و املاک شخصی خویش اخراج و پناهنده و یا آواره در سایر کشورها شدند و عده ای نیز به زندگی سخت در سرزمین های اشغالی ادامه می دهند.

برای تشکیل کشور مستقل فلسطین بازگشت فلسطینیان به سرزمین مادریشان امری ضروری است لذا بازگشت آوارگان به سرزمین اصلی خود آرزوی همیشگی آنها بوده است، حقی که از طرف صهیونیستها و شرکای غربی آنها همواره مورد انکار قرار گرفته است. در اجلاس کمپ دیوید دوم، نماینده وقت فلسطین آقای یاسر عرفات در موضوع قبول عدم بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن اصلی خود که در قرارداد اسلو تصریح شده بود و واگذاری بیت المقدس به رژیم صهیونیستی ، بشدت تحت فشار قرار گرفت. خبر چشم پوشی از موضوع مهم و حساس بیت المقدس و بازگشت آوارگان، جهان اسلام بویژه فلسطینیان را برآشفت و موج جدیدی از انتفاضه آغاز شد که یکی از اهداف آن مطالبه حق بازگشت آوارگان فلسطینی است. متاسفانه پروژه عدم بازگشت قطعه ی نهایی پازل رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی است که آنها بشدت بر آن اصرار می ورزند. آنها ابتدا مردم فلسطین را از سرزمین خود آواره کرده و اموالشان را مصادره کردند و جمعیت فلسطینیان را تقلیل دادند و سپس با شهرک سازی در زمین های متعلق به آنها یهودیان را از سراسر جهان جمع کرده و جمعیت یهودیان را افزایش دادند تا بتوانند دولت نامشروع و تصنعی خود را با نقض قاعده ی آمره  و مهم عدم تجاوز در حقوق بین الملل تاسیس کنند.

از بدو تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی، این رژیم بیش از 750 هزار فلسطینی را مجبور به کوچ اجباری کرد در حالیکه بر اساس حقوق بین الملل کوچ اجباری و اخراج فلسطینیان از خانه و کاشانه خود و سرزمین مادریشان از مصادیق پاکسازی نژادی محسوب می شود و مسئولیت کیفری عاملان و مسئولیت بین المللی رژیم غاصب را محقق می کند. این افراد و سایر فلسطینیان که بعلت جنگ نابرابر 1948 و 1967 و سایر جنگ‌ها و فجایع در سرزمین اشغالی فلسطین مجبور به ترک وطن خود و پناهنده یا آواره سایر کشورها شدند، بر اساس کنوانسیون حمایت از پناهندگان حق بازگشت به کشور خود را دارند. در حال حاضر بیش از دو سوم از جمعیت مردم فلسطین بیشترین و قدیمی ترین جمعیت پناهندگان جهان را تشکیل می دهند.

طبق جدیدترین آمارهای رسمی فلسطین، تعداد کل آوارگان فلسطینی مقیم داخل و خارج آن حدود ۵.۹ میلیون آواره است که دارای حق بازگشت به سرزمین اصلی خود را بر اساس مقررات و حقوق بین الملل هستند. از جمله در قطعنامه شماره ۱۹۴ که در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۸ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد، بصورت صریح ذکر شده است آوارگان فلسطینی حق بازگشت و دریافت غرامت دارند اما متاسفانه تاکنون نه تنها این حق مهم اجرا نشده است بلکه همواره مورد انکار رژیم غاصب صهیونیستی و هم پیمانانشان قرار گرفته است. فلسطینیان آواره از وطن همچون سایر انسان ها بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی و سیاسی حق دارند، هر کشوری از جمله کشور خود را ترک کنند یا به کشور خود بازگردند و نمی‌توان آنها را از بازگشت به کشورشان منع کرد.

بر این اساس رژیم غاصب صهیونیستی طبق تعهدات حقوق بشری خود همچون سایر کشورها موظف به احترام به این حق و حمایت و اجرای آن است. اما متاسفانه علی رغم شناسایی این حق بشری در اسناد مهم بین المللی و تاکید بر حق بازگشت فلسطینیان در بیش از 110 قطعنامه سازمان ملل متحد، رژیم غاصب صهیونیستی هیچگاه پایبند به آن نبوده است و با تصویب قوانین مختلف مانع تحقق حق بازگشت فلسطینیان شده است. امروز سالها صبر و شکیبایی برای انتظار ستادن حق مردم مظلوم فلسطینی در چارچوب سازمان ملل متحد به پایان رسیده و دفتر ناکارآمدی این سازمان به آخرین برگ رسیده است لذا فلسطینیان برای دفاع از حقوق مسلم خود از جمله حق بازگشت بار دیگر تلاش وافری را در قالب طوفان الاقصی شروع کرده اند که می تواند با حمایت انسانهایی با وجدان های بیدار به نتیجه برسد.


 

ارسال نظر: