X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1402
تعداد بازدید خبر : 132
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 21 شهریور,1402 | 06:40 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 21 شهریور,1402 | 10:26 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 21 شهریور,1402 | 06:42 ب.ظ

آخرین اقدامات دستگاه قضا برای پرونده حمید نوری و تامین آزادی‌های مشروع

  • آخرین اقدامات دستگاه قضا برای پرونده حمید نوری و تامین آزادی‌های مشروع
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور خبرنگاران امروز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه برگزار شد.

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در جمع اصحاب رسانه درباره آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی گفت: پرونده پس از بررسی و تحقیق جامع با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده و در وقت رسیدگی است. وکلای متهمان در دو نوبت پرونده را مطالعه کرده‌اند.

جزئیات دستگیری یک شهروند سوئدی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت سوئد هفته گذشته اعلام کرده که یک شهروند این کشور بیش از یک سال است که در ایران بازداشت شده است، گفت: این تبعه سوئدی جرایمی را در سرزمین جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده که بر اساس آن جرایم رسیدگی‌های مقدماتی صورت گرفته و وی با قرار قانونی به زندان اعزام شده است.

ستایشی گفت: تحقیقات در خصوص این فرد در حال نهایی شدن است و در روزهای پیش رو پرونده وی با تصمیم نهایی دادسرا به دادگاه صالح ارسال خواهد شد.

آخرین اقدامات قضایی برای پرونده حمید نوری

ستایشی درباره آخرین اقدامات قضایی برای پرونده حمید نوری گفت: هر روزی که می‌گذرد ابعاد جدیدی از فاجعه حقوق بشری علیه حمید نوری روشن می‌شود و این ابعاد هرکدام شاخص‌های زیر پا قرار دادن حقوق مسلم بشریت هستند.

وی گفت: از روز اول مشخص بود که همه این موارد مهندسی شده است، راه برای استفاده برابر از حقوق قانونی از ابتدا به روی آقای نوری بسته شده است، شهود تهدید می‌شوند آیا تهدید شهود مغایر اصول مسلم دادرسی نیست؟ طرف دیگر که در مقام شاکی است از کشور دیگر شهود خود را به دادگاه می‌اورد.

وی با بیان اینکه وظیفه دادستان تامین امنیت شهود است گفت: سابقه ندارد که دادستان شهود را تهدید کند وظیقه دادستان تامین امنیت شهود است نه مانع تراشی برای حضور آن‌ها، این موضوع نگران کننده است، وجدان جامعه بشری و حقوق بشر کجاست؟ این‌ها همه محدودیت‌هایی است که وجود دارد.

ستایشی گفت: دو جلسه دیگر از مجموعه جلسات دادگاه تجدید نظر آقای نوری در هفته گذشته برگزار شد، دادستانی سوئد از پذیرش شهودی که از طرف آقای نوری معرفی شدند و حاضر بودند در مورد اتهامات وارده بر وی شهادت دهند و حقایق را بگویند جلوگیری کرده است.

وی گفت: بررسی مدارک و قرائنی به صراحت نشان می‌دهد پلیس سوئد به صورت نامحسوس از طریق یک عضو ایرانی الاصل خود از آقای نوری جاسوسی می‌کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این دادرسی قطعا دادرسی منصفانه‌ای نیست، گفت: درصدد تغییر شرایط ضد حقوق بشری نگهداری آقای نوری هستیم و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تاسف جدی خود را نسبت به این شرایط اعلام می‌داریم، گفت: باشد که مجامع حقوق بشری و دادگاه سوئد و قضات آن که به استواری رای و رعایت موازین سوگند خورده اند بتوانند به این مسائل بپردازند و حق این فرد را تادیه کنند.

اقدامات دستگاه قضایی در تامین آزادی‌های مشروع

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه درخصوص گسترش آزادی‌های مشروع به عنوان یکی از مطالبات رهبری از قوه قضاییه، چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: برای پیگیری مطالبات رهبری قرارگاهی ایجاد شده است و بنا شد این قرارگاه کار خود را استمرار دهد. برای آزادی‌های مشروع ۴ پروژه تعریف شده است که برای هرکدام از پروژه‌ها اعم از اقدامات و انتخاب مسئولان آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی نیز شده است و برای پاسخگویی به مطالبات ایشان بازه زمانی ۳ الی ۶ ماه و همچنین بازه اثربخشی ۹ ماهه در نظر گرفته شده است.

ستایشی با اشاره به تدوین لایحه آزادی‌های مشروع گفت: جامعه هدف در این حوزه تدوین شده و سیاست‌های گسترش آزادی‌های مشروع ذیل سیاست‌های کلی قضایی تدوین شده است. همچنین پیش نویسی برای لایحه تدوین شده و پیگیری‌ها برای تصویب این لایحه درحال انجام است. معاونت حقوقی قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر مکلف به انجام این پروژه هستند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته آزادی‌های مشروع با همکاری مجلس و قوه قضاییه با هدف شناسایی هدف‌ها و رفع مشکلات موجود گفت: تدوین دستورالعمل‌های لازم و پیگیری و ارائه گزارش‌های مربوطه از جمله برنامه‌ها است. همچنین گزارش‌های مردمی در حوزه آزادی‌های مشروع و پیگیری مطالبات نیز در حال انجام است و تمامی گزارش‌ها تا حصول نتیجه دنبال می‌شود. ساماندهی تشکل‌ها برای اعلام نقض آزادی‌های مشروع، پیگیری مجدانه و بی وقفه در خصوص گزارش‌های واصله و اعلام و انعکاس گزارش‌ها نیز از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم.

وی درباره بازنگری فرآیند نظارت حقوق شهروندی در استان‌ها گفت: طراحی ساختار مناسب برای تشکیل دبیر خانه حقوق شهروندی در استان‌ها، اصلاح فرایند بازرسی، تشویق جامعه هدف یعنی کسانی که موضوع حقوق شهروندی هستند، تعیین سازوکار‌های گزارش‌های حقوق شهروندی و تعیین شعب ویژه رسیدگی به جرایم حوزه نقض حقوق شهروندی در مراکز استان‌ها از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم. گفتنی است که پژوهشگاه قوه قضاییه نشست علمی با نخبگان در دو محور تبیین مفهوم و مصادیق آزادی‌های مشروع و نقش قوه قضاییه در گسترش آزادی‌های مشروع را در سوم مرداد ماه برگزار کرد که مشروح آن اعلام خواهد شد.

برچسب ها:
ارسال نظر: