X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 مرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 209
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 17 مرداد,1402 | 07:21 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 17 مرداد,1402 | 07:01 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 17 مرداد,1402 | 07:21 ق.ظ

ریچارد فالک هتک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک را محکوم کرد

  • ریچارد فالک هتک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک را محکوم کرد
گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل ضمن محکومیت قرآن سوزی، گفت: هتک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک، نشان دهنده یک سوءگیری گسترده‌ ضد مهاجران غیر اروپایی است که جریان سیاسی از آن حمایت کرده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، «ریچارد فالک» گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای ویدئویی درباره هتک حرمت قرآن کریم، گفت: هیچ هدف قانونی در موافقت با اقدام گروه ها برای سوزاندن متون مقدس مذهبی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این کار هیچ هدف سازنده ای در برندارد، افزود: من فکر می کنم دلایل قاطعی برای ممنوع کردن (این گونه اعمال) وجود دارد.

فالک درباره مرز بین آزادی بیان و اعمالی که ممکن است برای باورهای مذهبی توهین‌آمیز تلقی شود، گفت: اگرچه این اقدامات می‌توانند زیر چتر «آزادی بیان» درنظر گرفته شوند, اما در برخی موارد می‌توانند با «شکل‌گیری رفتار خشونت‌آمیز» ارتباط داشته باشند.

وی در مورد محدودیت آزادی بیان در مواردی که مثلاً امنیت را تهدید می کند، گفت: در مواردی که آزادی بیان تهدیدی برای امنیت باشد، می توان آن را محدود کرد.

استاد بازنشسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه پرینستون ادامه داد: کشورهای مختلف اروپایی در مقایسه با آمریکا دیدگاه محدود تری نسبت به آزادی بیان دارند و بیشتر نگران جلوگیری از جنایات ناشی از نفرت هستند.

وی تصریح کرد: بنابراین، این نوع اقدامات می‌تواند تحت محدودیت گسترده سخنان تنفرآمیز که برای مثال در انگلیس و آلمان وجود دارد، ممنوع شود.

فالک همچنین گفت: سوزاندن قرآن را می‌توان «در حوزه سخنان نفرت‌انگیز» درنظر گرفت، اما این موضوع به سابقه یک کشور یا منطقه خاص نیز بستگی دارد.

وی بیان کرد: کشورها می توانند قوانینی را برای جلوگیری از حمله به کتب مقدس تصویب کنند و تاکید کرد که این قوانین در این مرحله از حمایت بین المللی قابل توجهی برخوردار خواهند بود.

گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل یادآور شد: قطعنامه اخیر سازمان ملل در زمینه اهانت به کتب مقدس وجود دارد. این قطعنامه می‌گوید سوزاندن یا از بین بردن کتب مقدس برخلاف قوانین بین‌المللی است.

لازم به ذکر است مجمع عمومی سازمان ملل سوم مرداد ماه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن هرگونه خشونت علیه کتب مقدس و هتک حرمت آنها را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم می‌کند.


ارسال نظر: