X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 15 مرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 176
تاریخ ثبت : دوشنبه, 16 مرداد,1402 | 09:59 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 15 مرداد,1402 | 01:52 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 16 مرداد,1402 | 09:59 ق.ظ

طلابکی: کشور‌های غربی حق تحمیل اصول حقوق بشری خود به سایر کشورها را ندارند

  • طلابکی: کشور‌های غربی حق تحمیل اصول حقوق بشری خود به سایر کشورها را ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حقوق بشر اسلامی جهان‌شمول است و کشور‌های غربی حق تحمیل اصول حقوق بشری خود را ندارند، اضافه کرد: ما باید هنگام تدوین راهبرد توجه داشته باشیم که از اصول خودمان منحرف نشویم.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، اکبر طلابکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی “حمایت و ارتقاء حقوق و کرامت ملت‌های مسلمان از دریچه فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اسلامی با تمرکز بر مأموریت‌ها و اقدامات کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر” و بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی، به موضوع عقب‎نشینی از ادعای جهان‎شمول حقوق بشر اسلامی در تطور اسناد حقوق بشر اسلامی و تنازل موضوع جهان‌شمولی در اعلامیه قاهره اشاره کرد و گفت: باید عوامل این امر شناسایی شده و آن‌ها را برطرف کرد.

طلابکی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر وجه تقابل تمدنی میان حقوق بشر اسلامی و غربی، توضیح داد: عوامل موثری در تضعیف اصل جهان‌شمولی حقوق بشر اسلامی دارای نقش هستند؛ زیر سوال بردن توانایی کشور‌های اسلامی در اجماع و رسیدن به اصول واحد حقوق بشری به بهانه اشاره به تفاوت‌های میان این کشورها، وجود شبهات درباره اصول و مبانی حقوق بشر اسلامی، تفکر نادرست مبنی بر یکسان دانستن جهانی‎سازی با جهان‌شمولی و تاکید نادرست بر ناتوانی کشور‌های اسلامی در تدوین اصول جهان‌شمول حقوق بشر اسلامی از این عوامل هستند.

وی همچنین ضمن اشاره به وجود تفاوت میان تنوع و نسبیت فرهنگی، عنوان کرد: عمده‌ترین حملات حقوق بشری علیه ایران در زمینه موضوع‌هایی هستند که ما تعهدی در رابطه با آن‌ها نداریم؛ بنابراین نباید در موضوع جهان‌شمولی حقوق بشر اسلامی عقب‌نشینی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حقوق بشر اسلامی جهان‌شمول است و کشور‌های غربی حق تحمیل اصول حقوق بشری خود را ندارند، اضافه کرد: ما باید هنگام تدوین راهبرد توجه داشته باشیم که از اصول خودمان منحرف نشویم.

به گفته طلابکی، باید از همه ابزار‌های خود برای جهان‌شمول ساختن حقوق بشر اسلامی استفاده کنیم و در این مسیر راهکار داشته باشیم.

این کارشناس مسائل حقوق بشری در پایان گفت: ایران به عنوان داعیه‎دار حقوق بشر اسلامی و کشور دارای نقش مهم در تصویب و تدوین حقوق بشر اسلامی باید در زمینه شناخت مراکز علمی و دانشگاهی فعال باشد و هم افزایی ایجاد کند که بر کشور‌های مسلمان، سازمان همکاری اسلامی تاثیرگذار باشد.

 

ارسال نظر: