X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 15 مرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 170
تاریخ ثبت : دوشنبه, 16 مرداد,1402 | 09:37 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 15 مرداد,1402 | 01:25 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 16 مرداد,1402 | 09:39 ق.ظ

قانعی: اعلامیه قاهره؛ یک اعلامیه شریعت محور و اسلام محور است

  • قانعی: اعلامیه قاهره؛ یک اعلامیه شریعت محور و اسلام محور است

رئیس اداره توسعه و ارگان معاهدات حقوق بشری وزارت امور خارجه گفت: اعلامیه قاهره یک اعلامیه شریعت محور و اسلام محور است و ایران در تبدیل اعلامیه حقوق بشر قاهره به اعلامیه حقوق بشر سازمان کشور‌های اسلامی نقش موثر و غیرقابل انکاری دارد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، محسن قانعی، رئیس اداره توسعه و ارگان معاهدات حقوق بشری وزارت امور خارجه در نشست تخصصی “حمایت و ارتقاء حقوق و کرامت ملت‌های مسلمان از دریچه فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اسلامی با تمرکز بر مأموریت‌ها و اقدامات کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر” بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی، به موضوع تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی و نقش حیاتی ایران در این اعلامیه پرداخت و گفت: اعلامیه قاهره یک اعلامیه شریعت محور و اسلام محور است و ایران در تبدیل اعلامیه حقوق بشر قاهره به اعلامیه حقوق بشر سازمان کشور‌های اسلامی نقش موثر و غیرقابل انکاری دارد.

قانعی ضمن انتقاد از کاهش نقش شریعت در اعلامیه حقوق بشر اسلامی، اظهار کرد: تحولات و رویداد‌های بین‎المللی مانند حق توسعه، تفکیک ناپذیری حقوق بشر، ... در این روند موثر بوده است؛ بروز چالش‌های جدید مانند سمت‎گیری‌های جنسیتی، تجارت و حقوق بشر، اسلام هراسی، ... نیز کشور‌های اسلامی را به سمت بازنگری در اعلامیه قاهره سوق داد.

به گفته قانعی، سازمان همکاری اسلامی یک سازمان مهم در شورای حقوق بشر است که به تصویب و ارائه قطعنامه در این شورا می‌پردازد.

رئیس اداره توسعه و ارگان تعهدات حقوق بشری وزارت امور خارجه در ادامه ضمن اشاره به اقدام‌های سازمان همکاری اسلامی در زمینه حقوق بشر در عرصه‌ها و مناطق مختلف، گفت: این سازمان از فعال‌ترین سازمان‌های حقوق بشر است و فعالیت‌های متعددی در موضوع فلسطین داشته است؛ هرچند قطعنامه‌های سازمان همکاری اسلامی با مخالفت کشور‌هایی مانند انگلیس مواجه می‌شود اما در نهایت تصویب می‌شود.

قانعی ضمن اشاره به رشد اسلام هراسی در کشور‌های غربی و با بیان اینکه اسلام هراسی و مقابله با آن از دغدغه‌های سازمان همکاری اسلامی است، بیان کرد: تبعیض بر اساس مذهب هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

به گفته وی، سازمان همکاری اسلامی بدون حضور ایران چندان فعال نیست و به صرف اعلام موضع بسنده می‌کند، زیرا این سازمان تا حد قابل توجهی تحت کشور‌های غربی است؛ با وجود این نمره سازمان همکاری اسلامی در شورای حقوق بشر قابل قبول است و نمونه آن نشست فوری اخیر شورای حقوق بشر در مورد هتاکی به قرآن کریم در کشور‌های اروپایی است؛ این قطعنامه با تلاش‌های ایران با رای قابل توجهی مصوب شد.

قانعی نشست فوری وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی را خروجی قطعنامه مذکور خوانده و گفت: ایران ۲ پیشنهاد پاسخگو کردن کشور‌های میزبان هتاکی به قرآن و بررسی و تحقیقات در این زمینه را مطرح کرد.

این مقام وزارت امور خارجه با اشاره به اولویت‌های سازمان همکاری اسلامی، تصریح کرد: قطعنامه درباره اسلام‎هراسی در سال ۲۰۱۶ به ابتکار سازمان همکاری‌های اسلامی تصویب شد که مهم‌ترین قطعنامه در زمینه توهین به مذاهب است.

قانعی در بخشی دیگر ضمن اشاره به اینکه نقش ایران در سازمان همکاری اسلامی قابل توجه است، عنوان کرد: ایران در مسیر عملیاتی کردن تصمیم‌ها و دستورالعمل‌ها بسیار فعال است و تصویب روز بین‎المللی مبارزه با اسلام‎هراسی از سوی سازمان ملل به دلیل تلاش‌ها به نتیجه رسید.

 

ارسال نظر: