X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402
تعداد بازدید خبر : 176
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 20 تیر,1402 | 06:22 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 20 تیر,1402 | 05:00 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 21 تیر,1402 | 10:54 ق.ظ

آغاز به کار جلسه اضطراری شورای حقوق بشر برای بررسی هتک حرمت قرآن کریم

  • آغاز به کار جلسه اضطراری شورای حقوق بشر برای بررسی هتک حرمت قرآن کریم
جلسه اضطراری شورای حقوق بشر درباره اهانت به قرآن کریم دقایقی پیش در مقر سازمان ملل متحد در ژنو به درخواست سازمان همکاری اسلامی آغاز به کار کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، این شورا پیش نویس قطعنامه‌ای را ارائه خواهد که پاکستان و فلسطین به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد کرده‌اند و نگرانی شدید خود را نسبت به موارد فزاینده هتک حرمت به کتب مقدس، اماکن عبادت و نماد‌های مذهبی که خشونت را تحریک می‌کنند، ابراز و تأیید می‌کند.

بر اساس این پیش نویس، سوزاندن قرآن کریم یا هر کتاب مقدس دیگر، اقدامی توهین‌آمیز و تحقیرآمیز، بی‌احترامی، تحریک‌آمیز آشکار و تحریک به تبعیض، خصومت و خشونت و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

در ادامه فولکر تورک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان و ادیان و اقلیت‌ها توهین آمیز و اشتباه است.

وی افزود: این‌ها زمینه‌های پیچیده‌ای هستند و باید درباره تصویب قوانین درخصوص آزادی بیان محتاط بود چراکه ممکن است از آن سوءاستفاده شود.

فولکر تورک گفت: به نظر می‌رسد هدف از این اقدام ایجاد خشم و نفرت و اختلافات میان مردم است. تخریب مراکز دینی و سوزاندن متون مقدس برای قرن‌ها برای توهین به مردم و تحریک احساسات آن‌ها استفاده شده است. اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان و یهودستیزی و اظهارات و اقداماتی که مسیحیان یا اقلیت‌های دیگر را هدف قرار می‌دهد توهین است.

وی گفت: چنین اقدامات و اظهاراتی در سطح جهان رو به افزایش است که باید جلوی آن را گرفت. براساس قوانین بین‌المللی هرگونه دعوت به نفرت و انزجار یا نژادپرستی ممنوع است.

وزیر خارجه عربستان نیز در این جلسه، گفت: ما به شدت سوزاندن قرآن توسط افراط گرایان را محکوم می‌کنیم و این اقدامات باعث ایجاد نفرت و نژادپرستی می‌شود.

به گفته وی، ریاض بر ضرورت تحکیم ارزش‌های گفت‎وگو، مدارا و رد هر چیزی که نفرت و افراط گرایی را گسترش می‌دهد تاکید می‌کند.

بن فرحان، اظهار کرد: وقوع مکرر آتش زدن قرآن کریم در سال جاری باعث نگرانی شده است. سازمان‌های بین‌المللی باید برای جلوگیری از آتش زدن قرآن کریم و اقدامات توهین آمیز به اعتقادات وارد عمل شوند.

وزیر خارجه عربستان، عنوان کرد: ما مشتاقانه منتظر تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای مبارزه با نفرت مذهبی در راستای حقوق بشر هستیم که افراط‌گرایی و نژادپرستی را کنار می‌گذارند.

وزارت خارجه قطر هم اعلام کرد که حوادث سوزاندن عمدی قرآن کریم در تعدادی از کشور‌های اروپایی را محکوم می‌کنیم.

دوحه می‌گوید از کشور‌هایی که شاهد حوادث سوزاندن قرآن کریم بوده‌اند می‌خواهیم اقدامات ملی برای رسیدگی به این حوادث و جلوگیری از آن در آینده انجام دهند.

سازمان همکاری اسلامی هم طی بیانیه‌ای گفت: از محکومیت گسترده حوادث آتش زدن قرآن کریم استقبال می‌کنیم؛ سکوت در قبال حوادث آتش زدن قرآن کریم را نمی‌پذیریم.

بر اساس بیانیه این سازمان، از دولت‌ها می‌خواهیم در تصویب پیش‌نویس قطعنامه نفرت مذهبی به ما بپیوندند.

برچسب ها:
ارسال نظر: