X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 آذر 1397
تعداد بازدید خبر : 112
تاریخ ثبت : دوشنبه, 12 آذر,1397 | 12:01 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 12 آذر,1397 | 12:01 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 12 آذر,1397 | 12:01 ب.ظ

تداوم نگرانی های جهانی از جنایات ائتلاف سعودی در یمن

  • تداوم نگرانی های جهانی از جنایات ائتلاف سعودی در یمن
جنایات عربستان

- در آستانه آغاز مذاکرات صلح یمن در استکهلم، همچنان اخبار نگران کننده ای از وضعیت این کشور جنگ زده و شرایطی که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به مردم یمن تحمیل کرده، منتشر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشرجدیدترین دور مذاکرات صلح یمن قرار است 15 آذر ماه با حمایت های بین المللی و میانجی گیری سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان 'جنبش انصارالله' و دولت مستعفی یمن در سوئد برگزار شود، اما با وجود این اقدامات، استمرار جنایات ائتلاف سعودی در یمن به نگرانی ها نسبت به سرنوشت مردم این کشور دامن زده است.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه به تازگی در بیانیه ای هشدار آمیز، وضعیت یمن را وخیم توصیف و اعلام کرد که این کشور اکنون در آستانه یک 'فاجعه بزرگ' قرار دارد.

'مارک لوکوک' که به تازگی ماموریت سه روزه خود را در یمن پایان داده، در این بیانیه تصریح کرد که یمن بزرگترین محل نیازمند به عملیات بشردوستانه در جهان است، اما در سال 2019 میلادی به کمک بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت.
به گفته این مقام سازمان ملل متحد، کودکان یمنی از سوءتغذیه رنج می‌برند و به سختی می‌توانند چشمان خود را باز کنند.

گرچه هشدار معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه فقط اندکی از وضعیت هولناک در یمن را ترسیم کرده، اما نماینده جنبش انصارالله در عراق شرحی مفصل از آنچه یمن طی حدود چهار سال گذشته بدان دچار بوده، ارایه داده است.

'محمد القبلی' به تازگی در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای حمله ائتلاف سعودی به یمن تاکنون حدود 40 هزار غیرنظامی از جمله حدود 11 هزار کودک و زن کشته و یا زخمی شده اند.
وی تخریب زیرساخت های یمن را بخشی دیگر از جنایات ائتلاف سعودی عنوان کرد و افزود: 15 فرودگاه، 16 بندر، یکهزار و 300 تاسیسات آبی، 263 نیروگاه و ایستگاه برق، دو هزار و 800 کیلومتر جاده ، 465 شبکه و ایستگاه ارتباطات، یکهزار و 800 ساختمان دولتی، 15 هزار مرکز توزیع مواد غذایی، 430 هزار واحد مسکونی و 160 ساختمان دانشگاهی طی حدود چهار سال گذشته در نتیجه حمله ائتلاف سعودی به یمن نابود شده اند.
ویرانی 350 مرکز درمانی و بیمارستان، 960 مدرسه و مرکز آموزشی، 42 ساختمان مربوط به رسانه ها، یکهزار و 74 مسجد، 291 مرکز گردشگری، چهار هزار و 400 مزرعه، 120 ورزشگاه و 232 مکان تاریخی از دیگر نتایج حمله ائتلاف سعودی به یمن است که نماینده جنبش انصارلله به آن اشاره کرد.

به گفته القبلی، در نتیجه حملات ائتلاف سعودی به یمن همچنین 330 کارخانه، 632 مرکز خرید و بازار، 273 تانکر سوخت، 436 قایق صیادی، بیش از پنج هزار خودرو، هشت هزار و 700 مرکز تجاری، 764 انبار مواد غذایی، 658 کامیون حمل مواد غذایی، 355 مرکز پرورش مرغ و دام و 373 پمپ بنزین هدف قرار گرفته و ویران شده اند.
نماینده جنبش انصارالله یمن در عراق گفت: ریاض محاصره سیاسی و اقتصادی شدیدی علیه مردم یمن اعمال می کند و از جمله اقدامات آن انتشار اسکناس بدون پشتوانه 'ریال' یمن است که باعث سقوط شدید ارزش برابری آن در برابر ارزهای خارجی شده است.
وی جلوگیری از ورود موارد غذایی و دارو برای مردم یمن را از دیگر اقدامات کشورهای عضو ائتلاف سعودی دانست که باعث افزایش سوءتغذیه و مرگ و میر بویژه در میان کودک شده است.
القبلی گفت: اکنون یک میلیون کودک در یمن مبتلا به بیماری 'وبا' و 133 هزار نفر نیازمند درمان فوری هستند و تاکنون 18 هزار نفر نیز بدلیل تعطیلی فرودگاه 'صنعا' و عدم امکان اعزام بیماران به خارج از کشور جان خود را از دست داده اند.
نماینده انصارالله یمن در عراق همچنین از کوچ و آوارگی بیش از سه میلیون یمنی در اثر مداخله نظامی سعودی در این کشور خبر داد.

 الحدیده همچنان نگران

ائتلاف سعودی در هفته های گذشته نوک پیکان حملات خود را با هدف اشغال بندر 'الحدیده'، متوجه این بندر کرده اما نه تنها در این مسیر موفقی کسب نکرده، بلکه توحش فرماندهان این ائتلاف نظامی وضعیت وخیم الحدیده را بیش از پیش کرده است.
'صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد' (یونیسف) جمعه دوم آذر ماه در بیانیه ای اعلام کرد که 60 هزار دانش آموز یمنی در استان الحدیده از تحصیل باز مانده اند.
به گزارش شبکه خبری 'المیادین'، در بیانیه 'یونیسف' آمده است که یک سوم مدارس استان الحدیده در غرب یمن به دلیل جنگ و وقوع درگیری ها، بسته شده است.
یونیسف همچنین چند روز پیش در گزارشی ضمن دادن هشدار نسبت به افزایش حملات ائتلاف سعودی به بندر الحدیده اعلام کرد که کودکان یمنی در بیمارستان ‌ها هم امنیت ندارند.
این صندوق در بیانیه خود با تشریح وضعیت بندر الحدیده تصریح کرد، صدای انفجار بمب و تیراندازی در حوالی بیمارستان 'الثوره' در این بندر که 59 کودک بیمار و زخمی در آن بستری هستند، شنیده می شود. 25 نفر از این کودکان که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، در معرض 'خطر مرگ قریب‌ الوقوع' قرار دارند.
با این حال، وضعیت بندر الحدیده که همچنان در محاصره ائتلاف سعودی قرار دارد، باعث نگرانی سازمان های بشردوستانه مختلف از جمله سازمان کمک به پناهجویان شده است.
'سوزی وان میگین' عضو سازمان کمک به پناهجویان در نروژ نسبت به اقدام احتمالی ائتلاف سعودی در بستن تنها راه مستقیم باز مانده به سوی بندر الحدیده هشدار داد.
به گفته وی، اگر این راه مسدود شود، دیگر نمی توان مواد غذایی و دارویی در اختیار تقریبا 22 میلیون یمنی قرار داد که برای گذران زندگی متکی به واردات این بندر هستند.
وان میگین افزود: عناصر نظامی وابسته به ائتلاف سعودی بندر الحدیده را به استثنای یک راه به سمت شمال به محاصره کامل خود درآورده است.
وی اضافه کرد: تصور می کنم این راه تا گفت و گوهای صلح که قرار است بزودی در سوئد آغاز شود، باز بماند اما اگر این مذاکرات با شکست مواجه شود و اوضاع رو به وخامت بگذارد، ائتلاف سعودی - اماراتی می تواند این راه را به دو بخش تقسیم کند و در آن صورت اوضاع بدتر خواهد شد. این فعال حقوق بشری خاطرنشان کرد: به نفع سعودی ها و اماراتی ها نیست تا بر بندر الحدیده مسلط شوند، زیرا آنها بندر را زیر نظر دارند و هر آنچه را که وارد آن می شود، کنترل می کنند.
این فعال حقوق پناهجویان افزود: اگر الحدیده از سایر نقاط یمن جدا شود در آن صورت هیچ بندر دیگری نمی تواند به طور مفید جایگزین آن شود. به هر حال ارائه کمک های بشردوستانه کامل راه حل نیست و نمی توانیم 29 میلیون و 300 هزار نفر یعنی تمام ملت یمن را تغذیه کنیم. یمنی ها باید بتوانند مواد غذایی خود را تامین کنند.
در همین حال به رغم این نگرانی ها، حملات ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن متوقف نشده و دیروز (شنبه) جنگنده های ائتلاف استان های الحدیده و صنعا را بمباران کردند که در نتیجه این اقدام هفت یمنی کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند.

 یمن در قاب توحش سعودی

جنگ در یمن با دستور 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی از سحرگاه ششم فروردین سال 1394 با این تصور که طی 6 روز بساط انصارالله را بر می چیند و دولت مستعفی یمن را بار دیگر به قدرت می نشاند، آغاز شد، اما محاسبه غلط از توان دفاعی جریان مقاومت یمنی، او را در باتلاقی قرار داد که طی حدود چهار سال گذشته نتوانسته خود را از آن برهاند.
نتایج رفتار خشن و دور از انسانیت ائتلاف سعودی در یمن چنانکه در سطور بالا بدان اشاره شد، تصویری واضح از توحش ائتلاف سعودی را عیان ساخت که در صدر فهرست گزارش سازمان عفو بین الملل درباره نقض حقوق بشر از سوی عربستان جای گرفت.
سازمان عفو بین الملل به تازگی با انتشار فهرستی، 10 مورد از نقض حقوق بشر توسط عربستان را منتشر کرد که در صدر این فهرست با عنوان 'جنگ یمن' آمده است: 'ائتلاف بین المللی به فرماندهی عربستان به صورت چشمگیری در جنگ ویرانگر یمن طی سه سال و نیم گذشته نقش داشته است. جنگی که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان از طریق انفجار یا بمباران بیمارستان ها، مدارس و منازل شد'.
سازمان عفو بین الملل از نقض مکرر قانون بین المللی حقوق بشر از جمله جنایت جنگی در جنگ یمن اطمینان دارد؛ اما با این حال کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه به فروش سلاح به عربستان ادامه می دهند.

کار، کار آمریکایی هاست

با وجود انزوای جهانی عربستان، بن سلمان و ائتلاف سعودی به خاطر ارتکاب جنایت جنگی در یمن، آمریکا همچنان بر پیمان خود با کاخ نشینان عربستانی پایبند مانده و بنا ندارد مجوز حمله به یمن را که در بهار سال 1394 صادر کرد، باطل سازد.
'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا اخیرا در حاشیه نشست 'جی 20' در آرژانتین ضمن اعتراف به وضع وخیم یمن تصریح کرد که هیچ قصدی برای کوتاه آمدن از برنامه ای که آمریکا در آن حضور دارد - حمایت از عربستان - ندارد.
وی افزود: آنها (عربستان) حمایت بزرگی برای ما هستند. رابطه با آنها طی 70 سال گذشته برای دولت های جمهوریخواه و دمکرات به یک اندازه اهمیت داشته و این روابط مهم باقی خواهد ماند. قصد داریم که این روابط را با عربستان ادامه دهیم.
سخنان وزیر خارجه آمریکا مهری تایید دوباره بر همراهی واشنگتن با ریاض در جنگ یمن نشاند، چنانکه 'هشام شرف' وزیر خارجه یمن نیز بروز بزرگترین فاجعه انسانی تاریخ معاصر را در یمن محصول حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان دانست.
به هر روی، روزهای آتی برای یمن روزهای سرنوشت سازی است و باید منتظر نتایج مذاکرات صلح در یمن بود.
جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن به عنوان طرف های درگیر برای حضور در این مذاکرات اعلام آمادگی کرده اند، اما باید دید در حالیکه 'جنگ در یمن را متوقف کنید' به خواستی جهانی تبدیل شده، ولیعهد سعودی و آمریکا قادر هستند عزم خود را برای پایان بخشی به این جنگ در معرض دید جهانیان آشکار سازند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: